Hlavní obsah

Prvním autem Elona Muska byl 16 let starý bavorák, který nechal sešrotovat. Co dalšího měl v garáži?

Foto: Tesla

Kontroverzního Elona Muska nemusíte milovat, ale obdiv si zaslouží. Už v roce 2004 investoval do nově vznikající elektromobilky Tesla, začal se zajímat o její vedení a během necelých dvou desetiletí z ní vybudoval nejsilnějšího hráče na poli elektromobility. Zjistěte s námi, která auta během svého života vlastnil, a hlavně to, jaké bylo jeho úplně první.

Článek

Vítejte u nejnovějšího pokračování našeho nového seriálu představujícího první auta slavných osobností. Dnes nahlédneme do minulosti jedné z nejkontroverznějších osob dnešního automobilového průmyslu. Americká elektromobilka Tesla je nejrychleji vzkvétajícím novodobým výrobcem aut a vděčí za to odvážným cílům sebevědomého vizionáře Elona Muska. Jednomu z významných byznysmenů zasluhujících se o rozvoj elektromobility i dobývání vesmíru.

Elon Musk se v loňském roce stal nejbohatším člověkem na světě s celkovým jměním přesahujícím 200 miliard amerických dolarů. Americký podnikatel, inženýr a filantrop, narozený 28. června 1971 v Jihoafrické republice, v minulosti spoluvlastnil internetový platební systém PayPal, stál u vzniku nové značky Tesla vyrábějící elektromobily a založil i kosmickou společnost SpaceX. Díky svým velkým aktivitám ve vrcholném světovém byznysu vydělal spoustu peněz na to, aby si mohl užívat opravdu zajímavá auta.

Foto: Tesla

Elon Musk je kontroverzním vizionářem s arogantním vystupováním, ale jedno musíme uznat. V automobilovém byznysu prostě umí chodit

Elon Musk se proslavil hlavně vedením elektromobilky Tesla, ale přestože je výroba elektromobilů jeho obživou, v soukromí si rád užívá i tradičnější techniku. A věřte, že má lepší vkus na auta, než jste si mysleli. Jeho vůbec nejzajímavějším „přibližovadlem“ byl obdivovaný britský supersport McLaren F1. Ten byl jedním ze sedmi kusů dovezených do Spojených států amerických a Elon jej využíval jako firemní auto pro časté cestování mezi Los Angeles a San Franciscem.

Koupil si jej po prodeji své první společnosti Zip2 technologickému gigantovi Compaq za více než 300 milionů dolarů (10,4 miliardy Kč podle tehdejšího kurzu). Osobně z nich viděl podíl „jen“ 22 milionů (761 milionů Kč), ale okamžitě jeden milion (34,6 milionu Kč) utratil za koupi svého McLarenu F1. Během osmi let s ním ujel přes 17 tisíc kilometrů a jednou jej dokonce naboural, když Peteru Thielovi, svému obchodnímu parťákovi a spoluzakladateli PayPalu, chtěl ukázat, co jeho unikátní dvanáctiválcová hračka umí. Tehdy jej to při opravě vyšlo pěkně draho, protože svůj McLaren neměl pojištěný.

Foto: McLaren

McLaren F1 si Elon Musk koupil po prodeji své první společnosti Zip2 a v následujících letech s ním najel přes 17 tisíc kilometrů

Hlavním důvodem k prodeji supersportu se vzrůstající sběratelskou hodnotou, dnes přesahující 20 milionů dolarů (470 milionů Kč) , bylo čistě politické rozhodnutí. U ředitele značky vyrábějící elektromobily by vzbuzoval pochybnosti o upřímnosti k zákazníkům. Jaké auto však Elon Musk měl jako vůbec první? Dokonce i to dnes zaujme spoustu automobilových nadšenců, protože jím bylo BMW 320i generace E21 z roku 1978.

Bavorák si Elon Musk pořídil v roce 1994 za 1 400 dolarů (40 tisíc Kč) s vědomím, že musí provést drobné opravy. V rozhovoru pro americký magazín Forbes se kdysi rozpovídal, že i následně byl ve špatném technickém stavu. Dokonce mu při jízdě po dálnici upadlo kolo, a tak se raději rozhodl nechal vůz sešrotovat. Německé značce však zůstal věrný, protože si později koupil i desetiválcové BMW M5.

Foto: BMW

Prvním autem vizionáře Elona Muska bylo BMW 320i E21 z konce 70. let

A jaká další zajímavá auta měl Elon Musk ve své osobní sbírce? Jako člověk obdivující minulost byznysu i automobilového průmyslu si koupil legendární Ford Model T, okouzlující Jaguar E-Type, nejnovější Porsche 911 Turbo nebo filmovou ponorku Lotus Esprit s přezdívkou Wet Nellie z bondovky Špion, který mě miloval.

Načítám