Hlavní obsah

Sovětský Rolls-Royce stavěl i kabriolety. ZiL 41044 měl jedinou funkci, sloužil i po pádu SSSR

Foto: ZiL

Šedá barva měla ladit s uniformami vojáků.

Přelom 70. a 80. let byl u ZiLu ve znamení modelu 4104. Od tohoto nástupce ZiLu 114 bylo odvozeno množství derivátů, třeba ve formě kabrioletu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vozy ZiL byly v éře Sovětského svazu symbolem luxusu. Nic luxusnějšího se ve východním bloku v sedmdesátých a osmdesátých letech nevyrábělo, což představovalo opravdu výrazný kontrast s běžnými automobily na tehdejších východoevropských silnicích. Vedle reprezentativních limuzín vznikly ještě raritnější deriváty, jako třeba kabriolet ZiL 41044.

Ten se narodil v roce 1981 na základech tehdy vyráběné limuzíny ZiL 4104, která se původně měla jmenovat ZiL 115 s ohledem na nástupnictví za ZiL 114.

Kabriolet měl přitom jedinou funkci. Měl sloužit jako automobil na vojenských přehlídkách, hlavně na těch květnových, konaných na moskevském Rudém náměstí.

Foto: ZiL

Pohled dovnitř vozu.

Pro tyto potřeby byl kabriolet řádně upraven. Byl o významných 580 mm kratší než výchozí limuzína, proti níž se lišil také jen jedním párem dveří. Střecha byla elektricky ovládaná, stahování i natahování trvalo jen zhruba 20 sekund.

Odlišila se také kabina. Sedadlo spolujezdce tu chybělo, protože právě v tomto prostoru měla při přehlídce stát salutující osoba. Pro ni tu bylo i speciální madlo u středového tunelu, za které se měl salutující držet. Ve výbavě pak nechyběla radiostanice a mikrofon.

Automobil se od černých limuzín lišil také barvou karoserie. Vsadil na šedý lak, který měl sedět k šedým uniformám generálů, již se jím vozili.

Foto: ZiL

ZiL 41041 AMG z roku 2010 měl základ v americkém pick-upu.

Naopak technika v útrobách byla zachována s výchozí limuzínou. Pohon tak zajišťoval benzinový vidlicový osmiválec o objemu 7,7 litru a výkonu 232 kW. Spárován byl s třístupňovou automatickou převodovkou.

Celkem údajně vznikly jen tři exempláře ZiLu 41044 (některé zdroje mluví o pěti kusech), přičemž v roli přehlídkového automobilu sloužily ještě v třetím tisíciletí. Primárně měly vozit ministra obrany a velitele přehlídky, třetí vozidlo mělo být záložní, nasazeno mělo být v případě potřeby, kdyby se jedno z „hlavních“ aut porouchalo.

V průběhu let byly přitom vozy pozměněny, dostaly modernější světlomety ve stylu Range Roveru a hlavně černý lak karoserie, který měl v nové době ladit k černým oblekům ministrů. Jeden z vozů mezitím zamířil na Ukrajinu, do sbírky někdejšího proruského prezidenta Viktora Janukovyče.

V roce 2010 navíc ve firmě Atlant Delta vznikl takzvaný ZiL 41041 AMG kombinující základ amerického pick-upu GMC Sierra 1500 s designem ZiLu 41041. Na vojenských přehlídkách se objevoval až do roku 2019, kdy jej nahradil otevřený kabriolet novodobého ZiLu, nově založené značky Aurus.

Načítám