Hlavní obsah

Ikonická Honda Civic už 50 let přitahuje řidičské nadšence, rodiny i důchodce hledající praktičnost

Foto: Honda

Auto prakticky smýšlejících lidí i zábavný vůz na sportovní jízdu mladých nadšenců. Honda Civic je jedním z největších automobilových univerzálů všech dob, který v letošním roce oslavuje jubilejní 50. výročí. Už od začátku svého působení na celosvětovém trhu se snaží spojit každodenní použitelnost s ekonomickým provozem a pokročilou technikou.

Článek

Japonci nám slavnostně odhalili nejnovější sportovní Hondu Civic Type-R a značka současně připomíná, že jeden z nejslavnějších kompaktních hatchbacků v letošním roce oslavuje 50. výročí. Legendární Honda Civic přijela na svět už v roce 1972 a se začátkem ropné krize využila odklonu Američanů od nenasytných osmiválců k menším a levnějším japonským vozům.

Během 50 let se Honda Civic prodávala doslova po celém světě v mnoha variantách a je skutečnou automobilovou ikonou. Jeden z největších univerzálů japonských inženýrů oslovuje mladé nadšence se zájmem o sportovní jízdu i lidi v důchodovém věku hledající praktičnost. Od minulého roku se vyrábí už v jedenácté generaci a do dnešních dnů se prodalo více než 27,5 milionu vozů!

Foto: Honda

První sportovní Honda Civic Type-R se začala vyrábět v roce 1997, přičemž zakládala na šesté generaci modelu

První Civic automobilka vyvinula jako globální model pro všechny trhy a připomíná, že byl jedním z prvních vozů Hondy na evropském trhu. Během prvních čtyř let navíc zvládla vyrobit první milion kusů, ale to byl teprve začátek. Už druhá i třetí generace přinesly pravidelná vylepšování techniky, výbavy i designu, a zahájily tak následující dlouhou evoluci, přitahující nové i vracející se zákazníky.

I v dnešních dnech se v Česku nejčastěji setkáváme s modely od čtvrté generace, která přijela na trh v roce 1987 a přivezla do nabídky Civicu nové motorizace s revolučním variabilním časováním VTEC, poskytujícím vyšší výkon ve vysokých otáčkách a nižší spotřebu paliva v nízkých otáčkách. Šikovná technologie japonských inženýrů Civicu zajistila několik světových ocenění.

Foto: Honda

Honda Civic je globálním modelem značky a vedle domácího Japonska se vyrábí třeba i ve Velké Británii

V roce 1991 následovala pátá generace s uhlazenějším aerodynamičtějším tvarem při zachování každodenní praktičnosti, pro kterou je Civic synonymem. Už s šestou generací v roce 1996 se Honda rozhodla nabídnout luxusnější výbavu, ještě ekonomičtější motory a poprvé představila automatickou převodovku typu CVT, známou jako „Hondamatic“. S touto generací navíc vstoupila do světa sportovních hatchbacků a představila první ostrý Civic Type-R.

Začátkem nového milénia se v roce 2000 představila již sedmá generace a v následujícím roce se stala prvním Civicem s hybridní technologií – s přibližnou spotřebou paliva 3,39 l/100 km byla celosvětově nejúspornějším sériově vyráběným pětimístným autem s benzinovým motorem. V roce 2005 se představila futuristická osmá generace, charakteristická čirou maskou z plexiskla a vůbec prvními variabilními zadními sedadly Honda Magic Seats.

Foto: Honda

Aktuální jedenáctá generace Civicu se vyrábí výhradně s hybridním pohonem e:HEV

Devátá generace, vyráběná od roku 2011, pokračovala v ekonomickém tažení modelu a s modernizovaným motorem 1.6 i-DTEC získala titul Guinnessovy knihy rekordů za „Nejnižší spotřebu paliva“. Během 25 dnů projela 24 zeměmi Evropské unie, ujela přes 13 498 kilometrů a zaznamenala průměrnou spotřebu paliva 2,82 l/100 km.

Jubilejní desátá generace dorazila v roce 2015, nabídla dvojici benzinových motorizací VTEC Turbo a poprvé ukázala pokročilé bezpečnostní prvky a asistenty řidiče Honda Sensing. V roce 2017 pak výrazně silnější vrcholná sportovní varianta Civic Type-R stanovila nový rekordní čas pro vozy s pohonem předních kol na legendárním německém závodním okruhu Nürburgring.

Dnes se v Česku prodává nejnovější 11. generace nejslavnějšího modelu Hondy s plně hybridní technologií e:HEV bez nutnosti připojování do elektrické zásuvky. I u nás se již brzy dočkáme nové sportovní varianty Type-R, podle slov Hondy posledního čistě benzinového modelu značky v Evropě.

Související témata:
Načítám