Článek
Dvě a půl dekády od představení. Ještě více k neuvěření je ale fakt, že projekt jedničkové Octavie jako takové se datuje dokonce až do roku 1992! Bylo to krátce po začlenění značky pod křídla koncernu VW a mluvilo se o tom, že dostane techniku Golfu 3. generace – nakonec však „Oktávce“ byla dopřána tehdy zbrusu nová platforma A4.
Na růžích ustláno
Původní verze liftback Škody Octavia, kterou navrhoval designér Dirk van Braeckel, se objevila v roce 1996, konkrétně 4. dubna. Ve své době vůz fascinoval zejména – ano, uhodli jste – velkým a využitelným zavazadelníkem, který mnohdy zastínil i vozidla o třídu výš. Na frankfurtském autosalonu v roce 1997 se konečně představila tehdy ještě studie zvaná Octavia Combi – onen konkrétní exemplář ve fialové barvě je dodnes v depozitáři značky.
Vzhledem k vřelému přivítání odborné i laické veřejnosti byla následně v Mladé Boleslavi vystavena nová část výrobního komplexu, tehdy patřící k nejvyspělejším v Evropě. Výroba Škody Octavia Combi se začala rozbíhat už v únoru 1998. Výrobě karoserií tehdy byla věnována zvláštní pozornost – pracovalo se s přesností na desetiny milimetru.
Zlatá šedesátá
Velké oblibě se těšila také původní Škoda Octavia Combi ze 60. let, pro kterou se tehdy rozhodlo cca 54 tisíc zákazníků, což je na tehdejší poměry slušné číslo. Premiéru si odbyla na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 11. září 1960, výroba začala v létě 1961 – přičemž poslední kus sjel z linky až 21. prosince 1971!
Původní Octavie měla na dnešní dobu poměrně kompaktní rozměry 4 065 × 1 600 × 1 430 mm, přesto odvezla až 690 litrů zavazadel a po sklopení zadních sedadel odstěhovala až 1 050 litrů nákladu, výjimkou nebyla ani praktická lůžková úprava.
Malý, a přitom velký rozdíl
První exempláře novopečení majitelé zaparkovali před svými domovy v květnu 1998. V porovnání se sousedovým liftbackem se verze Combi lišila překvapivě málo – byla jen o 6 mm delší, rozvor 2 512 mm byl dokonce totožný, byla však o 26 mm vyšší a v závislosti na dané motorizace o pouhých 15–30 kg těžší.
Hlavním tahákem byl přirozeně kufr o velikosti 548 až 1 512 litrů. V prvním roce výroby si sice Octavia Combi ukrojila pouze 15 % z pomyslného koláče typu Octavia, napřesrok už však tohle číslo stouplo na 37 %, v roce 2001 tvořila dokonce 41 % prodejů. Od října 1998 některé vozy sjížděly z linky ve Vrchlabí, kde vůz vyplnil mezeru po končícím typu Felicia.
Sedm let po svém debutu, 25. září 2004, předala Octavia štafetu své nástupkyni, třetí generace se ukázala 7. března 2013 a současná čtvrtá generace je tu s námi od 11. listopadu 2019.
Odkaz a tradice
Tradici odstartovala Škoda 1101 přezdívaná „Tudor“. Verze Station Wagon neboli STW tehdy nabízela po sklopení zadních sedadel ložnou plochu o rozměrech až 1 490 na 1 380 milimetrů, v tradici pak pokračovaly vozy 1200, 1201 a 1202 ve variantách STW. Po ukončení výroby původní Octavie Combi v roce 1971 však provedení Combi zmizelo z portfolia značky na dobrých 20 let.
„Kombinované karoserie“ v Mladé Boleslavi oprášila až Škoda Forman v roce 1991. Design navrhlo italské studie Bertone a možnost záměny velkého množství dílů s typem Favorit bylo tehdy zcela unikátní – dokonce i víko zavazadlového prostoru bylo totožné! Forman díky rozměrům 4 215 × 1 620 × 1 425 mm nabízela 400 až 1 300litrový zavazadelník.
V letech 1995–2001 potom úřadovala Felicia Combi, která přinesla pokrok z hlediska bezpečnosti a kvality, přibyl i nový 1,6l motor o výkonu 55 kW – to už ale byla na světě Octavia Combi, pro zájemce o kompaktnější automobily tu však i nadále byla Fabia Combi.
Za zmínku rozhodně stojí také Škoda Superb, která se dočkala verze Combi ve své druhé generaci, a která na frankfurtském autosalonu v roce 2009 ohromila zavazadelníkem o objemu 633 až 1 865 litrů.