Článek
Automobilové trendy se v posledních letech hodně změnily. Trhu vládnou SUV různých značek, dále postupuje elektrifikace – přestože elektromobily nejsou tak oblíbené, jak se od nich čekalo, nabídka hybridů různé úrovně se postupně rozšiřuje. To před 20 lety vypadal český trh s novými automobily zcela jinak.
Dokazují to statistiky Svazu dovozců automobilů, který sleduje registrace nových vozidel na českém trhu. Právě díky historickým datům si můžeme připomenout, jaký byl automobilový trh před 20 lety a jak se za ty roky proměnil.
Konkrétně je to patrné na žebříčku nejprodávanějších automobilů. Jestliže mezi 20 nejžádanějšími vozy za rok 2024 patří polovina do kategorie SUV, ještě v roce 2005 v top 20 nebylo SUV ani jediné. Třeba později tak oblíbená Škoda Yeti dorazila na trh až v roce 2009.
Trhu v roce 2005 vládla hlavně malá auta. Vůbec nejprodávanějším vozem byla Škoda Fabia s 36 258 registracemi za rok 2005. Tomu pomohl i fakt, že tehdy nabízená první generace byla nabízena nejen jako pětidveřový hatchback, ale také jako kombi a ještě i jako sedan.
Doba, kdy Octavia nebyla jedničkou
Aktuální jednička trhu, Škoda Octavia, obsadila v roce 2005 druhé místo se 17 500 registracemi. Její výsledky zase ovlivnil fakt, že se bok po boku prodávaly dvě generace tohoto vozu. První Octavia totiž na trhu zůstala ve formě cenově dostupného derivátu s přídomkem Tour.
Pořadí | Model | Registrace 2005 (ks) |
---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 36258 |
2. | Škoda Octavia | 17500 |
3. | Renault Thalia | 3738 |
4. | Hyundai Getz | 2901 |
5. | Peugeot 206 | 2862 |
6. | Dacia Sandero | 2542 |
7. | Škoda Superb | 2476 |
8. | Renault Mégane | 2030 |
9. | VW Polo | 2012 |
10. | VW Golf | 1937 |
11. | Opel Astra | 1917 |
12. | Toyota Yaris | 1879 |
13. | Citroën C3 | 1827 |
14. | VW Passat | 1689 |
15. | Hyundai Accent | 1610 |
16. | Ford Fiesta | 1602 |
17. | Ford Focus | 1561 |
18. | Peugeot 307 | 1433 |
19. | Fiat Panda | 1062 |
20. | Kia Picanto | 1037 |
Stupně vítězů pak za rok 2005 uzavíral Renault Thalia, sedan na bázi tehdejšího hatchbacku Clio, tak oblíbený nejen mezi seniory. I ten byl důkazem tehdejších trendů, dnes už se takto malé sedany u nás neprodávají.
Nešlo přitom o jediné takové auto na trhu, které se prodávalo tak úspěšně. V roce 2006 byla šestým nejprodávanějším vozem u nás Dacia Logan, tehdy nabízená ještě výhradně ve formě sedanu. Šlo tenkrát o počátky novodobé éry Dacie, vždyť ten rok bylo u nás ještě registrovaných pár kousků modelu Solenza, který Loganu předcházel.
Top dvacítce nejprodávanějších vozů roku 2005 obecně vládly automobily menších segmentů. Mezi nejlepší dvacítkou byli jen dva zástupci střední třídy (Škoda Superb a VW Passat), jinak všechno byly kompakty, malé vozy a miniauta.
Jak se mění trendy a obliba značek, dokazuje rovněž pořadí těch nejprodávanějších za rok 2005. Škoda sice jasně dominovala trhu, což vlastně platí pořád, dvojkou nicméně tehdy byl Renault. Právě díky zmíněné Thalii nebo třeba Cliu. Za rok 2024 mimochodem tato francouzská značka byla až devátá, předstihla ji tak i její dceřiná značka Dacia na šesté příčce.
Značka, která zmizela. A paběrkující prémiovky
Dvojkou trhu je dnes dlouhodobě Hyundai, třetí příčku za uplynulý rok drží Toyota. Korejská značka Hyundai byla mimochodem v roce 2005 čtyřka trhu, ještě díky takovým modelům jako Accent nebo Getz, ta japonská držela osmou příčku. Doba hybridů tenkrát teprve přicházela.
Pořadí | Značka | Registrace 2005 (ks) |
---|---|---|
1. | Škoda | 56734 |
2. | Renault | 9123 |
3. | Volkswagen | 6926 |
4. | Hyundai | 6378 |
5. | Ford | 5763 |
6. | Peugeot | 5661 |
7. | Citroën | 3972 |
8. | Toyota | 3728 |
9. | Opel | 3500 |
10. | Fiat | 2822 |
11. | Dacia | 2584 |
12. | Chevrolet | 2354 |
13. | Seat | 2236 |
14. | Kia | 2051 |
15. | Audi | 1905 |
16. | Suzuki | 1722 |
17. | Honda | 1571 |
18. | Mazda | 1559 |
19. | Nissan | 1398 |
20. | Mercedes-Benz | 1307 |
V top 20 pak najdeme i značku, která v Evropě později zcela změnila své zaměření. Jde o Chevrolet, za rok 2005 držící dvanáctou příčku. Šlo o éru, kdy se v Chevrolet na evropských trzích přerodila značka Daewoo, zaměřená na cenově dostupné automobily. Dnes už Chevrolet na starém kontinentu nabízí snad jen sporťáky jako Camaro a Corvette.
A jiné bylo pořadí i mezi prémiovkami. Nejlepší v roce 2005 bylo Audi, které obsadilo celkově patnáctou příčku. Mercedes-Benz pak uzavíral top 20. To dnes je Audi až to třetí vzadu. Mercedes-Benz byl za rok 2024 sedmou nejprodávanější značkou u nás, BMW bylo desáté, Audi čtrnácté. Ukazuje to tak, že čeští zákazníci dnes kupují spíše dražší vozy.