Hlavní obsah

Cadillac vozil prezidenty, první se zbavil roztáčecí kliky a zavedl motory V8! A předběhl Škodu s Q

Foto: Tomáš Hyan

Cadillac Eldorado model 1967, první typ s pohonem předních kol

Automobily Cadillac, nejluxusnější značky amerického koncernu General Motors, měly po skromných začátcích po dlouhá léta image limuzín pro starší pány, případně luxusních vozů s najatým řidičem, ostatně sloužily mnoha americkým prezidentům už od časů Woodrowa Wilsona. Před třiceti lety se to přece jen změnilo, Cadillac slouží prezidentům dále, ale vrátil se na závodní dráhy a uvedl různé sportovně laděné modely, aby oslovil mladší klientelu.

Článek

Detroit, největší město amerického státu Michigan, založil jistý Antoine de la Mothe Cadillac v červenci 1701 jako francouzskou pevnost Fort Pontchartrain d´Etroit v úžině řeky později zvané Detroit River. Vzpomínkou na historii je nejen nedávno renovovaný hotel Pontchartrain hned naproti detroitskému výstavišti, dějišti obnovených autosalonů, ale především automobilka Cadillac, která převzala jméno zakladatele města. V letošním roce slaví 120 let existence…

Od jednoho k šestnácti válcům

U zrodu automobilky Cadillac stál zručný strojař Henry Martyn Leland, který se vyučil přesné výrobě u Samuela Colta v Connecticutu a ve firmě Brown & Sharpe na Rhode Islandu, než v roce 1890 založil se dvěma partnery vlastní firmu. V roce 1896 už vyráběl parní i spalovací motory, jenže když vylepšil jednoválec Oldsmobile, byl odmítnut s tím, že přestavba výrobní linky (Olds byl jejich průkopníkem) je příliš nákladná.

Foto: Tomáš Hyan

Cadillac Model A Runabout, nejstarší dochovaný jednoválec (je z roku 1903)

V srpnu 1902 jeho schopnosti objevili pánové William Murphy a Lemuel Bowen, kteří do té doby podporovali Henryho Forda, ale byli nespokojeni, že se Ford zpočátku soustředil na závodní automobily! Pozvali Lelanda coby konzultanta, seznámili ho s plány na novou automobilku, on jim nabídl vylepšený jednoválec a dohodli se. První Cadillac vyjel 17. října 1902, jeho snímky se nedochovaly, ale za volantem seděl další průkopník Alanson P. Brush, pozdější zakladatel jiné detroitské automobilky Brush Runabout Company. Před 120 lety nikdo netušil, že se Cadillac stane velkým specialistou na motory V8, V12 a V16…

Cesta k záměně součástí

Jak už bylo řečeno v úvodu, Henry Leland se vyučil přesnému strojírenství u zbrojaře Samuela Colta, což znamenalo velmi kvalitní vlastní produkci. Někdejší mecenáši Henryho Forda odebírali pro Cadillac Automobile Company motory, převodovky a řízení od firmy Leland & Faulconer, proslulé přesnou výrobou, a tak iniciovali fúzi obou podniků do nové Cadillac Motor Car Company v říjnu 1905. Jednoválcový Cadillac (typ A, B a C) pokračoval, 1905 se objevil první čtyřválec (typ D). Aby prokázal kvalitu svých výrobků, poslal Leland tři jednoválce do Anglie, kde se v roce 1908 podrobily ojedinělé zkoušce. Byly rozebrány, jejich díly promíchány a pak znovu složeny. Vše fungovalo na jedničku. Vzájemná zaměnitelnost součástí v té době nebyla samozřejmostí ani u stejných typů, automobily se stavěly systémem co kus to mistrovské dílo. V USA to změnil Cadillac, ve Velké Británii domácí Standard, který z této skutečnosti odvodil i svoji značku…

Dalším významným čtyřválcem značky Cadillac se stal v roce 1909 nový Model Thirty (jeden z nich ročníku 1913 jsme viděli na jízdě do vrchu Zbraslav–Jíloviště), jenž vzešel dalším vývojem z „abecedních“ typů D, L, G a H. Objem válců postupně vzrostl na 3,7 litru a výkon na 30 koní (22 kW), od 1910 na 4,2 litru a 33 koní (24 kW), od 1911 na 4,7 litru a končil na 6,0 litru, přičemž výkony se blížily 50 koňským silám (37 kW). V té době však už byla připravena další inovace v podobě vidlicového osmiválce (1915).

Průkopník elektrického spouštěče

V roce 1912 se objevily inzeráty na Cadillac s hláškou „The Car that Has No Crank“, tedy na automobil, jenž nemá roztáčecí kliku! Cadillac se totiž stal průkopníkem elektrického spouštěče, který spolu s elektrickým osvětlením vyvinul Charles F. Kettering ve svých Dayton Engineering Laboratories, z nichž vyrostla společnost Delco, rovněž součást General Motors. Automobilku Cadillac koupil za 5,5 milionu dolarů William C. Durant, zakladatel impéria General Motors, už koncem července 1909, ale Henry Leland zůstal generálním ředitelem.

Foto: Tomáš Hyan

Cadillac Thirty z roku 1912, první s elektrickým spouštěčem (bez roztáčecí kliky)

Když v roce 1910 Durant poprvé zkrachoval, byla to právě pozice Lelanda a Cadillacu, která zachránila General Motors před rozpadem. Nový motor V8 nebyl sice první na světě, ale byl první vyráběný ve větší sérii, za první světové války putovalo přes dva tisíce osmiválcových vozů mimo USA, aby se staly velitelskými automobily vítězných armád. Když však Durant odmítl vyrábět letecké motory Liberty, opustil čtyřiasedmdesátiletý Henry Leland se synem Wilfredem automobilku Cadillac, založil Lincoln Motor Company pro výrobu Liberty a nakonec vyráběl vozy Lincoln, které se staly největší konkurencí Cadillacu.

Dlouhá řada technických inovací

Přes konzervativní image byl Cadillac vždy v čele technického pokroku. Po standardizaci dílů (1908) a elektrickém spouštěči (1912) zavedl motory V8 (1915), synchronizaci převodovek (1929), ojedinělé motory V12 a V16, po válce první velkosériový motor V8 (1949), samočinné převodovky (1941) a elektricky seřiditelná sedadla (1959). V dalších letech technický vývoj pokračoval uvedením navigačního systému OnStar (1997), systému dynamické stability jízdy StabiliTrak (1997), prvních adaptivních sedadel s deseti individuálně plněnými vzduchovými komorami (Seville STS, 1998), adaptivního řazení samočinné převodovky PAS (Performance Algorithm Shifting, 1998), přímo pro daný typ automobilu odladěné audioaparatury Bose 4.0, sedadel s masáží zad (STS) a systému nočního vidění NVT (Night Vision Technology).

Spolu se sesterskou Oldsmobile zavedl vozy s pohonem předních kol (Cadillac Eldorado, 1967), který se v USA vrátil do sériové výroby po třiceti letech. Koncem devadesátých let začala cesta k výraznějšímu designu, jenž se stal pro značku Cadillac typický, objevily se nové osmiválce Northstar a ještě na přelomu tisíciletí Cadillac připravil motory V12 a V16, které se však už do sériové výroby nedostaly. Dávno před Škoda Auto začal pojmenovávat své vozy jmény s písmenem q na konci, o čemž svědčí studie Evoq a Provoq, jež nalezly pokračovatele v dnešních sériových elektromobilech Lyriq a Celestiq. Přidal SUV, ale i obří pick-up Escalade EXT, pro export do Evropy připravil kompaktní crossovery.

V současné době pokračuje Cadillac v závodech sportovních prototypů a jeho nejprodávanějším typem je obří SUV Escalade. Navzdory tomu jej podle předpovědi čeká jen budoucnost elektrická.

Související témata:
Načítám