Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vozy ZiL byly v éře Sovětského svazu symbolem luxusu. Nic luxusnějšího se ve východním bloku v sedmdesátých a osmdesátých letech nevyrábělo, což představovalo opravdu výrazný kontrast s běžnými automobily na tehdejších východoevropských silnicích. Vedle reprezentativních limuzín vznikly ještě raritnější deriváty, jako třeba kabriolet ZiL 41044.
Ten se narodil v roce 1981 na základech tehdy vyráběné limuzíny ZiL 4104, která se původně měla jmenovat ZiL 115 s ohledem na nástupnictví za ZiL 114.
Kabriolet měl přitom jedinou funkci. Měl sloužit jako automobil na vojenských přehlídkách, hlavně na těch květnových, konaných na moskevském Rudém náměstí.
Pro tyto potřeby byl kabriolet řádně upraven. Byl o významných 580 mm kratší než výchozí limuzína, proti níž se lišil také jen jedním párem dveří. Střecha byla elektricky ovládaná, stahování i natahování trvalo jen zhruba 20 sekund.
Odlišila se také kabina. Sedadlo spolujezdce tu chybělo, protože právě v tomto prostoru měla při přehlídce stát salutující osoba. Pro ni tu bylo i speciální madlo u středového tunelu, za které se měl salutující držet. Ve výbavě pak nechyběla radiostanice a mikrofon.
Automobil se od černých limuzín lišil také barvou karoserie. Vsadil na šedý lak, který měl sedět k šedým uniformám generálů, již se jím vozili.
Naopak technika v útrobách byla zachována s výchozí limuzínou. Pohon tak zajišťoval benzinový vidlicový osmiválec o objemu 7,7 litru a výkonu 232 kW. Spárován byl s třístupňovou automatickou převodovkou.
Celkem údajně vznikly jen tři exempláře ZiLu 41044 (některé zdroje mluví o pěti kusech), přičemž v roli přehlídkového automobilu sloužily ještě v třetím tisíciletí. Primárně měly vozit ministra obrany a velitele přehlídky, třetí vozidlo mělo být záložní, nasazeno mělo být v případě potřeby, kdyby se jedno z „hlavních“ aut porouchalo.
V průběhu let byly přitom vozy pozměněny, dostaly modernější světlomety ve stylu Range Roveru a hlavně černý lak karoserie, který měl v nové době ladit k černým oblekům ministrů. Jeden z vozů mezitím zamířil na Ukrajinu, do sbírky někdejšího proruského prezidenta Viktora Janukovyče.
V roce 2010 navíc ve firmě Atlant Delta vznikl takzvaný ZiL 41041 AMG kombinující základ amerického pick-upu GMC Sierra 1500 s designem ZiLu 41041. Na vojenských přehlídkách se objevoval až do roku 2019, kdy jej nahradil otevřený kabriolet novodobého ZiLu, nově založené značky Aurus.