Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Korejské značky mají na českém trhu dnes silné postavení, ať už jde o Hyundai, Kiu nebo SsangYong. Nebylo tomu ale tak vždycky, ještě na začátku tisíciletí byli Korejci spíše levnou alternativou k zavedeným evropským značkám. Nejsilnější pozici přitom tehdy mělo dnes už trochu zapomenuté (a hlavně dávno zaniklé) Daewoo.
Historie automobilky Daewoo byla poměrně bohatá, založena byla už v roce 1937, tehdy ještě jako National Motors. K přejmenování na Daewoo Motors došlo až v roce 1982, po několika dřívějších změnách názvu, když se výrobce stal součástí jihokorejského konglomerátu Daewoo Group.
Firma tehdy prodávala hlavně licenční vozy původem z dílny koncernu General Motors, což se datovalo od sedmdesátých let, kdy výrobce krátce nesl název GM Korea, právě díky spolupráci s americkým koncernem. Třeba Daewoo LeMans byl přeznačkovanou verzí Opelu Kadett E.
Spolupráce s Italy
Na začátku devadesátých let se strategie změnila a Daewoo vsadilo na spolupráci s italskými návrháři. Prvním výsledkem se stalo Daewoo Espero z dílny studia Bertone, jehož tvary byly původně připravovány pro Citroën a chystanou náhradu pro BX. Technikou tento sedan střední třídy ještě využíval spolupráci s GM, protože jeho platforma pocházela od americké automobilky.
Právě Daewoo Espero se stalo jedním ze dvou prvních modelů značky, které se v polovině devadesátých let začaly prodávat v Evropě. Druhým se stal kompaktní model Nexia, známý také jako Cielo nebo Racer. I ten ještě technicky vycházel z platformy od GM, konkrétně šlo pořád o sourozence Opelu Kadett E.
V devadesátých letech nicméně Daewoo spolupracovalo také s dalšími italskými studii. Nástupce Nexie, Daewoo Lanos z roku 1997, bylo navrženo Italdesignem slavného Giorgetta Giugiara. Podobně velká Nubira zase vznikla díky I.DE.A Institute.
Fabrizio Giugiaro pak navrhl dost možná nejznámější model značky a také jeden z nejprodávanějších, Daewoo Matiz. Šlo o miniauto uvedené v roce 1998 jako náhrada za Tico. Proti jeho hranatým tvarům vsadil Matiz na obliny s dominantními kulatými světlomety. Technicky však na předchůdce přímo navazoval, základ pořád vycházel z tehdejšího Suzuki Alto.
Evropané si Daewoo oblíbili
Značka se v Evropě stala rychle úspěšnou, a to třeba na britském trhu. Tam lákala na atraktivní ceny nebo servis zdarma na tři roky. V Itálii zase zaujal model Matiz, vhodný svými miniaturními rozměry do měst.
Dařilo se jí i na českém trhu. Konkrétně v roce 2000 bylo Daewoo sedmou nejprodávanější značkou u nás. Tehdy prodaných 4 665 aut bylo více, než kolik tehdy prodaly v Česku Hyundai (1210) nebo Kia (787), jejichž čas měl teprve přijít. Daewoo však už lákalo na podobné vlastnosti, tedy skvělý poměr cena/výkon.
Daewoo kupuje Avii
Tehdejší expanze značky vedla k tomu, že Daewoo v roce 1998 po tehdejší asijské finanční krizi koupilo automobilku SsangYong. Krátce se tak vybrané modely prodávaly na korejském trhu jako Daewoo-SsangYong, včetně off-roadu Musso.
Daewoo se také tehdy snažilo využít rozpadu východního bloku a otevření východoevropských trhů. Koupilo podíl v polské továrně FSO. Krátce také v Rumunsku vyráběl Oltcit Club, zatímco na Ukrajině koupilo podíl v AvtoZAZ.
A důležitá je i česká stopa Daewoo. Korejci totiž v roce 1998 koupili většinový podíl v tuzemském výrobci nákladních vozidel Avia. Krátce nato se tak firma přejmenovala na Daewoo-Avia a nabídla novou řadu vozidel.
Finanční potíže ovlivnily další budoucnost
Toto partnerství ale netrvalo dlouho, do finančních problémů se následně dostal právě i konglomerát Daewoo Group.
Ten byl kvůli tomu nucen prodat automobilovou divizi. Zájemců o tehdy nadějně fungující značku bylo několik, Hyundai a tehdejší DaimlerChrysler, Ford či aliance GM-Fiat. Divizi osobních automobilů nakonec koupilo americké General Motors, které už s firmou mělo historické zkušenosti.
Divize užitkových vozidel naopak připadla indické automobilce Tata. A Avii koupila investiční společnost Odien Capital Partners, aby se posléze dostala pod křídla indického koncernu Ashok Leyland.
Daewoo obecně pod křídly nového majitele nemělo dlouhého trvání. Posledním nově uvedeným modelem značky se stalo Daewoo Lacetti v roce 2002. Šlo o náhradu za Nubiru navrženou Giorgettem Giugiarem.
V roce 2005 bylo totiž Daewoo v Evropě rebrandováno na Chevrolet. Šest let nato došlo k takovému kroku i na domácím korejském trhu.
V prodeji se tak najednou místo dosavadních modelů objevily Chevrolet Matiz, Chevrolet Kalos, Chevrolet Lacetti či Chevrolet Nubira. GM to vysvětlovalo tím, že Daewoo natolik dospělo, až se stalo Chevroletem.
Důvody ale byly jiné, americká značka měla v Evropě věhlasnější jméno, její vozy se tak mohly klidně prodávat za vyšší ceny. Bohužel ani tato změna Daewoo nezachránila. V roce 2016 se v rámci nové strategie koncern GM Chevrolet prakticky stáhl z Evropy, aby zde nadále nabízel jen sportovní modely Camaro a Corvette. Ty však s Daewoo samozřejmě neměly už vůbec nic společného.