Hlavní obsah

Před 20 lety vypadal český trh úplně jinak. Octavia nebyla nejprodávanější a místo SUV letěla auta, která už dnes vlastně neexistují

Foto: Škoda

Český trh s novými automobily udělal za posledních 20 let obří skok. Dokazují to statistiky registrací za rok 2005. Připomeňme si tehdy nejprodávanější vozy.

Článek

Automobilové trendy se v posledních letech hodně změnily. Trhu vládnou SUV různých značek, dále postupuje elektrifikace – přestože elektromobily nejsou tak oblíbené, jak se od nich čekalo, nabídka hybridů různé úrovně se postupně rozšiřuje. To před 20 lety vypadal český trh s novými automobily zcela jinak.

Dokazují to statistiky Svazu dovozců automobilů, který sleduje registrace nových vozidel na českém trhu. Právě díky historickým datům si můžeme připomenout, jaký byl automobilový trh před 20 lety a jak se za ty roky proměnil.

Konkrétně je to patrné na žebříčku nejprodávanějších automobilů. Jestliže mezi 20 nejžádanějšími vozy za rok 2024 patří polovina do kategorie SUV, ještě v roce 2005 v top 20 nebylo SUV ani jediné. Třeba později tak oblíbená Škoda Yeti dorazila na trh až v roce 2009.

Trhu v roce 2005 vládla hlavně malá auta. Vůbec nejprodávanějším vozem byla Škoda Fabia s 36 258 registracemi za rok 2005. Tomu pomohl i fakt, že tehdy nabízená první generace byla nabízena nejen jako pětidveřový hatchback, ale také jako kombi a ještě i jako sedan.

Foto: Škoda

První generace Fabie byla ještě dostupná i jako sedan.

Doba, kdy Octavia nebyla jedničkou

Aktuální jednička trhu, Škoda Octavia, obsadila v roce 2005 druhé místo se 17 500 registracemi. Její výsledky zase ovlivnil fakt, že se bok po boku prodávaly dvě generace tohoto vozu. První Octavia totiž na trhu zůstala ve formě cenově dostupného derivátu s přídomkem Tour.

PořadíModelRegistrace 2005 (ks)
1.Škoda Fabia36258
2.Škoda Octavia17500
3.Renault Thalia3738
4.Hyundai Getz2901
5.Peugeot 2062862
6.Dacia Sandero2542
7.Škoda Superb2476
8.Renault Mégane2030
9.VW Polo2012
10.VW Golf1937
11.Opel Astra1917
12.Toyota Yaris1879
13.Citroën C31827
14.VW Passat1689
15.Hyundai Accent1610
16.Ford Fiesta1602
17.Ford Focus1561
18.Peugeot 3071433
19.Fiat Panda1062
20.Kia Picanto1037

Stupně vítězů pak za rok 2005 uzavíral Renault Thalia, sedan na bázi tehdejšího hatchbacku Clio, tak oblíbený nejen mezi seniory. I ten byl důkazem tehdejších trendů, dnes už se takto malé sedany u nás neprodávají.

Foto: Renault

Malý sedan na bázi Renaultu Clio si díky nízké ceně oblíbili hlavně senioři.

Nešlo přitom o jediné takové auto na trhu, které se prodávalo tak úspěšně. V roce 2006 byla šestým nejprodávanějším vozem u nás Dacia Logan, tehdy nabízená ještě výhradně ve formě sedanu. Šlo tenkrát o počátky novodobé éry Dacie, vždyť ten rok bylo u nás ještě registrovaných pár kousků modelu Solenza, který Loganu předcházel.

Top dvacítce nejprodávanějších vozů roku 2005 obecně vládly automobily menších segmentů. Mezi nejlepší dvacítkou byli jen dva zástupci střední třídy (Škoda Superb a VW Passat), jinak všechno byly kompakty, malé vozy a miniauta.

Foto: Hyundai

Hyundai Getz také patřil mezi nejžádanější auta v Česku.

Jak se mění trendy a obliba značek, dokazuje rovněž pořadí těch nejprodávanějších za rok 2005. Škoda sice jasně dominovala trhu, což vlastně platí pořád, dvojkou nicméně tehdy byl Renault. Právě díky zmíněné Thalii nebo třeba Cliu. Za rok 2024 mimochodem tato francouzská značka byla až devátá, předstihla ji tak i její dceřiná značka Dacia na šesté příčce.

Značka, která zmizela. A paběrkující prémiovky

Dvojkou trhu je dnes dlouhodobě Hyundai, třetí příčku za uplynulý rok drží Toyota. Korejská značka Hyundai byla mimochodem v roce 2005 čtyřka trhu, ještě díky takovým modelům jako Accent nebo Getz, ta japonská držela osmou příčku. Doba hybridů tenkrát teprve přicházela.

PořadíZnačkaRegistrace 2005 (ks)
1.Škoda56734
2.Renault9123
3.Volkswagen6926
4.Hyundai6378
5.Ford5763
6.Peugeot5661
7.Citroën3972
8.Toyota3728
9.Opel3500
10.Fiat2822
11.Dacia2584
12.Chevrolet2354
13.Seat2236
14.Kia2051
15.Audi1905
16.Suzuki1722
17.Honda1571
18.Mazda1559
19.Nissan1398
20.Mercedes-Benz1307

V top 20 pak najdeme i značku, která v Evropě později zcela změnila své zaměření. Jde o Chevrolet, za rok 2005 držící dvanáctou příčku. Šlo o éru, kdy se v Chevrolet na evropských trzích přerodila značka Daewoo, zaměřená na cenově dostupné automobily. Dnes už Chevrolet na starém kontinentu nabízí snad jen sporťáky jako Camaro a Corvette.

A jiné bylo pořadí i mezi prémiovkami. Nejlepší v roce 2005 bylo Audi, které obsadilo celkově patnáctou příčku. Mercedes-Benz pak uzavíral top 20. To dnes je Audi až to třetí vzadu. Mercedes-Benz byl za rok 2024 sedmou nejprodávanější značkou u nás, BMW bylo desáté, Audi čtrnácté. Ukazuje to tak, že čeští zákazníci dnes kupují spíše dražší vozy.

Související témata:
Načítám