Článek
Americký prezident jezdí v zakázkové prodloužené limuzíně s logem Cadillacu (ve skutečnosti ji vyrábí General Motors), plně obrněné a špičkově vybavené komfortními i bezpečnostními prvky a poháněné mocným dieselovým motorem. The Beast je naprostý unikát, který mu celý svět závidí. A to včetně českých prezidentů, kteří ve svém výběru služebního kočáru museli být podstatně skromnější.
No dobře, zrovna Tomáš Garrigue Masaryk, první prezident Československa, se příliš uskromňovat nemusel – nechával se totiž vozit na zadních sedadlech obrovské limuzíny Hispano-Suiza, jež tehdy patřila k výkřikům nejmodernější techniky. A pokud pochybujete o jeho patriotismu, tak pozor, tehdy tento původem španělský stroj vyráběla tuzemská Škodovka v licenci a první exemplář, který vyjel z bran továrny, putoval přímo do prezidentských služeb, v nichž neúnavně dřel celých deset let.
Na konci svého prezidentského období přesedlal „tatíček“ Masaryk na Tatry, na zakázku postavený landaulet T80 si pak ponechal i po abdikaci pro soukromé používání. Hrad vlastnil i čtyři limuzíny T80, které převzal jeho nástupce Edvard Beneš a poté i Emil Hácha. Edvard Beneš používal pro státnické účely také Tatru T70A a na zakázku postavenou Pragu Golden s otevřenou karoserií.
Temné období německého protektorátu si vyžádalo změnu techniky, prezident Emil Hácha jezdil s pancéřovaným kabrioletem Mercedes-Benz 770, který mu daroval samotný Adolf Hitler (sám v něm také jezdil a spolu s ním i mnoho nejvyšších pohlavárů Třetí říše, ale i Benito Mussolini a císař Hirohito). Po skončení války sloužil tento vůz také Edvardu Benešovi, ten měl však k dispozici i britské vozy Daimler.
Po únorovém puči 1948, kdy vládu nad zemí uchopili do svých nenechavých spárů komunisté, se prezidentem stal Klement Gottwald, jenž od Škodovky dostal k užívání zakázkový model VOS, tedy Vládní Osobní Speciál (některé verze byly také obrněné a vážily až 4,5 tuny).
Pro Gottwalda musel být ještě o 10 centimetrů prodloužen, aby se do jeho zadní části vměstnala jeho prostorově výraznější manželka Marta. K přehlídkovým účelům mohl využívat také šestimetrový otevřený kabriolet ZIS 110, častěji se v něm ale předváděl ministr národní obrany Alexej Čepička.
Směřování Československa na východ se rychle projevilo i na automobilovém parku Pražského hradu, Antonín Novotný a jeho nástupci se často vozili na zadních sedadlech ruských GAZů a ZILů. Sám Novotný v průběhu své funkce přesedlal z GAZu 12-ZIM na ZIL 111 (všimněte si, jak jsou obě auta nápadně inspirovaná designem prohnilého západu). Gustáv Husák pak prodlouženým ZILem 115 jezdil na ruzyňské letiště líbat zahraniční stranické kamarádíčky.
Režimu se však v té době musela podvolit i Tatra, a tak její modely 603 a později i 613 vozily výkvět tehdejších vykořisťovatelů národa – kromě prezidentů především vysoké stranické představitele, ředitele národních podniků apod. Proto se jim tehdy trefně říkalo „jednoválec“, na zadních sedadlech se vždy válel jeden takový expert.
Sametová revoluce přišla v pravý čas a vynesla na hrad našeho oblíbeného disidenta. První služebním vozem prezidenta Václava Havla se stal Renault 21 darovaný tehdejším portugalským prezidentem Mariem Soaresem. Vedle něj měl k dispozici i BMW řady 7 generace E32 (1990–92) a následně Mercedes-Benz 600 SEL generace W140. Vozy s trojcípou hvězdou na přídi si Havel obzvláště oblíbil a zůstal jim věrný po celou dobu svého úřadování na Pražském hradě (v soukromí však vlastnil skromný VW Golf nebo elegantní Lancii Kappa).
V novém tisíciletí do hradních služeb vrátily české značky v podobě automobilů Tatra T700, a především Škoda Superb. Prezidentu Václavu Klausovi a následně i Miloši Zemanovi sloužily postupně tři generace mladoboleslavské vlajkové lodi.
Ale i oni se rádi nechávali vozit na zadních sedadlech větších vozů západní výroby, především různých generací Audi A8. Klaus Audi preferoval před prvním Superbem, protože „o trošku méně drncá“, další generace Superbů tento problém napravily a v přízni českých prezidentů si mírně polepšily.
S končícím mandátem prezidenta Zemana se pomalu nachyluje také období státnické služby třetí generace Superbu. Letos se totiž představí jeho nástupce – jeho podobu ještě neznáme, ale už známe jméno nového české prezidenta. Je jím generál ve výslužbě Petr Pavel.
Petr Pavel a auta i motorky
Pavel je nadšený motorkář, který sedlá mimo jiné BMW GS 1250. Co se jeho soukromého vozu týče, jezdí v BMW M2. Ale co, až se z něj v březnu 2023 stane oficiálně prezident České republiky?
Soudě podle jeho slov z předvolební debaty mu na konkrétním modelu prezidentské limuzíny příliš nezáleží. Hádáme tedy, že to bude Škoda Superb, případně možná Škoda Enyaq. Situaci v hradních garážích budeme sledovat.