Článek
Největším koníčkem Miloše Vránka je renovace historických vozů BMW, zaměstnává několik specialistů a jeho renovační dílna se nalézá v zadním traktu dealerství v Brně-Slatině. Nejnovějším renovovaným kouskem je lehký dodávkový BMW Dixi z roku 1929, jediný originál na světě. V Mnichově mají jen repliku, ale podle nejnovějších zpráv se prý další objevil v Eisenachu…
Skromné začátky
Miloš Vránek se jako čtyřiadvacetiletý rozhodoval o koupi staršího automobilu, vybíral mezi BMW, Mercedes-Benz a Tatrou. V roce 1968 si koupil kabriolet BMW 326, slavný dvoulitrový šestiválec z konce třicátých let, a pečlivě vůz zrenovoval. Když později výměnou získal nový sedan BMW 1800 modelu 1966, bylo rozhodnuto. Stal se zakladatelem BMW Clubu Brno a jeho prezidentem, pokračoval v renovacích a servisu bavorských automobilů, práce na automobilech se stala jeho celoživotním koníčkem a vedla nejprve k založení družstevní dílny Renocar, která od 6. června 1988 pokračovala v opravách, servisu a renovacích vozů bavorské značky.
Jakmile došlo ke změně společenských poměrů v naší zemi, netrvalo dlouho a z dílny se stala společnost Renocar, s.r.o., založená Milošem Vránkem a jeho synem Pavlem už 22. září 1990. Další historie je dobře známá, Renocar se stal prvním oficiálním dealerem a servisem automobilů BMW v Československu, postupně rostl a sílil, navázal spolupráci s ladičskou firmou Schnitzer, založil závodní tým, po intermezzu s dalšími vozy Opel/Chevrolet soustředil opět všechny síly na BMW, ale přidal motocykly BMW, britské vozy Mini a nyní také elektromobily BMW i.
Sbírka se rozrůstá
Renovace veteránů ovšem nikdy nepřestala, a to jak pro klienty, tak pro vlastní sbírku, která se v roce 2017 proměnila na veřejnosti přístupné Renocar Museum ve velkém areálu společnosti v Brně-Slatině. Renocar chtěl ovšem být nablízku i zákazníkům v Praze, a tak vznikly nové showroomy a nakonec i velké dealerství BMW Renocar v Čestlicích u Prahy. V roce 2011 předal Miloš starší vedení podniku synům Pavlovi a Milošovi mladšímu, ale na odpočinek nikdy neodešel. Vrátil se ke kořenům a pokračuje především v renovacích automobilů bavorské značky.
Mezi renovovanými vozy jsou mnohé unikáty, jaké nemají obdobu ani v zahraničí, ostatně Miloš Vránek spolupracoval na renovacích automobilů pro tovární muzeum BMW v Mnichově. Do Slatiny jsme se přijeli podívat na BMW Dixi Lieferwagen z roku 1929, dodávkovou skříňovou verzi prvního vozu z produkce BMW, která existuje jen ve dvou exemplářích (druhý nedávno objevili v Eisenachu), zatímco v Mnichově mají pouze repliku. Unikát od Renocaru po náročné renovaci vyrazil koncem května na setkání sesterských vozů do německého automobilového muzea v Sinsheimu, kde se představil spolu s dalšími padesáti sourozenci.
Pro potěšení návštěvníků
Sbírka Renocar Museum čítá mnoho různých automobilů, z nichž jen vybrané jsou vystaveny v hale, přístupné zájemcům. Zahrnuje prakticky všechny významné typy z historie bavorské značky, od původních Dixi, které vznikly v Eisenachu na základě britské licence Austin, až po slavné řadové šestiválce koncem třicátých let a hliníkové osmiválce z let padesátých. Ještě dříve než začala výroba automobilů, patřila společnost Bayerische Motoren Werke k významným producentům leteckých motorů, k nimž v roce 1923 přidala věhlasné motocykly s typickým dvouválcem boxer s protilehlými válci a pohonem zadního kola kloubovým hřídelem.
Po první světové válce totiž Německo dostalo od vítězných mocností zákaz stavby letadel, takže u BMW museli hledat nové cesty. Motocykly byly prvním řešením, ale automobily větší perspektivou. První výstava, na níž měla firma BMW svůj stánek, byla 28. května až 5. června 1921 v Praze. „Bavorské motorové závody, akc. spol., Mnichov 46“, jak zněl vývěsní štít stánku, tam byly k vidění motory řadové i boxery, ale i sortiment různých dílů (hlavně odlitků).
Vozy z Mnichova i Eisenachu
První automobily BMW vznikly v Dixi-Werke, kde se v roce 1927 rozhodli pro licenční výrobu malého britského vozu Austin Seven pod označením Dixi 3/15 PS. Továrna Dixi-Werke ve východoněmeckém Eisenachu se od 1. října 1928 stala součástí BMW AG, malý Dixi byl přejmenován na BMW 3/15, a tak začala slavná automobilová éra. Typ 3/20 byl zcela novou konstrukcí a nahradil 3/15. Největší předválečnou slávu však přinesly řadové šestiválce a tato koncepce zůstala zachována dodnes.
První byl BMW 303 (1933) s objemem válců jen 1,2 litru a výkonem 30 koní (22 kW), ale v dalších typech posílil přes 1,5 litru (BMW 315) na 1,9 litru (BMW 319) až po legendární stroj 2 litry, určený pro vozy první řady 320 až 328, jež se staly základem věhlasu bavorské značky. U Renocaru jsou vystaveny včetně těch nejslavnějších, nejkrásnějšího roadsteru BMW 327 a nejlepšího produkčního sportovního vozu BMW 328, vrcholu produkce konce třicátých let.
Další unikátní renovace
V době naší návštěvy procházelo renovací také unikátní kupé BMW 335 s karoserií Autenrieth, jediný dochovaný kus na světě (vznikly jen dva nebo tři), automobil ve stylu řady 320/326, ale s velkým šestiválcem 3,5 litru. Poválečné vozy BMW už pocházejí z Mnichova, protože původní továrna v Eisenachu zůstala v sovětské okupační zóně a záhy přešla na dvoudobé tříválce Wartburg, zatímco v Mnichově vyvinuli jeden z prvních hliníkových osmiválců (v Brně je najdete pod kapotou kupé BMW 503 z konce padesátých let a BMW 3200 CS z let šedesátých).
Miloš Vránek starší má ale v zásobě i další překvapení. Až pojedete kolem, nezapomeňte se v Renocar BMW Museum ve Slatině zastavit. Otevírací doba je v pracovní dny od 8 do 18 hodin a vstupné se neplatí. Stojí to za to!