Článek
Začátkem března 1934 byl světu odhalen model Tatra 77, který působil jako zjevení díky své aerodynamické karoserii. Nešlo ovšem o první aerodynamické auto u nás, toto prvenství Tatrovce vyfoukl prostějovský Wikov s Kapkou, nicméně Tatra to s modelem 77 a jeho pokračovatelem 77a dotáhla do sériové produkce čítající přes 250 ks.
V roce 1974, tedy pár dekád po debutu Tatry 77, se značně opotřebený černý kus Tatra 77a z roku 1937, jehož prvním majitelem byl českoněmecký podnikatel Evžen Porák, tehdejší majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě, dostal do Národního technického muzea.
Nicméně ještě předtím tento unikát s výrobním číslem 35690 a s karoserií číslo 7735 vystřídal po Porákovi několik soukromých majitelů. V depozitáři poté automobil čekal na své znovuzrození takřka 50 let, ale dočkal se.
Tedy alespoň z hlediska estetiky, přičemž renovaci z 85 % sponzorovala Evropská unie (5,4 milionu korun). Restaurátoři dle oficiálního vyjádření totiž vozidlo uvedli do esteticky atraktivního stavu se zachováním maximální autenticity, nicméně na motor a mechanické části se nesahalo. Automobil je tedy nepojízdný, nicméně pořád má vysokou dokumentační hodnotu.
Úkol uvést Tatru 77a do stavu, v jakém opouštěla fabriku, nebyl dle zástupců restaurátorů lehký. Sice bylo auto takřka kompletní, ale stav se dal označit za špatný, navíc znehodnocený dodatečnými úpravami, tj. napadeno kutilem. V minulosti se někdo pokoušel vůz také opravit, sice vágním stylem, ale dostačujícím pro další provozování vozidla.
Vzhledem k tomu, že se modelů Tatra 77 a Tatra 77a dodnes dochovalo lehce přes 20 kusů, je tento exemplář vysoce unikátní, ovšem nepůjde hned do depozitáře, nýbrž si jej můžete prohlédnout naživo od 28. března 2024 v časech 10:00 až 17:00 hodin v Centru stavitelského dědictví v Plasích, které spadá pod Národní technické muzeum.