Článek
Dnes už zbývají jen dva roky do významného jubilea, kdy Volkswagen oslaví 50. výročí od zahájení produkce bestselleru Golf, nástupce skoro nesmrtelného Brouka. Golf se během necelých pěti dekád vypracoval na respektuhodnou pozici „jediného auta, které potřebujete pro život“ a je dokonalým univerzálem pro rodiny, cestovatele i podnikatele a firmy, vyhledávající normální kvalitní služební vůz.
Úspěchem Volkswagenu Golf se následně inspirovaly i další evropské automobilky a připravily mu početnou a silnou konkurenci, avšak právě německá značka z Wolfsburgu se nejvýznamněji zasloužila o předefinování segmentu kompaktních hatchbacků podle moderních standardů. Už od počátku navíc pracovala i na sportovním Volkswagenu Golf GTI, uznávaném spoluzakladateli ostrých hatchbacků.
Rodokmen sportovního Golfu GTI zahrnuje všech osm generací, a zatímco doslova vytvořil segment sportovních hatchbacků, začátkem nového milénia začala divize Volkwagen Racing uvažovat o ještě výkonnějším a ostřejším silničním modelu, čerpajícím z úspěchů automobilky v rally. Ubezpečili vedení automobilky o jeho potenciálu, zahájili vývoj se zkušenostmi z rychlostních zkoušek a sáhli po nejmodernějších technologiích.
První „R-kový“ Golf a tedy i první „R-kový“ Volkswagen vůbec se slavnostně odhalil ve španělském Madridu v roce 2002 a představil světu i jedno důležité prvenství, kterým pomohl ovlivnit budoucnost celého automobilového průmyslu. Volkswagen Golf R32, stojící na čtvrté generaci modelu, byl prvním produkčním autem na světě s revoluční nově vyvinutou dvouspojkovou automatickou převodovkou (DSG).
S významnou technologickou novinkou v šestistupňovém provedení se ale nejostřejší Golf své doby prodával výhradně na domácím trhu v Evropě, přičemž standardem stále byla šestistupňová manuální převodovka. Zájemci ze Spojených států amerických a Austrálie si navíc nemohli připlatit ani za pětidveřovou karoserii, nabízenou pouze na evropském trhu, k dispozici jim byla pouze standardní třídveřová.
Jménem „R32“ nejsilnější čtyřkový Golf odkazoval na svou motorizaci, protože sdílel většinu techniky s tehdejším vrcholným Audi TT. Srdcem byl legendární atmosférický šestiválec VR6 se zdvihovým objemem 3,2 litru, maximálním výkonem 241 koní (177 kW) a točivým momentem 320 newtonmetrů. Hlavním elementem všech „R-kových“ Golfů je i pohon všech kol 4Motion, nejdůležitější odlišnost od slabších „GTIček“, který se objevil i v prvním Golfu R32.
Když budete listovat v dobových automobilových časopisech, zjistíte, že i s pohotovostní hmotností 1 477 kilogramů občas jezdí trochu nedotáčivě, ale i přesto byl příjemným překvapením. Inženýři totiž použili zavěšení MacPherson vpředu, víceprvkové zavěšení vzadu a silnější brzdy s až 334milimetrovými kotouči. V přímce Volkswagen Golf R32 zvládne akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy (s manuálem o 0,2 sekundy déle) a jezdí maximální rychlostí 246 km/h.
V exteriéru se Volkswagen Golf R32 od standardních Golfů vizuálně odlišoval hlavně sportovnějším bodykitem, 18palcovými koly OZ a volitelným exkluzivním odstínem laku Deep Blue Pearl. V interiéru pak vynikaly zejména sportovní sedadla König s velkým bočním vedením a logem R a bohatá základní výbava zahrnující i automatickou klimatizaci.
Volkswagen Golf R32, o jehož úspěchu svědčí fakt, že se prodalo třikrát více aut, než se původně očekávalo, začal psát historii vrcholné sportovní divize Volkswagen R. V dnešních dnech se vyrábí již pátá generace nejostřejšího Golfu, přičemž nejnovější Volkswagen Golf R jsme pro vás už dokonce otestovali a přečíst si o něm můžete zde.