Článek
VAZ 2121, prodávaný jako Lada Niva či v minulosti jako 4 × 4, patří mezi nejslavnější auta východního bloku. Jednoduchý teréňák si za svoji kariéru získal množství fanoušků, navíc charakter Nivy je v některých situacích pořád nepřekonatelný. A tak se vyrábí dodnes, přestože se produkce rozběhla už v roce 1977. To však neznamená, že by se nemluvilo o nové generaci. Konkrétně v roce 2018 byla nová Lada Niva hodně blízko, z nadějného projektu ale nakonec nic nebylo.
Moderní design s odkazy na originál
V srpnu 2018 na tehdejším moskevském autosalonu debutovala studie Lada 4 × 4 Vision, která nebyla nic jiného než vize nové generace slavného off-roadu. Sama automobilka mluvila o moderní reinkarnaci filozofie legendárního teréňáku, což se ukazovalo na několika odkazech na původní Nivu, ať už směrovkami v horní části přídě nebo siluetou karoserie.
Celkové ztvárnění 4,2 metru dlouhého SUV však bylo ryze moderní, využívající soudobých stylistických prvků značky. Hlavním motivem tak bylo písmeno X, které se objevilo nejen na přídi či grafice světlometů, ale také na bočních prolisech. Ty pomohly zakrýt fakt, že koncept je pětidveřovým automobilem, byť se stylisticky snažil evokovat třídveřovou karoserii ve stylu původní Nivy.
Interiér přístupný dveřmi otevíranými proti sobě byl ryze moderní, se sportovním šmrncem díky použití oranžové barvy. Důležitou roli tu hrála i dvojice obrazovek velkorysých rozměrů, jedna jako přístrojový štít, druhá pro ovládání infotainmentu.
Plány na novou Nivu
Koncept během představení vzbudil vlnu zájmu. A tak nebylo velkým překvapením, že už krátce po premiéře vyšlo najevo, že ruská automobilka AvtoVAZ nejenže chystá další modernizaci stařičké Nivy (tehdy nabízené jako 4 × 4), ale připravuje právě i zcela novou generaci.
„Pracujeme na budoucnosti současného modelu a přemýšlíme nad různými stylovými a designovými úpravami,“ prohlásil tehdejší prezident automobilky Yves Karakatsanis v rozhovoru pro ruská média s tím, že stařičký model 4 × 4 přežije rok 2020.
Nová generace měla podle tehdejších plánů dorazit nejdříve v roce 2022 s tím, že dosavadní provedení se minimálně nějakou dobu mělo prodávat po jejím boku. To souviselo s tím, že o původní Nivu byl na ruském trhu pořád velký zájem. Stará Niva ještě v roce 2019 patřila mezi 20 nejžádanějších nových aut v Rusku. Navíc novinka měla být SUV, nikoliv drsný off-road, který se pořád určitému typu klientely hodil.
Nová generace Nivy vycházející ze studie 4 × 4 Vision měla vzniknout díky tehdejšímu partnerství Lady s Renaultem. Auto mělo údajně sdílet techniku s Dacií Duster, proti níž však měla Niva nabídnout nižší cenu, alespoň tedy na domácím trhu.
Následující měsíce se o příchodu novinky dále čile spekulovalo. Spekulace zesílily hlavně poté, co si výrobce nechal patentovat vzhled konceptu 4 × 4 Vision. To se mluvilo dokonce o tom, že jde zároveň o design sériové verze, která měla být prakticky totožná se studií.
Nový směr
To se ale nakonec nepotvrdilo. Na konci roku 2021 totiž AvtoVAZ zveřejnil oficiální skicu, jíž definitivně potvrdil příchod nové generace Nivy. Ta ale měla nakonec dostat odlišný design od studie 4 × 4 Vision. Zveřejněný nákres totiž ukazoval automobil, který měl k původní Nivě ještě mnohem blíže, a to včetně řešení světlometů.
Mluvilo se o tom, že nová Lada Niva dostane techniku Dacie Duster třetí generace v podobě platformy CMF-B. Novinka měla vzniknout jako pětidveřový model, který měl podle tehdejšího produktového plánu dorazit na trh na konci roku 2024, tedy letos. Následovat měla tzv. Lada Grand Niva, odvozená od tehdy ještě připravované Dacie Bigster.
Skupina Renault měla tehdy se značkou Lada ambiciózní plány. Chtěla vytvořit jakousi alternativu k Dacii, cílenou na východoevropské trhy, na nichž Lada měla historicky silnou pozici.
S tím souvisel i fakt, že v roce 2020 se AvtoVAZu vrátila práva na používání slavného názvu Niva. V té době se VAZ 2121 v Rusku prodával jako Lada 4 × 4, název Niva totiž patřil americkému General Motors, které na ruském trhu nabízelo Chevrolet Niva. Tento vůz původně vyvinula Lada, neměla však finance na spuštění jeho výroby, a tak se produkce rozjela až ve spolupráci s Chevroletem, respektive jeho znaky. Po letech však GM o projekt přestalo mít zájem, a tak se místo zvažovaného příchodu nové generace proměnil Chevrolet Niva v Ladu Niva Travel. A původní Niva se následně začala prodávat jako Niva Legend.
Ze smělých plánů není nic
Niva Travel měla být jen jakýmsi krokem ke zcela nové generaci vyvinuté pod taktovkou Renaultu. Jenže ze smělých plánů nakonec nic nebylo. Rusko v roce 2022 napadlo Ukrajinu, a tak se v reakci na to západoevropské automobilky z ruského trhu postupně stáhly. Renault převedl svůj většinový podíl v automobilce AvtoVAZ za symbolickou částku na ruský výzkumný automobilový institut NAMI, údajně si ale ponechal opci na možný odkup zpět.
Nový majitel nicméně na realizaci ambiciózní expanze a příchod moderních automobilů neměl finance a ani technické prostředky. Kvůli protiruským sankcím AvtoVAZ najednou neměl přístup k moderním technologiím. A tak se stalo, že po obnovení výroby automobilka z Toljatti produkovala vozy bez ABS nebo airbagů.
Mezitím se některé výbavové prvky do výroby zase vrátily, na moderní automobily ale stále nejsou finance. Letos uvedený „byznysový sedan“ Lada Aura je tak jen prodloužená Lada Vesta. A o nové Ladě Niva si můžeme nechat jen zdát. Stařičká Niva Legend žije dál, stejně jako Niva Travel, jejíž historie se datuje do roku 1998.