Článek
Když se zeptáte pravověrných nadšenců do motorsportu, kdo je nejlepším jezdcem Formule 1 všech dob, skoro všichni vám odpoví jediné jméno: Ayrton Senna. Brazilský trojnásobný mistr světa v královské disciplíně automobilového závodění je podle mnohých dodnes nepřekonaným umělcem s volantem v ruce. O jeho nezapomenutelném závodění, kdy přijatelné minimum bylo jen zlato na „bedně“, svědčí i jeden z jeho nejslavnějších citátů: „Být druhým je znamená být prvním z těch, co prohráli.“
S celým jménem Ayrton Senna da Silva se narodil 21. března 1960. Během své desetileté kariéry ve Formuli 1 odstartoval do 161 závodů, v 65 startoval z pole position, zajel 19 nejrychlejších kol, v 80 závodech dojel na stupních vítězů a v 41 podnicích zvítězil. To jsou úspěchy, jaké získal v monopostech stájí Toleman (později Benetton), Lotus, McLaren a Williams. Jen díky tomu se stal trojnásobným mistrem světa ve Formuli 1 v letech 1988, 1990 a 1991.
Jenže následně nastává odpoledne 1. května 1994, svět vrcholného automobilového závodění přichází o svou největší hvězdu a upadá do upřímného smutku. Ayrton Senna při Grand Prix San Marina na italské Imole ztrácí kontrolu nad svým Williamsem a v zatáčce Tamburello při extrémní rychlosti 306 km/h a po zpomalení na 211 km/h naráží do betonové zdi. Závod je okamžitě zastaven, traťoví komisaři a lékaři zasahují u havárie a letecky jej transportují do nemocnice. Senna bohužel umírá na následky zranění poté, co ulomená část zavěšení kola prorazila jeho helmu a lebku.
Státního pohřbu v rodném São Paulu v Brazílii se 5. května 1994 zúčastnilo 500 tisíc lidí, aby se rozloučili se svým národním hrdinou. Svět tehdy žil motorsportem naplno. Italští žalobci okamžitě zahájili stíhání šesti osob v souvislosti se Sennovou smrtí, mezi nimiž byli i Frank Williams, zakladatel Williamsu, nebo inženýr stáje Adrian Newey. Soudní verdikt byl vynesen až o tři roky později, kdy všichni obžalovaní z neúmyslného zabití byli prohlášení za nevinné. Příčinou nehody byla zlomená řídicí tyč, která byla zkrácena a navařena zpět do monopostu na Sennovu žádost. Chtěl docílit lepšího pohodlí za volantem a to se mu stalo osudným.
Zavzpomínejme však na Ayrtonovy řidičské začátky, o jakých toho se ve spojení s jeho slavnou osobností mluví jen málo. Senna začal závodit na motokárách už ve 13 letech, tu první s jednokoňovým motorem ze zahradní sekačky mu dokonce postavil jeho otec, ale s řízením začal mnohem dříve. Už v sedmi letech se naučil řídit a po rodinné farmě jezdil s otcovým Jeepem Willys. Historky vyprávějí i to, že se už v kdysi vojenském autě naučil řadit bez nutnosti vyšlápnutí spojky.
Ayrton Senna se tak pro chirurgicky přesné ovládání vozu, rychlou jízdu a profesionální závodění doslova narodil. Brazilci si jej zamilovali pro jeho kariérní úspěchy a benzinoví nadšenci si každoročně připomínají jeho památku v den, kdy normální lidé oslavují Svátek práce a svátek všech zamilovaných. Z dnešního pohledu však už víme, že jeho tragická smrt na závodní trati navždy změnila svět Formule 1 a přispěla k budoucím bezpečnějším závodům.