Hlavní obsah

King Kenny, americká legenda Kenworth, je král mezi nákladními vozy: Letos slaví stovku

Foto: Kenworth

Kenworth T680 Signature Edition, nejnovější výroční model ke 100 letům americké značky.

K nejprestižnějším značkám amerických nákladních vozů patří Kenworth, jehož dlouhá historie sahá ještě před rok 1923, kdy vznikla Kenworth Motor Truck Company na základech jiné malé automobilky, která však vyznávala stejné zásady, tedy nejvyšší kvalitu a individuální přístup k zákazníkům. Společnost Gerlinger Motor Car Company nejprve v Portlandu a později v Seattlu stavěla kvalitní nákladní automobily Gersix v minimálních výrobních počtech, a proto dlouho nevydržela s vyrovnaným rozpočtem. Přestože rok 1922 byl jejím nejúspěšnějším, kdy zhotovila 53 automobilů Gersix, závěrem téhož roku změnila majitele. Hlavní akcionáři Harry W. Kent a Edgar K. Worthington ji po reorganizaci počátkem roku 1923 přejmenovali na Kenworth Motor Truck Company, přičemž značka Kenworth vznikla spojením jejich jmen.

Článek

Kenworth přežil nepřeberné množství nejrůznějších konkurentů a vyrábí se dodnes. Značka je součástí velmi úspěšného konglomerátu PACCAR (Pacific Car & Foundry), průmyslové skupiny z amerického státu Washington, jejíž počátky coby Seattle Car & Foundry sahají až do roku 1907. PACCAR původně vyráběl „rolling stock“, tedy železniční techniku, ale postupně nakupoval a pohlcoval další významné strojírenské podniky Seattle Car, Twohy Brothers a Gearmatic, k nimž později přidal specializované výrobce nákladních automobilů Kenworth Motor Truck (od 1945), Peterbilt Motors Company (od 1958), Dart Truck (rovněž od 1958), britský Foden a nakonec nizozemský DAF včetně zbytků britské Leyland Motors.

Foto: Kenworth

V západní části USA byly Kenworthy velmi oblíbené pro těžbu dřeva (na snímku Model 888 s motorem Cummins Diesel 200 HP).

Do čela se vypracovala rodina Pigottových, potomci Williama Pigotta Juniora, zakladatele Pacific Car & Foundry, která vysoce ziskovému podniku vládne dodnes. Zatímco britský Foden a americký Dart už patří historii, výroba těžkých nákladních vozů a tahačů Kenworth a Peterbilt úspěšně pokračuje. Obě sesterské značky jsou považovány za vrchol mezi americkými těžkými nákladními vozy, dodnes mají oddělenou výrobu i marketing a nadále vznikají většinou na individuální objednávky podle specifikací klientů.

Malé série, ale dlouhá historie

Podle firemních archivů se už v roce 1924 vyrobilo osmdesát automobilů Kenworth, tedy bezmála tolik jako za celou historii předchůdce Gersix. První typy patřily ještě k menším nákladním vozům s užitečnou hmotností 1,5 až 4 tuny, vesměs s tehdy obvyklými zážehovými čtyřválci, jež dodávala společnost Buda, divize výrobce známých traktorů Allis-Chalmers. V roce 1927 se objevily zážehové šestiválce pro větší a těžší typy, byla zahájena montáž v kanadském Vancouveru a v roce 1932 se stal Kenworth první americkou značkou, jež nabízela vznětové motory (byly to Cumminsy o velkém výkonu 100 koní, tedy 74 kW). Kupodivu tehdy byla cena nafty v USA ve srovnání s benzinem třetinová.

Šestikolové a větší modely se vyráběly od roku 1933, postupně přibyly hasičské vozy a velké autobusy. V roce 1941 vyvinul Cummins první diesel s hliníkovým blokem válců a Kenworth v rámci snižování vlastní hmotnosti podvozků (což se rovná zvyšování užitečné hmotnosti) byl prvním uživatelem. Za války Kenworth proslul nejen produkcí vojenských vozidel, ale také dílů pro slavné bombardéry Boeing B-17 Flying Fortress a B-29 Superfortress. V roce 1944 vznikl originální hliníkový rám Kenworthu, o rok později společnost vyrobila 484 vojenských a 427 civilních vozidel, po smrti ředitele Phila Johnsona se však nezdařil záměr vdovy prodat akcie zaměstnancům, a tak se Kenworth stal součástí Pacific Car & Foundry.

Nový start po válce

Poválečný rozvoj byl ve znamení těžkých nákladních automobilů třídy 8 (tedy přes 14,85 tun celkové hmotnosti), které si vydobyly přezdívku „Rolls-Royce of the Trucks“ (Rolls-Royce mezi nákladními vozy) či milou „King Kenny“, tedy Král Kenny, a to pro svou neobyčejnou kvalitu a promyšlenou lehkou konstrukci s vysokým podílem hliníkových slitin. Závod v Seattlu byl rozšířen, automobily Kenworth dostaly svou typickou podobu s dlouhou přídí, plochým chladičem a dvoudílným šípovým čelním oknem.

Foto: Tomáš Hyan

Klasický tahač Kenworth 4×2 z roku 1954 se vznětovým motorem Cummins o výkonu 350 koní (257 kW).

V roce 1961 byly poprvé světlomety zabudovány do blatníků, už o rok dříve vyjel první „cabover“ (typ s bezkapotovou kabinou nad motorem) a legendu vybudovala dvojice sesterských typů W900 Conventional s dlouhou kapotou a bezkapotový K100 Cabover, jež využívaly shodný podvozek a vyráběly se dlouhá léta (ikonický W900 je po modernizaci dodnes v nabídce). Písmena v jejich typovém označení jsou vzpomínkou na zakladatele Kenta a Worthingtona! Výroba vzrůstala, například v roce 1978 se vyrobilo 14 345 nákladních automobilů Kenworth.

Aerodynamická revoluce

Dramatický růst cen paliva donutil také značku Kenworth k vývoji aerodynamicky účinnějších typů, jejichž produkci zahájil T600 v roce 1985 a později T2000, jehož označení prozrazuje koncept pro nové tisíciletí. V roce 1974 byla otevřena továrna v Chillicothe (Ohio) pro zásobování východní části USA, v roce 1993 k 70. výročí značky následovala nová moderní v Rentonu v domovském státě Washington. K tomu měl Kenworth montážní závody také v Kanadě, Mexiku, Austrálii a Brazílii.

Vedle těžkých typů pro dálkovou dopravu, stavebnictví a svoz vytěženého dřeva vyvinul Kenworth supertěžká vozidla pro práci na ropných polích s nabídkou motorů Cummins, Caterpillar nebo Detroit Diesel o výkonu až 700 koní (515 kW), se samočinnou převodovkou Clark nebo Allison a trvalým pohonem všech kol s planetovými redukcemi v nábojích kol. Po určitou dobu se vyráběly těžké sklápěče pro provoz mimo zpevněné vozovky se značkou KW-Dart (pak znovu Dart), ale tuto divizi PACCAR prodal (vznikl tak Unit Rig, později Terex). Výroba menších užitkových vozů neskončila, objevily se Kenworth Mid-Ranger na základě výrobků Volkswagen v Brazílii, jež nyní nahradily americké verze menších typů DAF.

Nové alternativy

Sjednocení pohonných jednotek v rámci koncernu PACCAR znamenalo částečný přechod na nové typy PACCAR MX, spřízněné s produkcí podřízené značky DAF (používá je i naše Tatra 158 Phoenix). Mezi menšími modely se objevují hybridní verze vyvinuté ve spolupráci s Eaton Corporation; první kapotový T370 pro rozvážku ve městech dostal vznětový motor PACCAR PX6 a automatizovanou šestistupňovou převodovku, mezi něž je vložen trakční elektromotor 43 kW. V nabídce jsou také plynové verze CNG a LPG. Současná paleta vznětových motorů pro vozy Kenworth a Peterbilt zahrnuje typy PACCAR a Cummins. Samozřejmě, už vyjely i plně elektrické vozy.

Nové heslo Kenworthu je „World's Best“ (Nejlepší na světě) a výsledky značky je rozhodně potvrzují. Vlastnit nebo řídit automobil Kenworth jistě nebude každý, protože to vždy byla prestižní záležitost. A toto povědomí se od konce minulého století rozšířilo do celého světa.

Související témata:
Kenworth
Nákladní doprava
Načítám