Hlavní obsah

Světové hvězdy za železnou oponou: Před 35 lety se okruh v Brně otevřel závodem, dnes se tu bruslí

Foto: Tomáš Hyan

Vítězný Ford Sierra RS500 německé posádky Klaus Ludwig a Klaus Niedzwiedz

Byli jsme při tom a byl to velký zážitek. Vidět za „železnou oponou“ nejlepší automobilové závodníky světa včetně bývalých jezdců Formule 1, to prostě byla pro příznivce motoristického sportu obrovská senzace. Nový automotodrom v Brně byl otevřen v srpnu 1987. Za týden po prvním zkušebním závodě pak o víkendu 14.–16. srpna následovala Grand Prix Brno, závod Mistrovství světa cestovních vozů. Měl hvězdné obsazení, o vavříny bojovali jezdci s vozy BMW M3, Alfa Romeo 75, Ford Sierra RS500, Ford Mustang, Toyota Corolla, Maserati Biturbo a dalšími. V sezoně 1987 se jelo mistrovství světa v této kategorii poprvé, současně bylo vypsáno i oddělené mistrovství Evropy, jaké se dříve jezdilo na starém brněnském okruhu.

Článek

Charakter starého silničního Masarykova okruhu už neodpovídal vývoji techniky, a tak se podařilo do roku 1987 vybudovat moderní automotodrom mezi Žebětínem a Ostrovačicemi, jenž se stal důstojným nástupcem původní trati.

Ještě před rokem 1989 se tam objevily závody MS cestovních vozů, DTM, německá Formule 3, závod MS sportovních prototypů a samozřejmě MS silničních motocyklů; později startovaly také nové kategorie jako evropské mistrovství cestovních vozů ETCC, nové DTM, různé šampionáty F3000, Pohár FIA sportovních prototypů, mistrovství FIA GT, vytrvalostní Epilog (šestihodinovka na závěr sezony), nemluvě o domácím mezinárodním šampionátu v mnoha třídách a kategoriích, jakož i o značkových pohárech a závodech historických vozidel včetně čistokrevných vozů Formule 1, CanAm a sportovních prototypů. Okruh byl otevřen v deštivém létě 1987 mezinárodním závodem motocyklů i automobilů, o týden později za velmi chladného počasí přijeli jezdci mistrovství světa s cestovními vozy.

Před pětatřiceti lety

Grand Prix Brno se stala šestým závodem mistrovství světa, které bylo soubojem vozů BMW M3 a Ford Sierra RS, které vyhrály všech jedenáct závodů. Právě v Brně debutovaly Sierry v nové specifikaci RS500 místo RS Cosworth, rychlejší a spolehlivější, a obsadily první dvě místa zásluhou švýcarského týmu Eggenberger Motorsport pod taktovkou Rudiho Eggenbergera. Vítězná dvojice německých jezdců Klaus Ludwig/Klaus Niedzwiedz ujela 93 okruhů průměrnou rychlostí 143,167 km/h, týmoví kolegové Steve Soper/Pierre Dieudonné měli ztrátu pouhých 0,36 sekundy.

Foto: Tomáš Hyan

Bývalý motocyklový mistr světa Johnny Cecotto dojel s Gianfranco Brancatellim na pátém místě (BMW M3)

Ve druhé divizi do 2,5 litru vládly BMW M3 před vozy Alfa Romeo 75, triumf a celkově třetí místo patřily španělsko-francouzské dvojici Luis Pérez-Sala/Olivier Grouillard z týmu Bigazzi (ano, oba jezdili Formuli 1). Následovaly další „bavoráky“ M3 posádek Roberto Ravaglia/Roland Rastenberger a Johnny Cecotto/Gianfranco Brancatelli; čest Alfy Romeo zachránili Švédové Thomas Lindström/Steven Andskär ze soukromého Q-Racing, když tovární posádky Jacques Laffite/Paolo Barilla (desátí) a Giorgio Francia/Nicola Larini (odpadli) do bojů o prvenství nezasáhly. Nejlepší ženou byla Ellen Lohr, celkově sedmá na BMW M3 Alpina s Andreasem Bovensiepenem (syn zakladatele tuningové firmy Alpina) a Francouzem Fabienem Giroixem (o rok dříve jel na starém okruhu s Paulem Belmondem). Slavný lyžař Franz Klammer na Mercedesu 190 E z týmu Dr. Helmuta Marka (dnes sportovního ředitele Red Bullu F1) bohužel nedokončil.

Domácí želízka v ohni

Československé želízko v ohni Zdeněk Vojtěch/Břetislav Enge na BMW M3 z týmu Václava Bervida tentokrát diváky zklamalo, byla to jejich poslední společná sezona a nezúčastnili se už všech závodů. V cíli byli až třiadvacátí před komplikovaným strojem Maserati Biturbo, mezi jehož jezdci působil Bruno Giacomelli, italský závodník F1. Posádka ÚAMK Praha na dalším BMW M3 ve složení Oldřich Vaníček/Vlastimil Tomášek dojela třináctá, tedy nejlépe z našich. Miloš Bychl s Jugoslávcem Dagmarem Šusterem se ještě musel spokojit se slabším BMW 325i (v cíli na 21. místě).

Foto: Tomáš Hyan

Antonín Charouz (Toyota Corolla GT), vítěz první divize do 1,6 litru s Georgem Alberem

První divizi do 1,6 litru si ale pojistil Antonín Charouz, který nasadil dva vozy Toyota Corolla GT v barvách Motorsportu Praha a Autoturistu, spolu s Georgem Alberem divizi vyhrál (celkově devatenáctí), zatímco ve druhém voze (jel s Italy Pierluigi Grassettem a Danielem Toffolim) nedokončili. Porazil ale mnohonásobného dánského mistra Erika Hoyera (rovněž Corolla GT) a několik dalších soupeřů s vozy Alfa Romeo.

Hvězdné obsazení

V různých týmech tehdy v Brně startovali také bývalí či budoucí jezdci Formule 1. Patřil k nim Rakušan Roland Ratzenberger, v cíli čtvrtý (a druhý v divizi II do 2,5 litru), který o necelých sedm let později zahynul v tréninku na Velkou cenu San Marina (pouhý den před smrtí Ayrtona Senny v tomto závodě). Dobře si tohoto skromného závodníka pamatuji, ostatně prohodili jsme pár slov i ve čtvrtek před osudnou Imolou. Ke starým známým patřil také Paolo Barilla, dědic známého výrobce italských těstovin, který v roce 1985 zaskočil vítězstvím na Interserii v Mostě coby náhradník za Jochena Masse.

Vítězové Klaus Ludwig a Klaus Niedzwiedz u nás rovněž zářili také v Mostě. V celkovém hodnocení mistrovství světa 1987 je však překonal italský specialista Roberto Ravaglia, který na BMW M3 dobyl titul mistra světa s náskokem jediného bodu po jedenácti závodech!

Foto: Tomáš Hyan

Automotodrom Brno před dokončením na jaře 1987

Českoslovenští jezdci v sezoně 1987 startovali rovněž v odděleném mistrovství Evropy cestovních vozů (to se v Brně nejelo), kde Antonín Charouz s Corollou dobyl další vítězství v divizi do 1,6 litru v Estorilu a Imole, ale dvojice Vaníček/Tomášek obsadila celkově osmé místo mezi jednotlivci a čtvrté mezi týmy (BMW M3).

Sláva a pád

Automobilové mistrovství světa a Evropy se do Brna ještě vrátilo v nové formě, ale dnes se už jezdí jinde. Podobně dopadla motocyklová Velká cena České republiky, která se konala naposledy v létě 2020 bez diváků za přísných restrikcí. Bohužel tím velké závody v Brně skončily a můžeme jen vzpomínat.

Automotodrom Brno nyní láká na projížďky na kolečkových bruslích, procházky pod hlavičkou Masarykův okruh pěšky či jízdy veřejnosti, zkrátka velké automobilové a motocyklové závody z okruhu zmizely. Jen se nám zdá, že okruh byl postaven pro jiné účely. Brno skončilo, ale Most a Hungaroring jedou dále, maďarská trať se stala jednou z mála s nepřerušenou tradicí ve Formuli 1 delší pětatřiceti let! Asi to jinde dělají lépe!

Související témata:
Grand Prix České republiky
Načítám