Článek
Mercedes-Benz je jedním z nejvýznamnějších pionýrů v motorismu, zasluhujícím se o vznik vůbec prvního automobilu se spalovacím motorem i další zásadní inovace. Trojcípá hvězda se zasloužila o zvýšení bezpečnosti nových vozů i vývoj technologií pro zlepšení jízdního komfortu a ovladatelnosti vozů, k čemuž už v minulosti využívala zkušených talentovaných inženýrů i testování za pomoci nejmodernějšího vybavení.
V posledních desetiletích se testování při vývoji nových vozů výrazně zmodernizovalo, a zatímco v dnešních dnech mají výrobci ve svých prototypech kompaktní zařízení s přesnými senzory a kilometry kabelů, v šedesátých letech byly měřicí přístroje velké, těžké a citlivé na otřesy. V testovaném prototypu navíc ovlivňovaly jízdní vlastnosti, a proto se tehdejší inženýři mercedesu rozhodli pro zrození speciální pojízdné laboratoře.
Klíčovou myšlenkou bylo rozdělení senzorových a záznamových technologií mezi dvě vozidla, a tak se zrodil Mercedes-Benz Messwagen (Měřicí vůz). Ten technikům usnadnil testování, aniž by se museli obávat o poškození měřicích zařízení. Zatímco testovací jezdci prováděli dynamickou zkoušku prototypu, klidněji se pohybující laboratoř je následovala, přijímala naměřená data přes třicetimetrový kabel a výsledky zaznamenávala na magnetickou pásku, aby mohly být vyhodnocena později.
Na přání vývojových inženýrů v testovacím oddělení automobilka vyrobila unikátní Messwagen na základech elegantní luxusní limuzíny 300 (W189) s přezdívkou Adenauer. Důležitým požadavkem při výběru vhodného základu bylo velké a rychlé auto, které by pojalo veškerá potřebná měřicí zařízení a navíc bylo schopno následovat bez námahy ostatní vozidla. Jako Adenauer však měřicí vůz vypadal pouze vpředu, nová zadní část s panoramatickými okny připomínala kombi.
O prvotřídním komfortu jako v limuzíně si ale technici při testování mohli nechat jen zdát, protože v zadní části interiéru seděli spolu s měřicími přístroji a omezeným prostorem nad hlavou na dvou obyčejných ratanových zahradních židlích. Stylově vypadající panoramatické zasklení navíc dovnitř propouštělo hodně hřejivých slunečních paprsků, ale zároveň vytvářelo skleníkové klima, trochu odvětrávané ventilačními otvory na bocích vozu.
Srdcem speciálního Messwagenu byl standardní třílitrový řadový šestiválec s přímým vstřikováním benzinu o 160 koních (118 kW), vycházející z legendárního Mercedesu-Benz 300 SL Gullwing, s nímž měřicí vůz zvládal jezdit maximální rychlostí 120 km/h. S velkou vahou techniky totiž výrazně zpomalil, produkční Adenauer jezdil rychlostí až 165 km/h.
Mercedes-Benz používal Messwagen zejména při měření na testovacím polygonu továrny v Untertürkheimu, ale se svou šikovnou pojízdnou laboratoří mohl jezdit i na veřejných silnicích, o čemž svědčí i dodnes dochovaná registrační značka S-MH 867. Při měření zvládl sbírat až čtrnáct datových záznamů, což je ve srovnání se současností skoro nic. Dnes inženýři při jízdních zkouškách prototypů pracují s více než tisícovkou dat.
V dnešních dnech je ojedinělý Mercedes-Benz Messwagen autentickou připomínkou toho, jak probíhalo testování prototypů a nových vozů v éře před nástupem moderních počítačů a chytrých měřicích zařízení s malými, avšak dokonale přesnými senzory. S prototypem dnes jezdí i celý systém sběru dat, z něhož si inženýři stahují data a následně je vyhodnocují.
Chcete vidět originální měřicí vůz mercedesu naživo? Udělejte si výlet do továrního muzea značky ve Stuttgartu, kde je vystaven a připojen dlouhým kabelem k soudobému Mercedesu-Benz 220 S (W111).