Hlavní obsah

Favorit slaví 36 let: Italská elegance a moderní koncepce symbolizovala konec komunismu

Foto: Škoda Auto

Dobová reklama vítala typ Favorit jako symbol pokroku a nové éry – čímž se de facto posléze opravdu stal

Je to už 36 let, co se představila Škoda Favorit. Vůz s tehdy revoluční koncepcí s motorem i hnanou nápravou vpředu a designem od italského studia Bertone se mohl směle měřit s konkurencí „ze Západu“. Premiéru si vůz odbyl 16. září 1987 na brněnském veletrhu.

Článek

Píše se 16. září 1987 a automobilka Škoda vstupuje do nové éry. Moderně řešená Škoda Favorit s karoserií hatchback se veřejnosti poprvé představila na tehdejším Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně a svým moderním pojetím se vůz rozhodně nekrčil před vozy západní produkce.

Design po západním vzoru

Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavští věděli, že aby se nový model prodával, nesmí se ohlížet přes rameno – design byl tedy svěřen italskému studiu Bertone

Naopak – stál tam s hlavou vztyčenou. Favorit odstartoval dynamický vývoj značky z několika důvodů. Tak zaprvé – obal prodává. Tehdy se stále ještě „nosily“ tvary podle pravítka, a tak se Škoda dohodla s italským designérským studiem Bertone, které vozu dodalo svěží a současný vzhled hodný automobilu z konce 80. let.

Italští mistři z turínského Stile Bertone navrhli karoserie s variantou hatchback, kombi, a dokonce i kupé a sedan. Došlo také na zhotovení vzorového interiéru a 19 prototypových karoserií, přičemž mladoboleslavský tým nakonec vůz převedl do sériové podoby. Oproti Škodě 120 navíc Favorit navzdory o 40 mm kratší karoserii nabízel prostornější interiér.

Mezinárodní spolupráce

Foto: Škoda Auto

Osvědčená čtyřválcová třináctistovka OHV o výkonu 46 či 43 kW byla vybavena karburátorem, později vstřikováním paliva. Ke splnění emisí bylo zapotřebí použití odolnějších materiálů – např. pístů s ocelovými jádry, kvalitnějších vložek válců, vyztužení bloku motoru či aplikace kaleného klikového hřídele

Mladoboleslavští při vývoji Favoritu nenechali nic náhodě. I to je jeden z důvodů spolupráce s ÚVMV, Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze, kde už tehdy docházelo k simulovaným jízdním zkouškám – testovací týmy byly schopné simulovat zatížení odpovídající nájezdu 100 tisíc kilometrů.

Nejen to, došlo i na hornaté průsmyky a vysoké teploty – tak například brzdy se prověřovaly v rakouském horském průsmyku Grossglockner nebo Turacher Höhe. Chladicí systém potom dostal zabrat v prosluněném a teplém klimatu Francouzské Riviéry. Známá je také spolupráce s odborníky Porsche – konkrétně šlo o doladění funkčnosti uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Finální fáze vývoje dokonce probíhala na testovacím polygonu Porsche ve Weissachu.

Premiéra před statisíci zraků v Brně

Foto: Škoda Auto

Jednoduchý a přehledný interiér. Stile Bertone patřilo v 80. letech k designérské špičce, není tedy divu, že Favorit sdílel některá designová řešení s vozy italské produkce

K slavnostnímu představení Škody Favorit došlo na tehdy ještě Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 16. září 1987 – někteří čtenáři si na ten den možná dodnes pamatují, podobně jako například otec autora článku. A není divu, že tolika lidem událost utkvěla v paměti – za mladoboleslavskou novinkou se tehdy vydaly doslova statisíce dychtivých motoristů.

K plnému náběhu výroby převážně homologačních kusů došlo začátkem prosince 1987, produkce sériových vozů v hlavním mladoboleslavském závodě však začala v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se potom ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním kvartálu téhož roku. Jen pro připomenutí – vůz se tehdy prodával za cenu od 84 600 Kčs, přičemž průměrná hrubá měsíční mzda byla 3 030 korun.

Slibné zítřky

Je skoro příhodné, že Favorit, tehdy na poměry značky Škoda revoluční vůz, přišel právě na konci 80. let, pouze několik měsíců před Sametovou revolucí. Přechod po vzoru západu na koncepci „motor vpředu – pohon vpředu“ téměř symbolizoval polistopadový přechod k tržnímu hospodářství a společenskou revoluci.

„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva Škoda Auto. „Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí.“

Načítám