Hlavní obsah

Poklad z archivu: Podle tohoto návrhu vznikala Škoda Felicia. Ikona devadesátek slaví 30 let

Foto: Škoda Auto

Škodovka v rámci jubilea ukázala i vítězný designový návrh prototypu z roku 1991.

První hatchbacky Škoda Felicia začaly opouštět továrnu v Kvasinách před 30 lety. Za sedm let existence posbíral model statisíce vyrobených kusů a stal se nedílnou součástí naší automobilové historie.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jubileum oslaví v září tohoto roku hned dvě škodovky – Felicia se začala vyrábět 5. září 1994, Fabia 14. září 1999. Dnes bude řeč o starším ze sourozenců, jejž si během sedmileté éry pořídilo v různých karosářských verzích na 1,4 milionu zákazníků.

Toho času šlo o vůz Škody s mnoha poprvé. Felicia byla prvním modelem s okřídleným šípem, který dostal protiblokovací brzdový systém ABS, až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, praktický palubní počítač, výškově nastavitelná přední sedadla, za příplatek bylo na výběr i čalounění kvalitní kůží.

Felicia konstrukčně vycházela z Favoritu, při její stavbě však bylo použito skoro 1 200 novějších a významně modernizovaných dílů. Škodovka si kromě estetického pokroku chtěla dát záležet na kvalitě a spolehlivosti.

Foto: Škoda Auto

Jméno Felicia odkazuje na stejnojmenný otevřený model z přelomu padesátých a šedesátých let. Vychází z latinského výrazu felicitas označujícího blaho a pocit štěstí.

Novinka byla ve srovnání s Favoritem o 40 mm delší a 15 mm širší. Kabina působila vzdušnějším dojmem, zároveň si o jednadvacet litrů polepšil zavazadlový prostor. Výrazně se zpevnil skelet karoserie, stabilizátor u klikových závěsů zadních kol zase omezil naklánění vozu v zatáčkách.

Proti Favoritu byly výkonnější i motory. Základní třináctistovku o 40 nebo 50 kW doplnil v roce 1995 benzinový čtyřválec 1.6 MPI s výkonem 55 kW a naftová jedna-devítka se 47 kilowatty. S rozmanitou paletou pohonných jednotek se počítalo už při vývoji Favoritu, tudíž nebyla zástavba koncernových motorů zas takovým oříškem.

Foto: Škoda Auto

„Je to takové hezké rodinné autíčko,“ řekl prezident Václav Havel po první zkušební jízdě s Felicií.

A jak si Felicia vedla v řeči čísel? V letech 1994 až 2001 se prodalo přes 900 000 kusů hatchbacků. Praktičtější kombík dorazil o rok později a přidal dalších 350 tisíc kousků. Zapomínat však nesmíme ani na další deriváty – 125 000 pick-upů, které doplnilo ještě 19 tisíc stejných aut, jen s označením VW Caddy. Dnes obzvlášť vzácným užitkáčem je bezesporu Felicia Fun, jíž vzniklo jen 4 216 kousků.

Éra Škody Felicia se definitivně uzavřela 26. června 2001. Zájemci o kompaktní praktickou škodovku však nemuseli smutnit, v mezidobí přijela na scénu modernější a ještě vybavenější Fabia. O ní ale zase někdy příště…

Na kterou novodobou kompaktní škodovku vzpomínáte nejraději?
Favorit
30 %
Felicia
60,8 %
Fabia
9,2 %
Celkem hlasovalo 3208 čtenářů.
Načítám