Článek
Vítejte u nejnovějšího pokračování našeho nového seriálu představujícího první auta slavných osobností. Dnes nahlédneme do minulosti jedné z nejkontroverznějších osob dnešního automobilového průmyslu. Americká elektromobilka Tesla je nejrychleji vzkvétajícím novodobým výrobcem aut a vděčí za to odvážným cílům sebevědomého vizionáře Elona Muska. Jednomu z významných byznysmenů zasluhujících se o rozvoj elektromobility i dobývání vesmíru.
Elon Musk se v loňském roce stal nejbohatším člověkem na světě s celkovým jměním přesahujícím 200 miliard amerických dolarů. Americký podnikatel, inženýr a filantrop, narozený 28. června 1971 v Jihoafrické republice, v minulosti spoluvlastnil internetový platební systém PayPal, stál u vzniku nové značky Tesla vyrábějící elektromobily a založil i kosmickou společnost SpaceX. Díky svým velkým aktivitám ve vrcholném světovém byznysu vydělal spoustu peněz na to, aby si mohl užívat opravdu zajímavá auta.
Elon Musk se proslavil hlavně vedením elektromobilky Tesla, ale přestože je výroba elektromobilů jeho obživou, v soukromí si rád užívá i tradičnější techniku. A věřte, že má lepší vkus na auta, než jste si mysleli. Jeho vůbec nejzajímavějším „přibližovadlem“ byl obdivovaný britský supersport McLaren F1. Ten byl jedním ze sedmi kusů dovezených do Spojených států amerických a Elon jej využíval jako firemní auto pro časté cestování mezi Los Angeles a San Franciscem.
Koupil si jej po prodeji své první společnosti Zip2 technologickému gigantovi Compaq za více než 300 milionů dolarů (10,4 miliardy Kč podle tehdejšího kurzu). Osobně z nich viděl podíl „jen“ 22 milionů (761 milionů Kč), ale okamžitě jeden milion (34,6 milionu Kč) utratil za koupi svého McLarenu F1. Během osmi let s ním ujel přes 17 tisíc kilometrů a jednou jej dokonce naboural, když Peteru Thielovi, svému obchodnímu parťákovi a spoluzakladateli PayPalu, chtěl ukázat, co jeho unikátní dvanáctiválcová hračka umí. Tehdy jej to při opravě vyšlo pěkně draho, protože svůj McLaren neměl pojištěný.
Hlavním důvodem k prodeji supersportu se vzrůstající sběratelskou hodnotou, dnes přesahující 20 milionů dolarů (470 milionů Kč) , bylo čistě politické rozhodnutí. U ředitele značky vyrábějící elektromobily by vzbuzoval pochybnosti o upřímnosti k zákazníkům. Jaké auto však Elon Musk měl jako vůbec první? Dokonce i to dnes zaujme spoustu automobilových nadšenců, protože jím bylo BMW 320i generace E21 z roku 1978.
Bavorák si Elon Musk pořídil v roce 1994 za 1 400 dolarů (40 tisíc Kč) s vědomím, že musí provést drobné opravy. V rozhovoru pro americký magazín Forbes se kdysi rozpovídal, že i následně byl ve špatném technickém stavu. Dokonce mu při jízdě po dálnici upadlo kolo, a tak se raději rozhodl nechal vůz sešrotovat. Německé značce však zůstal věrný, protože si později koupil i desetiválcové BMW M5.
A jaká další zajímavá auta měl Elon Musk ve své osobní sbírce? Jako člověk obdivující minulost byznysu i automobilového průmyslu si koupil legendární Ford Model T, okouzlující Jaguar E-Type, nejnovější Porsche 911 Turbo nebo filmovou ponorku Lotus Esprit s přezdívkou Wet Nellie z bondovky Špion, který mě miloval.