Článek
M. Už celých pět dekád tohle magické písmeno symbolizuje rychlost a výjimečné řidičské zážitky. Ať už modely divize M poháněly čtyřválcové, šestiválcové, osmiválcové nebo v některých případech dokonce i desetiválcové motory, vždy patřily ke špičce ve svém oboru. BMW má rozhodně být na co pyšné.
Honba za řidičským nadšením pokračuje i po padesáti letech
Samotná automobilka si zvolila jako součást oslav jasný a výstižný slogan „We are M“ neboli „My jsme M“, přičemž jeho poselství je jasné. Ať už jste muž či žena, Němec či Američan, všechny fanoušky něco spojuje, pocity, které se člověku navozují během jízdy, jak ostatně zaznělo ve videu: „Ta husí kůže… ten tlukot srdce… ta touha…“
Emotivní vložku bychom tímto měli splněnou, teď se přesuňme k faktům – co pro mě jako pro fanouška (případně potenciálního zákazníka) divize M z těchto oslav plyne? Tak v prvé řadě každý model M, který bude vyroben v roce 2022, neponese na kapotě běžnou modro-bílou vrtuli, ale její klasickou podobu právě ze 70. let, čímž se vozy z tohoto roku výroby budou odlišovat od všech ostatních.
Dalšími lákadly je návrat klasických barevných odstínů z dob minulých, jako je například Imola Red, Dakar Yellow, Macau Blue a další. Dalším logickým krokem by bylo představit omezenou sérii pro nadšence lákavého modelu, nedávno představený koncept supersportu BMW M Next byl však poslán k ledu. Místo toho dostaneme plug-in hybridní SUV pod označením XM.
Zklamáni? Nebojte, i přesto se v roce 2022 máme na co těšit. Zatímco typ XM se bude starat o to, aby do pokladničky divize M proudily potřebné finance, historicky vůbec první BMW M3 ve verzi kombi, tzv. BMW M3 Touring, potěší nadšence, kteří mají rádi sportovní jízdu, ale zároveň žijí rodinným životem.
Dalším příjemným zpestřením bude návrat ikonického označení CSL, které se naposledy objevilo na vypiplané výběhové verzi BMW M3 E46, která se vyráběla v letech 2000 až 2006. Označení „Coupe, Sport und Leichtbau“ se má objevit na další vrcholné verzi nové generace BMW M2.
Něco z historie
Divize BMW Motorsport původně vznikla coby závodní program automobilky BMW, který se rozvíjel na konci 60. a začátkem 70. let minulého století. Jejich prvním projektem byl ikonický typ 3.0 CSL, který sice fakticky nenosil označení M, je však jakýmsi „praotcem“ všech ostatních mnichovských speciálů. Kromě závodní verze se objevil také omezený počet homologačních vozů určených pro silniční provoz (na fotce výše). Později vznikl také typ 3.5 CSL, který zvítězil ve svojí třídě ve slavném vytrvalostním závodě Le Mans.
Později se BMW M propojilo s portfoliem silničních automobilů BMW. Takto upravené modely se většinou vykazovaly silnějším motorem, rozšířeným a sníženým podvozkem (a tudíž i širší karoserií), většími koly, výkonnějšími brzdami a sníženou hmotností. Existuje však model, který z žádného „civilního“ nevycházel, tím byl logicky ten úplně první.
BMW M1 – první „Emko“
V roce 1978 se objevil první silniční model, který oficiálně nesl označení M – a jelikož byl úplně první, nesl označení M1. O pohon se staral 3,5l atmosférický šestiválec, jehož kořeny bychom našli ve světě závodů, výkon 277 koní putoval na zadní kola skrz pětistupňový manuál.
BMW M1 se dodnes nedočkalo nástupce, byť v roce 2010 vznikl emkový model na základech kupé řady 1 – z úcty k originálu však vůz nesl jméno „BMW 1 M Coupé“, nikoliv M1. Původní M1 se dočkala rovněž závodní verze, ta soutěžila v seriálu Procar, který tehdy doprovázel seriál Formule 1.
Nedlouho poté následoval typ 635 CSi (který označení „M6“ nesl pouze v USA), v polovině 80. let přišla první M5 generace E34 – oba vozy poháněl motor z božské M1 a oba dnes patří k ceněným klasikám.
Že pravověrné BMW nemusí pohánět výhradně šestiválcový motor, nám na konci 80. let ukázala mrštná a agilní M3 E30, která byla praktický závodním speciálem BMW M3, jen upraveným pro silniční použití.
Úspěch značky, která zaručuje nadšení a nevšední jízdní zážitky, tak byl zaručen už během prvních let jejího působení – právě díky kořenům v závodech, což se později stalo jakousi tradicí. A tradice už trvá celých padesát let – kdo by to byl tehdy tušil, když divize BMW M původně začínala s pouhými 35 zaměstnanci?