Článek
Začalo to jednoduchou otázkou: „Co kdybychom postavili ultimativní 993 bez ohledu na peníze?“ Kalifornský Gunther Werks asi vypadá jako další z několika společností věnujících se výrobě klasických Porsche s nejmodernějšími technologiemi, díky nimž se moc neodlišují od nejnovějších sériových aut, ale ukazuje a dokazuje, že „dokonalou 911“ z mimotovárních dílen specialistů na Porsche není jen Singer nebo Ruf.
Gunther Werks začal vyvíjet „restomody“ legendárního Porsche 911 s jediným cílem – vypilovat k absolutní dokonalosti ikonickou poslední vzduchem chlazenou 911, interně označovanou jako 993. Inspirací pro jméno společnosti pak byl německý strojní inženýr Günter F. Wendt, pracující v amerických programech kosmických letů Mercury, Gemini a Apollo. S typicky německým perfekcionismem, nekompromisně přísným přístupem a puntičkářskou pozorností k detailu usilovně pracoval na tom, aby jím odvedená práce byla bezchybná.
Typická nedotáčivost byla nepřijatelná
Zmodernizovat Porsche 993 při zachování kvalit originálu není jednoduchý úkol. Jak Gunther Werks uvádí, cílem inženýrů nebylo nostalgicky vzpomínat a napodobovat legendární sporťák z minulosti, ale ukázat, jak by mohl vypadat, kdyby Porsche pokračovalo vzduchem chlazenou cestou. Funkčnost musela zvítězit nad formou. Jízdní zážitek musel být puristický a odměňující jako v žádném jiném autě, což určilo jeden z hlavních cílů – odstranit přirozenou vadu generace 993.
Všechny 911 se „vzducháčem“ se proslavily pohlcujícím požitkem z řízení, ale ani poslední generace se nedokázala zbavit charakteristické nedotáčivosti, ovlivněné nezatíženým předkem bez motoru. Technici z Gunther Werks zkoumali, jak Porsche tenhle problém vyřešilo na závodních „devětsetjedenáctkách“ v 90. letech minulého století a našli východisko. S dodatečnými montážními body předního zavěšení měly rozšířený přední rozchod na stejnou šířku jako zadní rozchod, takže závodní speciály jezdily na „čtvercovém“ postoji.
Implementace starého závodního nastavení podvozku za pomoci zakázkového zavěšení s lichoběžníkovými rameny a specifickou geometrií kol stanovila potřebnou základnu konstrukce vozu a projekt Gunther Werks 993 odstartoval naplno. Brembo dodalo karbon-keramické brzdy s masivními 380milimetrovými kotouči na obou nápravách s „jednosměrnou“ technologií CCMR z Formule 1, specialisté z JRZ Suspension Engineering vyvinuli speciální čtyřcestný podvozek a na nejlépe vyhovujících pneumatikách technici spolupracovali s Pirelli.
Inženýrství ze staré školy
Když technici na prvním prototypu dokončili zavěšení se zcela čtvercovým rozchodem předních i zadních kol, v minulosti nevídaným u vzduchem chlazených silničních Porsche, přišla řada na motor. Zaměřili se tak ve spolupráci se známým konstruktérem motorů Jeffem Gamrothem z Rothsportu na vývoj vzduchem chlazeného šestiválcového boxeru s čtyřlitrovým objemem, atmosférickým plněním a minimální silou o 400 koních při 7 800 otáčkách za minutu.
Jeff Gamroth se do vývoje Gunther Werks 993 pořádně opřel a připravil motor se šesti nezávislými škrticími klapkami, sacím a výfukovým potrubím z 911 GT3 a elektronickým řízením motoru Motec s vlastním mapováním. Výsledkem jeho snažení je atmosférický čtyřlitrový šestiválec s maximálním výkonem 400 koní, který stisknutím „sportovního“ tlačítka na palubní desce vzroste na vrcholných 425 koní, a točivým momentem 448 newtonmetrů.
Jenže docílení vytoužené síly vyžadovalo inženýrské triky ze staré školy. Původ továrního ventilátoru vzduchem chlazených Porsche 911 lze vystopovat až k originálnímu Volkswagenu Brouk, a protože se ve skutečnosti od těch časů moc nevyvinul, v Gunther Werks se rozhodli navštívit fanoušky Porsche, kteří mají navrhování lopatek proudových turbín pro letecké motory jako svou každodenní práci. Ti přepracovali původní design pro 21. století, když udělali lehký ventilátor se silnějším prouděním vzduchu.
A tím vlastní inženýrství neskončilo – tovární čerpadlo posilovače řízení dárcovského vozu se vším příslušenstvím vážilo zhruba 32 kilogramů a klikové hřídeli motoru ubíralo 25 koní, klimatizace pak vážila dalších 28 kilogramů a požírala dalších 20 koní. Celková ztráta 45 koní a nadbytečná hmotnost 60 kilogramů znamenala, že si technici navrhli vlastní elektro-hydraulický posilovač řízení a využili elektrický systém klimatizace. Celkem ušetřili 43 kilogramů a obě zařízení společně spotřebovávají jen 7 koní. Nově získaných 38 koní tak prochází skrz šestistupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál na zadní kola.
Padnoucí oblek z uhlíkových vláken
S kompletně připravenou technikou zbývala jen poslední fáze vývoje – projekt nejlepšího Porsche 993 všech dob potřeboval „obléknout“, přičemž předchozí odlehčování jasně ukazovalo, že bude potřeba oblečku z uhlíkových vláken. Zní to snadně, ale kvůli novému nastavení podvozku je Gunther Werks 993 o zhruba 15 centimetrů širší než originální 993, a proto se se slavným designem zacházelo s citem – s počítačovými návrhy pracovali designéři, zatímco s hliněnými modely i bývalí zaměstnanci Porsche.
Výsledkem snažení všech inženýrů a návrhářů je exkluzivní moderní provedení legendárního Porsche 911, vzdávající hold poslední generaci s proslulým vzduchem chlazeným šestiválcovým boxerem. Každý panel karoserie je vyroben z uhlíkových vláken, včetně střechy, pouze za účelem snížení hmotnosti vozu. V interiéru pak mohou být karbonová sportovní sedadla, karbonová palubní deska a nechybí ani jemná alcantara a hliníkové doplňky.
Je Gunther Werks 993 dokonalým ztělesněním Porsche 911 generace 993? Dost možná, ale hlavně je ukázkou fascinujícího inženýrství, které se neustále vyvíjí. Gunther Werks totiž rozšířil svou nabídku a ke standardnímu kupé přidal také okouzlující 993 Speedster s uchycením kol centrální maticí, novým adaptivním podvozkem JRZ a vyšším výkonem o až 435 koních.
Zajímá vás, kolik „znovuzrozené“ Porsche 911 (993) od Gunther Werks stojí? Na internetových stránkách výrobce oficiální ceník nenajdete, protože pokud se na cenu musíte ptát, zřejmě na to nemáte, ale podle informací z amerických automobilových médií základní cena s jistotou přesahuje 10 milionů korun. Víte, jak to bylo: „Co kdybychom postavili ultimativní 993 bez ohledu na peníze?“