Článek
Automobilový svět zažívá v posledních letech neskutečně turbulentní období. Pandemie koronaviru narušila dodavatelské řetězce, což ovlivnilo výrobu a dodávky aut, na která někteří zákazníci čekali klidně několik let. Prodeje silně ovlivňují také emisní normy a regule v praxi vyžadující povinně prodávat elektromobily a hybridy na úkor klasických vozů. Proměnu trendů pak dokazuje i pohled o 30 let zpět.
Český trh s novými automobily totiž byl v roce 1994 zcela odlišný proti tomu dnešnímu. Elektromobily nebo hybridy byly vzdálenou budoucností. Na svůj boom teprve čekala i SUV, byť první vlaštovky se už tehdy objevovaly, byť ještě spíše ve formě civilních off-roadů. Nenasycený trh každopádně nakupoval ve velkém, otevřené hranice a dovoz aut ze Západu byly stále čerstvou novinkou.
Domácí stálice
Patrné to bylo i na prodejích, kterým vládly zcela jiné značky než dnes, jak dokazují historická data Svazu dovozců automobilů. Celkem se u nás v roce 1994 prodalo z dnešního pohledu úsměvných 90 765 osobních automobilů (loni to přitom bylo 221 422), z toho 58 790 pocházelo od tuzemských výrobců. Naprostá většina z nich byly značky Škoda, v roce 1994 se ale u nás prodalo také 73 vozů značky Tatra.
Právě domácí Škoda zůstává stálicí i v roce 2024. Českému trhu nadále vládne, za deset měsíců letošního roku má na svém kontě dle statistik Svazu dovozců automobilů 66 334 registrovaných vozů. Jen jestli rok 1994 patřil tehdy nastupující Felicii, dnes je nejžádanějším modelem Octavia následovaná hned třemi SUV – Karoq, Kodiaq a Kamiq.
Historické změny jsou přitom znatelné právě i na té kdysi prezentované kolonce „tuzemská výroba“. Jestliže v roce 1994 šlo jen o Škodu a Tatru (o pár let později také maloproducenty Kaipan a Gordon), dnes se na českém území vyrábějí i vozy jiných značek. V Kolíně má dnes svou továrnu Toyota, kterou dříve vlastnila společně s Citroënem a Peugeotem. V Nošovicích se vyrábějí vozy korejské značky Hyundai a Škoda ve svém závodě v Kvasinách vyrábí také Seat Ateca, tedy kompaktní SUV koncernové značky původem ze Španělska.
Nejsilnější zahraniční hráči se proměnili
V mnoha ohledech se proměnilo rovněž pořadí nejprodávanějších značek na českém trhu. V roce 1994 byl druhý Volkswagen, který aktuálně, za deset měsíců letošního roku, drží až čtvrté místo. Dostaly se před něj Hyundai a Toyota, jež v roce 1994 byly ještě mimo top ten. Čas i30, Tucsonu nebo úsporných hybridů Toyoty zkrátka měl teprve přijít.
Třetí příčku držel v roce 1994 Opel, čtvrtý následoval Seat a pátý byl Ford.
Značka | Prodeje v roce 1994 |
---|---|
Škoda | 58 717 |
VW | 4 596 |
Opel | 3 973 |
Seat | 3 805 |
Ford | 2 470 |
Renault | 2 459 |
Mazda | 2 371 |
Peugeot | 1 678 |
Honda | 1 307 |
Daewoo | 1 177 |
Lada | 1 177 |
Hyundai | 1 079 |
Toyota | 852 |
Nissan | 724 |
Mitsubishi | 650 |
Fiat | 590 |
BMW | 524 |
Mercedes | 481 |
Citroen | 471 |
Audi | 362 |
Zdroj: SDA
To jsou všechno značky, které za těch 30 let poněkud uvolnily pozice. Nejlépe je na tom dnes Ford, za deset měsíců roku 2024 byl osmý. Přitom americká značka dala Evropu na druhou kolej, zbavila se kdysi oblíbené Fiesty a vsadila na SUV, osobní dodávky a elektromobily.
Opel v dnes mnohem širší konkurenci už není tak jednoznačnou volbou jako na začátku devadesátých let, v éře úspěšné Astry a Vectry, reprezentativní Omegy nebo krásné Calibry. Aktuálně drží 17. pozici mezi značkami.
A Seat doplatil na strategii zrodu sesterské značky Cupra, na niž španělská automobilka klade dnes větší důraz. Na sportovně laděné prémiovce výrobce zkrátka vydělává více, a tak Cupra postupně expanduje, rozšiřuje nabídku, zatímco Seat se postupně zbavil Mii, Alhambry nebo Tarraca. Podepisuje se to i na registracích, Cupra je dle statistik 21. nejprodávanější značkou za uplynulých deset měsíců, Seat o dvě příčky za ní.
Některé značky zcela skončily
U jiných značek se situace za těch 30 let změnila mnohem výrazněji. Top 10 v roce 1994 uzavíralo korejské Daewoo, v devadesátých letech úspěšné díky modelům jako Tico, Nexia či Lanos. Automobilku na začátku tisíciletí koupil americký koncern General Motors, aby ji zachránil od finančních trablů.
Jen krátce poté byly v roce 2005 vozy Daewoo v Evropě přejmenovány na Chevrolet, což jim mělo dodat lepší image. Tato éra však trvala jen 10 let, kdy se Chevrolet v rámci úspor v roce 2015 stáhl z evropského trhu a nadále tu oficiálně prodává jen sportovní modely Camaro a Corvette.
Dnes už na českém trhu nepůsobí ani japonské Daihatsu. V roce 2013 se stáhlo z Evropy, a to hlavně kvůli silnému jenu, kvůli němuž by značka nemohla na starý kontinent dovážet svá auta za konkurenceschopné ceny.
Podobně je na tom ruská Lada, která ještě v roce 1994 držela pozici 11. nejprodávanější značky. Tehdy zažívala poslední úspěšnou éru, v druhé polovině devadesátých let se její české prodeje začaly propadat. Ruský výrobce v nové době začal rychle ztrácet, v konkurenci otevřeného trhu neměl šanci západoevropským značkám konkurovat, leda tak cenou.
Tuzemský dovozce se sice držel dlouho, i kvůli nostalgii některých zákazníků, prodeje se ale postupně omezily jen na off-road Niva, který určitým klientům pořád vyhovoval pro jednoduchou techniku a průjezdnost i náročným terénem. I proto jej dovážely i některé další subjekty. Po ruské agresi na Ukrajině a s tím souvisejícími sankcemi však Lada byla nucena se z českého trhu stáhnout.
Pohled do historických tabulek také dokazuje, jak je dnešní zákazník bohatší než ten v devadesátých letech. Luxusní BMW a Mercedes-Benz v roce 1994 uzavíraly top 20 značek, za letošek jsou zatím v druhé polovině top 10. Tak zřejmě zase tak špatně nebude…