Hlavní obsah

Škoda Rapid slaví 10leté výročí: Rozbila mýty o tříválcích, po světě jich jezdí půl milionu

Foto: Škoda Auto

Všechno nejlepší, Rapide!

Rok 2012 nepatřil v rámci automobilismu zrovna ke zlatým časům, jelikož se svět stále ještě dostával z hospodářské krize. Škoda Auto však v tu dobu uvedla na evropský trh znovuzrozený model Rapid, který se už zakrátko vyšplhal na přední příčky tuzemské prodejní hitparády. Jak se tedy autu na starém kontinentu dařilo? A co jeho nástupce?

Článek

Velká recese neboli světová hospodářská krize odstartovala v roce 2008 a svým dopadem zasáhla prakticky celý svět. Její konec se datuje k roku 2015, takže je zřejmé, že když Škoda Auto v roce 2012 uváděla na evropské trhy znovuzrozený Rapid, nebylo vůbec jisté, jak moc se automobil ujme.

Foto: Škoda Auto

Rapid se začal sériově vyrábět už v roce 2012

Jenže prodeje šly na výbornou a vůz se už pár měsíců po uvedení vyšplhal na přední prodejní příčky, minimálně na českém trhu. Více už prozradí statistiky Svazu dovozců automobilů, které Rapid evidují v segmentu nižší střední třídy.

V roce 2012 auto získalo z hlediska prvních tuzemských registrací jedenáctou pozici, nicméně rok na to poskočilo na první příčku, kde se drželo až do roku 2019, přičemž v roce 2020 jej na výsluní nahradila jeho nástupkyně – Škoda Scala.

Foto: Škoda Auto

Roky 2014 a 2015 byly ve znamení premiér variant Monte Carlo

Pokud jde o karosářské varianty, tak prvně se evropský Rapid prodával pouze v klasickém provedení liftback, nicméně od roku 2013 se ve výrobním programu objevil také Spaceback (hatchback), který, co se týče Evropy, následně dominoval.

V letech 2014 a 2015 se ukázaly také sportovní verze Monte Carlo, a to u obou karosářských variant. Spaceback se rovněž prodával v outdoorovém hávu Scoutline.

Foto: Škoda Auto

Varianta Spaceback dostala ještě outdoorový háv Scoutline

Rok 2017 se nesl ve znamení faceliftu, který s sebou přinesl mj. bi-xenonové světlomety s LED denním svícením, pokročilé asistenty, wi-fi připojení a nové tříválcové jednotky 1,0 TSI.

Co stálo za skokovým úspěchem Rapidu?

Rychlý postup vozidla na přední prodejní příčku v Česku má na svědomí zřejmě několik faktorů. Prvně šlo o prostorný reprezentativní automobil domácí značky, což oslovilo řadu firem. Co se týče retailových zákazníků, tak tam patrně vítězil i poměr ceny a užitné hodnoty. Třetím faktorem může být fakt, že v období startu Rapidu ještě SUV nebyla tolik populární jako nyní.

Rok na to Rapid dosáhl zajímavého milníku, jelikož vozil papeže Františka během jeho návštěvy Irska. Pokud jde o rok 2019, tak tam kompaktní škodovka získala prestižní německé ocenění zákaznické spokojenosti (Germany Vehicle Dependability Study).

Foto: Škoda Auto

Papež František se v Irsku vozil právě Škodou Rapid

Podařilo se nám získat velmi zajímavé materiály, které rok po roku prozradí, jaké varianty evropského Rapidu byly nejhojnější a které motory v daných obdobích dominovaly. Pojďme se na to tedy podívat blíže.

2012

Výroba Rapidu započala vlastně až v druhé polovině roku 2012, kdy ještě fyzicky neexistovala varianta Spaceback, proto na mladoboleslavských linkách vznikaly výhradně liftbacky. Nejvíce na dračku šla střední výbava Ambition, z motorů pak jednotka 1,2 TSI 63 kW (tvořila cca třetinu roční produkce) s manuálem. Opomenout však nelze ani agregát 1,6 TDI 77 kW + manuál, jenž skončil v těsném závěsu za vedoucí motorizací. A automaty? Zanedbatelné, ani ne 4 % roční produkce.

Foto: Škoda Auto

Rapid se začal vyrábět nejprve jako liftback

2013

V tomto roce se Spaceback teprve rozjížděl, takže není s podivem, že karosářským lídrem byl stále liftback. V rámci výbav opět dominoval střed, nicméně na poli motorů nastala změna. První místo obsadila zážehová jednotka 1,2 TSI 77 kW, následovaná slabší variantou o výkonu 63 kW. Bronzovou pozici pak získal diesel 1,6 TDI 77 kW. Pokud jde o převodovky, převažovaly manuály, automaty tvořily lehce přes jednu desetinu roční produkce.

Foto: Škoda Auto

V roce 2013 se rozjížděla varianta Spaceback (hatchback)

2014

V roce 2014 přišly opět změny, protože roli nejoblíbenější karosářské varianty v Evropě převzal Spaceback, nicméně nejpopulárnější výbavou stále zůstal střed Ambition. S motory to bylo stejné jako v roce 2013, tedy první místo 1,2 TSI 77 kW, druhé místo 1,2 TSI 63 kW, třetí místo 1,6 TDI 66 kW. Dominovaly opět manuály, nicméně podíl automatů stoupl na skoro 18 % roční produkce. Přibyly též vznětové novinky, a to varianty 1,4 TDI včetně provedení Greenline.

Foto: Škoda Auto

V roce 2014 se představila varianta Monte Carlo nejprve pro Spaceback

2015

Výbavově v tomto roce znovu vedl střed, nicméně v pár tisícovkách kusů jste mohli spatřit rovněž nové vrcholové Monte Carlo, zejména v dominujícím železném obleku Spaceback. Na poli motorizací se do vedoucí pozice vyhouplo zážehové 1,2 TSI 66 kW, následované silnějším derivátem naladěným na 81 kW. Mezi vznětovými jednotkami se pak v roce 2015 nejvíce ujaly motorizace 1,6 TDI 66 kW a 1,4 TDI 66 kW. Podíl převodovek však zůstal relativně stejný, automat byl opět těsně pod 18 % roční výroby.

Foto: Škoda Auto

Postupem času stoupal i podíl automatických převodovek vůči manuálním

2016

První pokrizový rok vlastně kopíroval rok předchozí, a to jak z hlediska výbav (vedl střed), tak v rámci karoserií (vedl Spaceback). Absolutním motorovým vítězem se stal benzinový čtyřválec 1,2 TSI 66 kW, následován rovněž čtyřválcem 1,2 TSI 81 kW. U naftových motorů vedla jednotka 1,4 TDI 66 kW, ovšem na záda jí dýchala větší 1,6 TDI 85 kW. Co je zajímavé, v roce 2015 podíl automatických převodovek vzrostl na téměř čtvrtinu.

Foto: Škoda Auto

Pokud jde o výbavy, tak po celou dobu produkce vedl střed

2017

Jako tradičně i v tomto období vyhrála střední výbava Ambition a karoserie Spaceback. A protože vůz prošel faceliftem, naběhly v plné parádě tříválcové motory 1,0 TSI (první kusy vznikaly už v roce 2016).

Foto: Škoda Auto

Tříválce 1,0 TSI se začaly montovat už v roce 2016, nicméně naplno se rozběhly až o rok později

Mezi nejpopulárnější benziňáky tedy patřily tyto motory: 1,0 TSI 81 kW, 1,0 TSI 70 kW a 1,2 TSI 66 kW. U dieselů pak těsně vyhrál čtyřválec 1,6 TDI 85 kW nad 1,4 TDI 66 kW. Pokud jde o převodovky, převažovaly samozřejmě manuály, nicméně zastoupení automatů se přiblížilo k celé čtvrtině.

2018

Asi vás nepřekvapí, že před čtyřmi lety byla znovu nejpopulárnější střední výbava Ambition a karosářská varianta Spaceback. V rámci zážehových motorů jasně vyhrály litrové tříválce 70 kW a 81 kW, které tvořily cirka 80 % všech vyrobených pohonných jednotek pro Rapid za 2018.

Foto: Škoda Auto

Ke konci výroby evropského modelu vedly na poli motorů hlavně litrové tříválce

To potvrzuje, že se veřejnost takových motorů zřejmě nebála, přestože si klientela mohla vybrat ještě benzinový čtyřválec 1,4 TSI 92 kW, případně volit mezi diesely 1,4 TDI 66 kW nebo 1,6 TDI 85 kW. Nicméně nestalo se tak a litrové „tříhrnky“ excelovaly, stejně tak jako manuální převodovky, jimž sekundovaly automaty s takřka 26% podílem.

2019

Protože v roce 2019 skončila jako první výroba Spacebacku, stala se nejprodukovanějším karosářským provedením varianta liftback. Nejpopulárnější výbavou byl jako tradičně střed, motorizace ovládly opět zážehové tříválce 1,0 TSI 81 kW a 70 kW, diesely skončily, takže podíl převodovek manuál vs. automat spadl na hodnotu cirka 91 % mechanika, 9 % automatika.

Foto: Škoda Auto

Evropská Škoda Rapid skončila v roce 2019

Pokud jde o evropské modely, tak těch vzniklo více než 500 000 kusů, ovšem pozor, nejde o celosvětovou produkci. Pokud bychom zahrnuli výsledky závodů z Číny, Ruska a Indie, dostali bychom se na číslo 500 000 vyrobených rapidů už v červnu roku 2015.

Škoda Scala

Škoda Scala, nástupce Rapidu, se rovněž od svého uvedení v roce 2019 drží zejména benzinových motorů (vede 1,0 TSI 81 kW) a středních výbav. Pokud jde o převodovky, stále jsou v popředí manuály, nicméně automaty značně navýšily svůj podíl, v roce 2020 až skoro ke 48 %. Bavíme-li se o vyrobených kusech, pak Scala vznikla už ve více 150 000 kopiích.

Foto: Michal Jirák

Scala se rovněž nabízí ve sportovně laděném provedení Monte Carlo

Znovu tedy připomínáme, že se naše výroční pojednání věnuje pouze evropskému Rapidu. Model jako takový žije dál, ovšem na jiných trzích a v jiných specifikacích. Jeho přímým nástupcem se pak stala Škoda Scala, doplněná SUV modelem Kamiq, ale to už je trochu jiná písnička…

Načítám