Článek
Možná se to nezdá, ale Porsche umí udělat skvělé auto také auto s motorem vpředu – a s jakým motorem! Typ 928, který letos slaví 45 let od svého uvedení, poháněl atmosférický V8 uložený vpředu, navíc od prvopočátku vodou chlazený. Takže dle filozofie typu 911 tu bylo všechno „špatně“.
Jenže i přesto vydržel typ 928 ve výrobě téměř dvě dekády, konkrétně od roku 1977 do roku 1995. I přes fakt, že dnes má 928 svého „duchovního“ nástupce v podobě typu Panamera, je 928 stále svým způsobem jedinečná – jde o první vůz značky Porsche, který poháněl vidlicový osmiválec, a kupodivu jde dodnes o jediné (!) kupé, které kdy poháněl vpředu uložený V8.
Přesto od té doby vzniklo pěkných pár Porsche, která pohánějí právě (pro Porsche poměrně nezvykle) vidlicové osmiválce, což se automobilka při výročí 45 let od uvedení 928 rozhodla připomenout. Prvním takovým byl typ Cayenne na začátku nového milénia, o pár let později se objevila výše zmíněná Panamera a před necelými deseti lety se objevil hybridní supersport 918 Spyder, který se nesmazatelně stal součástí „svaté trojice superaut“, kam jej automobilová veřejnost zařadila po boku Ferrari LaFerrari a McLarenu P1.
Za vznik 928 v podstatě může ropná krize v 70. letech – vedení automobilky, včetně tehdejšího majitele Ferdinanda Porscheho, usoudilo, že vzhledem k událostem na trhu a v automobilovém průmyslu jako takovém bude lepší se soustředit spíše na cestovní a praktické vozy s konvenčním uložením motoru než na poněkud jednostranně zaměřenou 911.
Hrozil Porsche 911 zánik? To si pište – v 70. letech totiž prodeje 911 prudce klesaly, vedení automobilky se navíc domnívalo, že je model 911 už na vrcholu svých sil, potažmo svého potenciálu.
Zajímavé je, že 928 byl prvním modelem Porsche, který vznikl na čistém listu papíru – tak například typ 356 vycházel z VW Brouk, 911 zase byla pro změnu evolucí 356, typ 914 byl v podstatě náhradou za Porsche 912 a VW Karmann-Ghia, dokonce i sesterská 924 byla založena na zrušeném projektu Audi a VW.
Automobilka tak brala vývoj 928 velmi vážně, dokonce zvažovala různá uložení motoru – jenže motor uprostřed nabízel praktický nulové místo pro pasažéry vzadu. I motor úplně vzadu vykazoval jistá úskalí. Umístit kompletní motor společně s převodovkou, katalyzátorem a výfukovým potrubím pod stísněnou zadní kapotáž bylo tehdy velice obtížné, nehledě na rozložení hmotnosti.
Svou roli patrně sehrál i americký trh, který byl tehdy pro automobilku klíčový – respektive problémy s bezpečností tehdejšího Chevroletu Corvair, který měl motor rovněž vzadu. Volba tedy padla na uspořádání „motor vpředu – pohon vzadu“.
Zajímavé je, že tehdejší šéf vývoje Ferdinand Piëch dokonce orodoval za 4,6l desetiválec, který by vznikl spojením dvou pětiválců Audi, od toho se ale nakonec upustilo. Ne však úplně – tato jednotka o něco později poháněla supersport Lamborghini Gallardo.
Momentálně benzinový vidlicový osmiválec žije v těchto modelech Porsche: Cayenne GTS, Cayenne Turbo, Turbo S E-Hybrid a Turbo GT. V případě typu Panamera pohání V8 ve verzích Panamera GTS, Turbo a Turbo S E-Hybrid.
Zajímavé je, že osmiválcový motor by měl pohánět také zbrusu nový prototyp Porsche pro Le Mans v kombinaci s hybridním ústrojím – tady však není jisté, zda půjde opět o vidlicový osmiválec, nebo třeba tradičně plochý, jako tomu bylo třeba u speciálu Porsche 908. Jisté je však jedno – kořeny všech silničních Porsche s V8 sahají k jednomu modelu, a sice 928.