Hlavní obsah

Je mu 60 let a je pořád štramák. Ford Mustang slaví jubileum! Některé generace jsou u nás prakticky neznámé. Naštěstí

Foto: Ford

Letos má Ford rozhodně důvod k oslavám, protože je tomu 60 let, co byl představen dnes už ikonický sportovní Mustang, který zprvu rapidně zvýšil prodeje této severoamerické automobilky. Dynamický dvoudvéřák se prvně zrodil ze dvou fází konceptů a jedné důležité věci, na niž se dnes už zapomíná…

Článek

Než Ford začal Mustang konkrétněji formovat, provedl si rozsáhlý průzkum trhu, aby zjistil, jací lidé která auta kupují. A vyšla zajímavá data! Například to, že v roce 1962 bylo provedeno 46 % nákupů nových vozů lidmi s vysokoškolským vzděláním, kteří v té době tvořili asi 18 % severoamerické populace. A co víc, tito učení se nebáli sáhnout po dražších modelech.

Dále Ford zjistil, že v šedesátých letech strmě vzrostla touha rodin po vlastnictví druhého auta a také se do řízení více začaly zapojovat ženy, které měly jasné požadavky na vozidlo, jehož šoférkou se mají stát.

Foto: Ford

Už v roce 1962 měl Ford jeden z prvních prototypů budoucího Mustangu.

Tyto skupiny zahrnující převážně mladší obyvatele rovněž chtěly možnost výběru mezi manuálem a automatem, menší rozměry karoserie, silný motor, sportovní design a větší pocit spojení auta se silnicí, takže i vozy s nižší světlostí.

Na důkladný průzkum Ford reagoval vytvořením třech konceptů menších sportovních vozů (včetně Allegra), které ukazoval cílovým skupinám zahrnujícím také univerzitní studenty.

Foto: Ford

Z poznatků od potenciálních kupců pak vznikl prototyp Mustang II.

Ve druhé fázi designová studia připravila sedmero návrhů a se zohledněním na bezpečnost i názor vybrané skupiny potenciálních kupců byl vybrán jeden, nakonec označený jako Mustang II. Tento čtyřmístný sportovní prototyp sloužil k ověření správnosti výběru designu, proto se už naplno předvedl v roce 1963.

A víte, jak si Ford ověřil správnost nastavení ceny? Přivedl k druhému konceptu 52 párů s dětmi a požádal je o názor, jestli v něm vidí praktické auto pro rodinu. Téměř všichni řekli „ne“. Potom se zeptal na odhadovanou prodejní cenu, nicméně většina rodin střílela sumy o tisíce dolarů vyšší, než Ford plánoval.

Foto: Ford

Typickou příď prvnímu Mustangu nakonec dal koncept Allegro (1962), což byl v první fázi jeden ze tří designových prototypů vozu.

Jakmile byla 52 rodinám sdělená zamýšlená prodejní cena Mustangu, najednou už v něm začaly nacházet praktické prvky a uměly si představit s takovým automobilem fungovat. Poté Ford udělal řadu luxusních fotografií, kde auto vychválil do nebes, ale neustále připomínal, že bude cenově atraktivní.

1964 – Počátek mustangománie

Sedmnáctého dubna veřejně a o tři dny dříve pro novináře. Rok 1964 byl dobou, kdy se ukázal první sériový Mustang, který odstartoval naprostou mánii, protože už v srpnu toho roku Ford hlásil 120 tisíc prodaných aut.

Foto: Ford

Za necelé dva roky od představení Mustangu slavil Ford milion vyrobených kusů.

Rozjetý vlak pokračoval dobře, protože už začátkem března 1966 vyjel z výrobní linky modrého oválu Mustang s pořadovým číslem milion.

První (více než) milion mustangů si stojí za to probrat z hlediska zajímavostí, protože ty vás vzhledem k rozjeté válce ve Vietnamu a všude hrající písně Paint It Black od Rolling Stones možná překvapí.

  • 42 % nových vlastníků mustangů byly ženy
  • prodalo se 755 000 provedení s pevnou střechou, 142 000 kabrioletů a 103 000 fastbacků
  • prodalo se 557 000 automatických, 310 000 třístupňových manuálních a 133 000 čtyřrychlostních manuálních převodovek
  • prodej motorů V8 převýšil počet V6 v poměru 2 : 1
  • pneumatiky s bílou bočnicí mělo na 842 000 vozů
  • rádio bylo zastavěno do 799 000 mustangů, ty zbylé dosud prodané jej továrně neměly
  • vůz kvůli ropné krizi a padajícím prodejům dočasně přišel o osmiválec

1974 – Transformace na ekoauto

Jelikož první Mustang postupně rostl a rostl, lidem se takový vývoj přestal líbit, což Ford vyslyšel a pro rok 1974 postavil druhou generaci na platformě nazvané Pinto. Ze „stanga“ se tak opět stal kompakt, navíc ekonomicky zaměřený, který kvůli ropné krizi stále nenabízel osmiválec (záhy se však vrátil). Ford se tímto úsporným zaměřením ovšem trefil do černého, takže prodeje letěly nahoru.

Foto: Ford

Druhý Mustang neměl zprvu osmiválec, nicméně ten se do nabídky rychle vrátil.

Konec sedmdesátých let však už byl z hlediska palivové krize příznivější a lidé opět začali chtít velkoobjemové motory. Ford tak připravil návrat toho pravověrného Mustangu, ačkoli jej změnil.

1979 – Hrátky s přeplňováním

Třetí generace Mustangu dostala platformu nazvanou Fox, kterou Mustang sdílel se sedanem Ford Fairmont. Nově tvarovaná karoserie byla notchback nebo hatchback a motorizace od čtyřválců (včetně přeplňovaného, ale to byl zprvu krok vedle) přes šestiválce až po masivní osmihrnky, kterým výrobce kvůli další ropné krizi musel snížit zdvihový objem.

Foto: Ford

Kdyby vám někdo ukázal tento obrázek bez přečtení článku, patrně byste třetí Mustang nepoznali.

V 80. letech se vrátil kabriolet a také přeplňovaný čtyřválec 2,3 litru, jejž si vzali do parády rovněž inženýři ze sportovní divize SVO. Ke dvaceti letům Mustangu v roce 1984 výrobce připravil řadu edicí s různými doplňky. Zásadní proměnou prošel i pětilitrový osmiválec, který v roce 1986 odložil karburátory a přešel na víceportové vstřikování paliva.

1987 – Ve jménu aerodynamiky

Na konci 80. let se Mustang vytasil s brutálním přepracováním s důrazem na aerodynamiku, kterou reprezentovaly například zapuštěné světlomety, zcela přepracován byl však také interiér. Ford se rovněž zbavil šestiválců a nasadil ekonomický čtyřválec 2,3 litru, nicméně zachoval tradiční pětilitrový osmiválec uspořádaný do V.

Foto: Ford

Konec 80. let se nesl ve znamení silně přepracovaného designu.

Jenže v u nás revolučním roce 1989 začaly prodeje „stangu“ padat, což nevyřešil ani následný facelift. Drobná, zato důležitá změna nastala v roce 1990, kdy Mustang dostal do sériové výbavy airbag řidiče. A v roce 1993 Ford potěšil veřejnost znovu, protože ukázal limitovanou edici Mustang SVT Cobra s osmiválcem o výkonu 235 koní, vyladěným podvozkem a se solidní základní výbavou.

1994 ­– Zpátky k průzkumům

Než Ford ukázal čtvrtý Mustang, znovu se zeptal veřejnosti, co chce. A ta odpověděla, že více ikonických tvarů a více výkonu. Pro Ford to znamenalo částečný návrat ke kořenům, tudíž přepracování platformy Fox i odpružení, aby bylo měkčí a na jízdu hladší. To se stalo a mělo to za následek vyšší nedotáčivost, což mimochodem platí dodnes.

Foto: Ford

Čtvrtý Mustang dostal přepracovanou platformu Fox.

Se čtvrtou generací dostal opět šanci šestiválec, který nahradil čtyřválec. Populární byl nicméně klasicky osmiválec, který Ford postupně upravoval. V roce 1999 se model dočkal faceliftu, posílení motorů, a v provedení SVT Cobra dokonce zadního nezávislého zavěšení, což byla tehdy velká novinka pro Mustang. Navíc v roce 2002 konkurenční Chevrolet přestal vyrábět Camaro, takže divokému koníkovi odpadl soupeř.

2005 – Návrat retra

Pátý Mustang představený v roce 2004 (jako modelový rok 2005) se svým designem vrátil úplně na začátek, proto nabídl typické retro tvary. Navíc (konečně) automobil přešel na novou platformu, byť mu kvůli nákladům zůstala obyčejná zadní náprava, za což Ford sklízel oprávněnou kritiku.

Foto: Ford

Návrat retra reprezentoval typický design a svalnaté proporce.

Motorizace byly opět šestiválce a osmiválce, nicméně auto se veřejnosti líbilo, čehož si všimly koncerny General Motors s Chryslerem, které jako reakci vzkřísily Camaro a Challenger, tedy přímou konkurenci Mustangu.

Rok 2010 přinesl facelift, animovaná zadní světla a nové šestiválcového motory i přepracovaný pětilitrový osmiválec. Nechyběly ani specifikace Boss či Shelby.

2015 – Konečně nezávislé zavěšení

Teprve až ve své šesté generaci, která se oficiálně začala prodávat i Evropě, dostal Mustang jakožto standard nezávislé zadní zavěšení. Šestka začala se čtyřválcem, šestiválcem a osmiválcem, nicméně motor V6 šel nakonec ze hry. Později odpadl i přeplňovaný čtyřválec 2,3 litru, který mimochodem kvůli konstrukční vadě pozlobil nejednoho majitele Fordu Focus RS.

Foto: Lukáš Kukla

Šestá generace se loučila například otevřenou edicí California.

Nejpopulárnější v šesté generaci ovšem byl pětilitrový osmiválec ve variantě GT, již v Evropě doprovázely například edice Mach 1 nebo třeba zelený Bullit. Ke konci životnosti šestsky se objevila také kabrio edice California.

Šest faktů o Mustagu

První rok výroby: 1964 (jako modelový rok 1965)

Celkem prodáno: více než 10 milionů vozů

Původní cena (základ): 2 368 dolarů

Aktuální cena (základ): 30 920 dolarů

Rozsah objemů motorů: 2,3 litru až 7,0 litru

Charakteristický rys: nepřetržitá výroba od roku 1964

Abychom byli úplní, v období kralování šestého Mustangu představil Ford (2019) sice kontroverzní, ale velmi schopný elektromobil nazvaný Mustang Mach-E, jemuž zarytí fandové dodnes nemohou přijít na jméno.

Foto: Ford Česká republika

Tak jde o Mustang, nebo ne?

2023 – Osmiválec bude furt

Jakožto modelový rok 2023 se v roce 2022 představil sedmý Mustang vycházející ovšem ze šestky. U nás prozatím nabízí jedinou motorizaci, a to pětilitrový osmiválec s výkonem od 446 koní, který můžete mít s manuálem i automatem. Ve Spojených státech amerických je k dispozici také se čtyřválcem 2,3 litru.

Foto: Ford

Sedmý Mustang vychází ze šesté generace, ovšem působí daleko moderněji.

K letošním 60. narozeninám modrý ovál nadělil Mustangu několik nových edic, čímž nadále živí tuhle monstrózní prodejní lokomotivu, která hlásí od začátku roku 1964 více než 10 milionů prodaných mustangů, což z tohoto severoamerického plnokrevníka dělá nejlépe prodávaný sportovní vůz vůbec.

Současná doba sice nuceně spěje k elektrickým pohonům, ovšem nedávno Ford navzdory očekáváním otevřeně prohlásil, že bude „stanga“ s osmiválcem vyrábět do té doby, dokud to půjde. A rozhodně nechce jít ve stopách Chevroletu, který pohřbil Camaro, zatímco Dodge svému (nejen) Challengeru vzal oblíbený motor V8. Mustangu tedy všechno nejlepší k šedesátinám a prosím zvolat osmkrát hurá, zvolání uspořádat do tvaru V a zapít pěti litry vysokooktanového benzinu!

Načítám