Článek
Zkraje je třeba připomenout, že značku Jawa, jako výrobce motocyklů, založil František Janeček v roce 1929, kdy se objednávky kulometů a dalšího zbrojního materiálu pro jeho zbrojovku snižovaly. Bylo to problematické období. V důsledku světové hospodářské krize u nás mnozí výrobci ukončovali výrobu motocyklů. Mezi nimi i ten největší – značka Premier v Chebu, která měla ve druhé polovině dvacátých let v nabídce motocykly od dvoutaktu 270 cm3 přes čtyřdobé třistapadesátky a půllitry až po sedmsetpadesátku s vidlicovým dvouválcem. Ani tento, náš tehdy největší výrobce motocyklů, neustál komplikující se ekonomickou situaci konce dvacátých let.
Celý seriál si můžete otevřít přes tento odkaz.
Kromě dosavadní výroby zbraní uvažoval Janeček o zahájení výroby motocyklů. K definitivnímu rozhodnutí ale bohužel dospěl právě předtím, než se evropský trh s motocykly začal hroutit. Jeho inženýři a dělníci dovedli vyrábět špičkové kulomety, jenže motorka je přece jen něco jiného. Proto se nechtěl pustit do vývoje vlastního motocyklu a poptával licenci.
Po různých úvahách a jednáních se dohodl s německou firmou Wanderer nikoli na paralelní licenční výrobě jejich motocyklu, ale na kompletním převzetí výroby, včetně odkoupení výrobního zařízení a rozpracovaných dílů. Proti mnoha tehdejším motocyklům této kubatury s oddělenou převodovkou a ventilovým rozvodem SV byl Wanderer lákavý monoblokem s modernějším rozvodem OHV, který mohl být příslibem budoucího zvyšování výkonu. Motocykl ale bohužel nevynikal konstrukcí podvozku, a tak není divu, že si vysloužil lidové označení rumpál.
„JAnečkův WAnderer“ byl představen a uveden do prodeje už koncem roku 1929. Brzy se ale ukázalo, že rozhodnutí zakoupit licenci na výrobu těžké pětistovky nebude pro zbrojovku ekonomicky přínosné, po první vlně zájmu se motocykly prodávaly špatně. Jejich výroba byla přes mnohá zlepšení po necelých třech letech ukončena a ještě několik let potom byly nabízeny ze skladových zásob. Pouhá tisícovka vyrobených strojů snad demonstruje tehdejší situaci dostatečně.
Jawa 500 OHV totiž stála na našem trhu v dlouhé řadě nabídek všech velkých světových značek, které tehdy měly v ČSR zastoupení. Motocykly stejné kategorie a podobné prodejní ceny pocházely především od britských a německých výrobců, u nás dobře zavedených, což byla pro nově vzniklou značku Jawa velmi silná konkurence. Není divu, že v době obecně opadajícího zájmu o motocykly neměla nová a neznámá Jawa v silném konkurenčním prostředí velké šance.
Z důvodu snižující se koupěschopnosti obyvatelstva končilo období „vlajkových lodí“, velkých, výkonných a drahých motocyklů. Velmi špatně na tom proto byli i jejich dovozci. Navíc se na našem trhu objevily malé automobily Aero, jejichž cena byla v podstatě shodná s cenou motocyklu Jawa 500 OHV se sidecarem.
První pětistovka byla zkrátka drahá, málokdo si ji mohl dovolit. Poválečné časy, kdy se jako neohrabaný a zastaralý stroj dala pořídit za pár šupů, jsou dávno pryč. Dnes by ji mnozí rádi zařadili do své sbírky, ale je opět drahá. Pekelně.
Následující lehké a levné motocykly Jawa 175 se zprvu nakupovanými britskými motory Villiers a převodovkami Albion, poté vyráběnými na základě licence, okamžitě získaly velmi pozitivní ohlas. O motocykl, představený v roce 1932, byl zájem především pro jeho cenu, která byla proti předchozí neohrabané pětistovce třetinová. Důvodem láce byla výrazně menší spotřeba materiálu, nižší pracnost při výrobě montovaných rámů z plechových výlisků a mnohem jednodušší dvoudobý motor.
Jawa zanedlouho po tomto kroku obsadila první místo na našem trhu motocyklů. Následovala odvozená dvěstěpadesátka, pak čtyřdobé třistapadesátky, stokubíkové motokolo Robot a těsně před válkou model Duplex Blok s motorem 250 cm3 nové, pokročilé konstrukce. Nelze samozřejmě opomenout automobily Jawa, vyráběné od roku 1934.
Za pouhých prvních deset let své existence, do německé okupace v březnu 1939, měla za sebou značka Jawa velmi bohatou a pozitivní historii ve výrobě motocyklů, automobilů a také sportovních úspěchů svých vozidel.
Začátek druhé světové války bohužel přerušil velmi slibně se rozvíjející mírové podnikání dřívější zbrojovky, která padla do rukou německým okupantům. Továrna proto musela zakrátko přejít na zbrojní výrobu a na pět let byl s výrobou motocyklů a automobilů konec.
Je až neuvěřitelné, že se podařilo před Němci ukrýt většinu rozpracované výroby i materiálu a hotových výrobků, které po skončení války posloužily k ekonomickému rozjezdu firmy. Probíhal tajný vývoj sportovních motocyklů, především ale nového cestovního motocyklu, a to téměř před zraky okupantů, což už zní skoro jako pohádka, ale i to vše se podařilo.
Proti mnoha jiným světovým výrobcům, kteří měli před vypuknutím druhé světové války za sebou i více než dvacet let výroby motocyklů, byla značka Jawa mladým podnikem. Motocykly vyráběla před válkou pouze deset let, zato ale velmi úspěšně. A to i přesto, že ve třicátých letech nedisponovalo obyvatelstvo celé Evropy velkou kupní silou, prodej velkých motocyklů se snížil téměř k nule a rozmáhala se výroba levných motokol.
Jawa, jako součást Zbrojovky ing. F. Janeček, dokázala v té době ustát nezdařenou velkou investici do výroby těžké pětistovky a pro úspěch se obrátila ke zcela odlišné motocyklové konstrukci. Poté velmi operativně zařazovala do výroby své následující modely motocyklů a automobilů, které se těšily velkému zájmu již známé a oblíbené značky.
V podstatě způsobila i velký útlum dovozu cizích motocyklů a ukázala cestu dalším dvěma českým značkám, které nově vstoupily do segmentu výroby motocyklů a krátce po prvním úspěšném stroji Jawa 175 také spustily výrobu levných motocyklů s dvoudobými motory. Byly to strakonická zbrojovka ČZ a Ogar. Úžasný rozlet značky Jawa pak přerušila druhá světová válka. Vývoj přitom skrytě probíhal dál, což umožnilo skvělý poválečný nástup. Nový motocykl, vyvíjen a zkoušen za okupace, přišel do výroby ihned po skončení války. Pérák se pak okamžitě stal světovým bestsellerem.