Článek
Společně nám přinášejí parádní petrolheadskou zábavu, ukazují nám historické i nejmodernější vozy v adrenalinové akci, a dokonce nás o nich vzdělávají. V našem seriálu o prvních autech slavných jsme si už představili řidičské začátky filmového drsňáka Vina Diesela, podnikatele Elona Muska, hollywoodské superstar Toma Cruise nebo pilota Formule 1 Ayrtona Senny s darem od Boha a pár dalších. A teď jsme si pro vás připravili speciální pokračování. Ukážeme vám, s jakými auty začínali Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May.
Jeremy Clarkson začínal s milovanou Cortinou
A začněme nejslavnějším i nejkontroverznějším moderátorem ze slavného tria z televizních pořadů Top Gear a The Grand Tour. Jeremy Clarkson je známý svou vášní pro výkonná i luxusní auta a v minulosti jich měl v garáži spoustu. Pyšnil se nenasytným Fordem GT, užíval si silné Mercedesy AMG Black Series, podlehl i italským sporťákům Ferrari F355 a Lamborghini Gallardo a ve své sbírce má i legendární státnický Mercedes-Benz 600 „Grosser“. Jako jedno z aut pro každodenní život přitom měl Volkswagen Golf GTI.
A jaké auto bylo jeho vůbec prvním? „Jezza“ už od dětství obdivuje sportovní Fordy a často vzpomíná na svou hrdost, když si jeho táta koupil kultovní Cortinu. A když v roce 1977 úspěšně dokončil autoškolu, pokračoval v otcových stopách a začal jezdit osmiletou Cortinou Mk.II 1600E. Snad ani není překvapením, že si Jeremy vybral silnější variantu E, kterou následně vyzdobil přídavnými světly po vzoru rallye speciálů a závodními sedadly. Později se rozčiloval, že ji věnoval spoustu lásky, ale další majitel ji prostě nechal zreznout a obrůst mechem.
Richard Hammond prošvihl Capri, které mu někdo vyfoukl za pět prstů
Richard Hammond začal svou životní kariéru v lokálním rádiu, ale láska k řízení a rychlosti jej dovedla až k uvádění nejslavnějších a nejsledovanějších pořadů o autech. Životní vášeň se mu přitom málem stala osudnou, když při natáčení Top Gearu havaroval s tryskovým speciálem. Jenže ani to jej nezlomilo a ke svým parťákům se vrátil hned, jak to bylo možné a spolupracují dodnes. Richard si moderováním vydělal třeba na unikátní Morgan Aeromax, klasické ameriky jako Ford Mustang nebo Dodge Charger, spoustu Porsche 911, legendární Land Rovery a sbírku motorek.
S přihlédnutím k dnešnímu vkusu Richarda Hammonda je až překvapujícím faktem, že jeho první auto bylo docela nudné. Britský moderátor často vzpomíná, že v mládí měl hluboko do kapsy a jeho prvním autem byla nenáročná Toyota Corolla Liftback z roku 1976. Richard tehdy snil o dnes ikonickém Fordu Capri, ale jím vytipovaný vůz v inzerci někdo stihl ukrást jen několik nocí před okamžikem, kdy se rozhodl jej koupit a zavolat prodejci. Bylo už pozdě.
James May jezdil mizerným Vauxhallem, ale miloval výlety do přírody
James May má zvláštní vkus na auta. Vedle elektromobilů BMW i3 a Tesla Model S mu v garáži parkuje také technologicky unikátní Toyota Mirai, lidový Fiat Panda, moderní retro sporťák Alpine A110 a supersportovní Ferrari 458 Speciale s vysokootáčkovým osmiválcem. Moderátor s láskou k umění, klasické hudbě a technice je navíc obdivovatelem historických britských luxusních vozů. A jeho prvním autem byl Vauxhall, jaký mu rodiče sehnali až na druhý pokus.
Když mu bylo osmnáct, táta mu koupil původní Vauxhall Cavalier, na kterém se však brzy začala objevovat jeho těžká minulost. Srdce červeného Cavalieru s nájezdem přesahujícím 160 tisíc kilometrů začalo vypovídat službu, neznělo a nefungovalo správně. Otec jej tedy prodal a Jamesovi koupil jiné auto. Byl to další Cavalier, modrý, a Jamesovi v něm chyběly tehdy příplatkové hodiny. Vzpomíná také na nefungující rádio a nespolehlivé stěrače. Naopak si v něm zamiloval výlety do přírody, protože mu přišly stejně dobrodružné jako cesta do vesmíru.