Článek
Tuzex, to byla v době socialismu síť obchodů, kde se dalo pořídit zahraniční zboží, hlavně to ze Západu, které v klasických obchodech tehdy nebylo k dispozici. Mezi toto jinde nedostatkové zboží se řadila kosmetika nebo oblečení (třeba džíny), případně spotřební elektronika. V Tuzexu se ale prodávaly i automobily.
Právě auta dostupná jen v Tuzexu byla taková, o nichž běžní zákazníci mohli v řadě případů jen snít. I kvůli nízkému počtu dovezených kusů byla vozidla z Tuzexu drahá, a tak si je mohli dovolit často jen umělci, sportovci nebo tehdejší bohatá vrstva obyvatel jako řezníci, zelináři nebo taxikáři. Výhodou však bylo to, že nebyly žádné pořadníky na auta jako v běžném prodeji, a tak se s čerstvě zakoupeným vozem dalo ihned odjet.
Nejvíce se nabídka tuzexových aut rozrostla v osmdesátých letech. Vybrali jsme ty nejzajímavější kousky, které se v Tuzexu tehdy prodávaly.
Luxusní Švéd
Na začátku osmdesátých let stál na vrcholu nabídky Tuzexu model Volvo 244 GL. Šlo o robustní, prostorný sedan ze Švédska, poháněný čtyřválcem o objemu 2,1 litru naladěným na 79 kW. Zajímavostí na tehdejším československém trhu byl fakt, že všechny v Tuzexu dodávané kusy byly vybaveny klimatizací.
Vůz s délkou 4,9 metru byl dovážen jen po desítkách kusů, kvůli čemuž se prodával jen v některých pobočkách Tuzexu, konkrétně v Praze, Brně, Bratislavě a Košicích.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluis55qmYCRxgrE/4fab/tuzex.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1155%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volvo 360 se do Československa dostalo v polovině osmdesátých let.
V druhé polovině osmdesátých let pak do Tuzexu dorazil o něco menší model Volvo 360, 4,4 metru dlouhý čtyřdveřový vůz se stupňovitou zádí. Ten se nevyráběl přímo ve Švédsku, ale v Nizozemí, v závodě Born, který Volvo převzalo od automobilky DAF.
Pohon měl na starosti dvoulitrový čtyřválec o výkonu 75 kW spárovaný s pětistupňovým manuálem, uloženým v bloku s rozvodovkou u poháněné zadní nápravy. První stovka aut do Tuzexu dorazila v roce 1985, další vozy následovaly až do roku 1990, byť v posledních letech byl automobil dostupný už jen na individuální žádost.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiB7FFSkjCRxi6R/fed5/tuzex.jpeg?fl=cro,0,191,1919,1205%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Volvo model 244 byl hranatý, robustní sedan.
Japonská exotika
Podobnou exotikou jako vozy značky Volvo byla také Toyota Corolla, která byla v Tuzexu dostupná na objednání od roku 1989. Konkrétně šlo o šestou generaci Corolly v provedení sedan s pětimístnou kabinou. Později k nám dorazil rovněž liftback s výklopnými pátými dveřmi.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiB7FFSkjCRxmbV/2daa/tuzex.jpeg?fl=cro,0,0,1700,1000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V Tuzexu se prodávala i Toyota Corolla šesté generace.
Pohon zajišťoval motor o objemu 1,3 litru naladěný na 55 kW a spárovaný s pětistupňovým manuálem.
Oblíbený mrňous od Fiatu
Hodně oblíbený a prodávaný automobil z Tuzexu byl Fiat Uno. Dle dobových statistik se k nám před listopadem 1989 dostalo na 4 500 kusů tohoto malého hatchbacku, který na trh vstupoval jako náhrada za Fiat 127.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnVbj2iVCRxoRA/1416/tuzex.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1277%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Uno bylo prodáváno v třídveřové i pětidveřové podobě.
První vozy k nám dorazily už v roce 1984, jen rok po světové premiéře. Zprvu byly poháněny čtyřválcem o objemu 0,9 litru, který byl naladěný na 33 kW. Později však byl k dispozici nový benzinový litr s bezkontaktním elektronickým zapalováním, nadále naladěný na 33 kW, stejně jako atmosférická vznětová třináctistovka o výkonu 33 kW. V roce 1989 pak následoval taktéž litr, ovšem už s výkonem 37 kW.
První nafťák v Československu
Důležitým milníkem byl Peugeot 309, první osobní automobil se vznětovým motorem, který se ve větší míře prodával na československém trhu. Zároveň šlo o první model této značky nabízený v Československu. Prvních 350 aut do Tuzexu dorazilo v roce 1987.
Pohon zajišťoval vznětový čtyřválec o objemu 1,9 litru naladěný na 47 kW, který byl spárovaný s pětistupňovou, ručně řazenou převodovkou.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnwQ71jpCRx003/94fb/tuzex.jpeg?fl=cro,0,0,1816,1409%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Interiér Peugeotu 309.
Peugeot 309 byl zajímavý i sám o sobě, a to nejen svým označením, které se vymykalo tehdejší nabídce. Vůz se totiž měl původně prodávat jako Talbot Arizona, jakmile ale koncern PSA rozhodl o ukončení fungování značky Talbot, byl připravovaný automobil přeznačen na Peugeot. Devítka v názvu pak měla naznačovat, že nejde o náhradu za 305, ale o doplnění nabídky.
Kadett nejen se znaky Opelu
Na začátku devadesátých let byl na českém trhu populární Opel Kadett, i díky tomu, že Opel patřil mezi první oficiální zastoupení zahraničních výrobců u nás. První kadetty k nám nicméně dorazily už před rokem 1989.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluis55qmaCRxqt4/d5ed/tuzex.jpeg?fl=cro,0,0,1024,584%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Daewoo Racer byl populární i v devadesátkách.
Konkrétně se v Tuzexu v roce 1987 prodával Kadett v podobě pětidveřového hatchbacku se čtyřválcem o objemu 1,3 litru a výkonu 55 kW.
Na československý trh nicméně v roce 1989 dorazil i sourozenec Kadettu, Daewoo Racer. Šlo o licenční verzi Kadettu sedan, auto s délkou 4,26 metru poháněné patnáctistovkou původem od automobilky Isuzu. Daewoo totiž tehdy bylo stejně jako Opel součástí amerického koncernu General Motors.
Daewoo se nicméně prodávalo v pobočkách Mototechny. Auto se k nám dostalo díky tomu, že Daewoo odkoupilo část československých pohledávek v Libyi a jako protihodnota byly dodávány právě sedany Racer.