Článek
Auta vyrobená v našich luzích a hájích slouží vlasti už pěknou řádku let – vlastně už od dob Rakouska-Uherska! Jako první se ve službách vlasti objevil vůz Laurin & Klement Voiturette typ C s prodlouženým rozvorem v roce 1906. Šlo o vojenský speciál pro přepravu zraněných, s příchodem světové války se jejich pole působnosti značně rozšířilo, přibyly i hasičské speciály.
Historie vozů, které nás chránily
V meziválečném období se potom skvěle uplatnila kompaktní Škoda Popular 995 přezdívaná Liduška, která byla posléze doplněna o větší a prostornější typy Rapid, Favorit nebo Superb. Časem se pro účely bezpečnostních složek vyráběly i „pohotovostní“ otevřené karoserie, které umožnily četníkům vyskakovat z vozu, například při pronásledování lumpů, zločinců nebo ničemů.
Po druhé světové válce odstartovala ve Vrchlabí výroba slavného Tudoru. Škody 1101 a 1102 dokázaly i přes skromnou jedenáctistovku o výkonu 32 koní uhánět až 100 km/h a v těch správných rukách si v případě nutnosti poradily i s terénem. Vedle řidiče bývala speciální přepážka, která umožňovala do vozu naložit i lehátko, později vznikla kromě záchranářské verze také policejní Škoda 1101 P.
V 50. letech štafetu převzala Škoda 1200 STW, do které se vešla dokonce dvě lehátka najednou. Později přišel nástupce Škoda 1201 a poté legendární „dvanáctsettrojka“, která díky délce 4,5 metru nabízela užitný vnitřní objem až 5 metrů krychlových.
Léta plynula a v 80. letech jsme se dočkali revoluce. Teď ale nemyslíme tu sametovou – ze západu se k nám dostal trend koncepce „všechno vpředu“ a právě v této době vznikla Škoda Favorit, která se pochopitelně také dočkala záchranářské přestavby. Z poměrně nedávné minulosti si všichni pamatujeme také typ Felicia a později první generaci novodobé Octavie.
K ikonickým a nejzajímavějším služebním vozům však patřilo těchto pět modelů – pojďte s námi zavzpomínat na „škodovky“, které pomáhaly psát dějiny československého automobilismu a které si momentálně můžeme naživo prohlédnout v muzeu automobilky Škoda.
Hasičský vůz Laurin & Klement MF z roku 1919
V letech 1917–1923 vzniklo hned 176 osobních a lehkých užitkových automobilů Laurin & Klement řady MF a MG. Jedním z takových byl i tento hasičský speciál – konstruktéři věděli, že pro včasnou dopravu k místu požáru je zapotřebí silný motor, a tak se tu o pohon staral čtyřválec s obdivuhodným objemem 4,7 litru (!) o výkonu 50 koní, díky čemuž vůz uměl uhánět až 90 km/h.
Ambulance Škoda 1201 z roku 1957
V 50. letech vznikla série zdravotnických speciálů na základech výše zmíněného typu 1201, který ve své době těžil z robustní konstrukce dané rámovým podvozkem a celokovovou karoserií. Skvělým technickým řešením bylo na svou dobu i nezávislé zavěšení všech čtyř kol. Dvanáctistovka o výkonu 45 koní vůz rozjela až na 110 km/h, vystavený vůz sloužil u šumperské záchranné služby.
Škoda 120 VB z roku 1986
Škoda 110 ve službách Veřejné bezpečnosti používala modré zbarvení s bílými pruhy, Stodvacítka už se proslavila žluto-bílými barvami s černými iniciály VB, které se začaly rozšiřovat v druhé polovině 70. let. O pohon se staral 1,2l čtyřválec o výkonu 50 koní, tento konkrétní kus pochází ze soukromé sbírky.
Škoda 788 z roku 1992
Škoda 788 v našem výběru zastává spíš roli jakési „perličky“, neboť dnes víme, že brány továrny opouštěly pouze hatchbacky Favorit, kombi Forman a lehké užitkové vozy Pick-up. Speciál Škoda 788 s rozvorem prodlouženým na 3,1 metru se bohužel nedostala přes stádium prototypu.
Škoda Felicia Combi LX z roku 1996
Nejen oblíbeným rodinným vozem byla Felicia Combi, které se v letech 1995–2001 prodalo 351 905 kusů. Uplatnění našla i ve službách policie. Česká policie měla ve svých službách celkem 5 500 kusů, vůz těžil hlavně ze spolehlivé konstrukce, uživatelské nenáročnosti a obratnosti.