Hlavní obsah

Nejrychlejší Octavia slaví 23 let: RS se skvělým 1.8 20V Turbo začínalo na 180 koních, dnes jich má 245

Foto: Škoda Auto

První Škoda Octavia RS přišla na trh v roce 2000 a dnes se prodává už ve čtvrté generaci. Začínala s výkonem 132 kW (180 koní), dnes nabízí 180 kW (245 koňských sil). Všechny generace se nabízely ve dvou karosářských verzích. I u čtvrté si můžete pořídit benzinový motor v kombinaci s manuální převodovkou.

Článek

Historicky první Škoda Octavia RS se začala prodávat v roce, kdy ještě stála dvojčata a svět byl úplně jiným místem k životu. V roce 2000 přišel liftback s elegantním spoilerem, o dva roky později Octavia RS v karosářském provedení kombi (dnes ještě více ceněná než základní provedení). Nejsilnější Octavia dostala silnější brzdy, dodatečné výztuhy karoserie, tužší tlumiče nebo jinak uložený přední stabilizátor.

Foto: Škoda Auto

První „ereso“ z pohledu dnešních vyměklých sportovců působí jako drsňák.

Proti běžné „oktávce“ se sportovní verze odlišovala agresivnější přídí a nejvýkonnějším motorem v nabídce. Už základní verze legendárního motoru 1.8 20V Turbo o výkonu 110kW / 150 k jezdila skvěle, RS měla výkon zvýšený na 180 koní (132 kW) a maximální točivý moment 235 Nm a rozjela se až na 235 km/h, zrychlení 0-100 km/h zvládla za 7,9 sekundy. Před třiadvaceti lety opravdu pěkné hodnoty.

Šest let po prvním RS dorazila generace druhá. Stejně jako výchozí model šlo o výrazně větší, robustnější – a také těžší (až o 150 kg) auto. Přeplňované dvoulitrové TSI nabídlo výkon 147 kW (200 koňských sil), což čtyřválci umožnilo maximální rychlost 240 km/h. 

Převodovka je nově šestistupňová (první RS mělo „pětikvalt“). Připlatit jste si mohli za dvouspojkové šestistupňové DSG a vůbec poprvé byl k dispozici i diesel - TDI o výkonu 125 kW (170  koní) s maximální rychlostí 224 km/h. Na výběr byl liftback i kombi, žádná z verzí ale nemohla být s pohonem obou náprav.

Foto: Škoda Auto

Druhá Octavia RS působila oproti předchůdci jako loď.

Auto to sice bylo rychlé a mimořádně praktické, ona sportovnost se ale v době, kdy se prodávaly vozy jako Ford Focus ST (nebo RS), Impreza WRX STI nebo Renault Mégane RS, byla spíše v rychlosti při jízdě rovně. V zatáčkách ani první, ani druhá generace Octavie RS nevynikala.

Vynikající třetí generace

Vše se ale změnilo s generací třetí, která zejména ve verzi s diferenciálem VAQ byla opravdu zajímavou volbou i pro náročnější řidiče. U třetí evoluce se poprvé objevuje generátor sportovního zvuku, v praxi je to ale velice otravné monotónní hučení a je lepší tento prvek vypnout - softwarově nebo „natvrdo“ vytažením kabelu.

Foto: Škoda Auto

Čtyřoká verze Octavie RS už měla standardně 245 koní.

Jízdně je ale „trojková“ Octavia RS zajímavé auto, za mě osobně nejlepší ze všech čtyř generací. Přenos hmoty, trakce, vyváženost… Tady si podvozkáři dali opravdu záležet. Třetí generace Octavie RS, opět dodávaná v obou karosářských verzích a s TSI nebo TDI motorem, je každodenně využitelné auto, které tu a tam můžete vytáhnout i na závodní okruh.

Výkon dvoulitrového TSI postupně stoupal ze 162 na 169, a později dokonce na 180 kW (220, 230, respektive 245 koní). I v této generaci byl k dispozici vznětový motor o výkonu 135 kW (184 koní). Od roku 2015 byla naftová verze k dispozici i s pohonem všech kol.

Benzin, nafta, hybrid

Poslední čtvrtá generace se poprvé dodává také v plug-in hybridním provedení. Benzinové má 245 koní (180 kW), které produkuje přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec.

Foto: Tomáš Kopečný

Současná čtvrtá generace má nejširší nabídku motorizací, k benzinu a dieselu přibyl i plug-in hybrid, který však moc sportovnosti nepobral.

Nechybí ani turbodiesel s výkonem 147 kW (200 koní). Obě tyto motorizace lze mít jako liftback nebo kombi, s „manuálem“ či DSG. Trochu se obáváme, že jde o poslední Octavii RS s čistě spalovacím motorem.

Novinkou čtvrté generace Octavie RS je plug-in hybridní verze, která nabízí kombinaci elektromotoru (85 kW) a čtyřválce 1.4 TSI se 110 kW (150 k). Ze všech tří možností je tato nejméně sportovní a v praxi nefunguje úplně přesvědčivě. Ale jde o alternativu, benzin a naftu stále koupit můžete. Benzinová varianta s 245 koni na hraní a manuální převodovkou platí pořád za příjemné náčiní pro nadšené řidiče.

Která generace Octavie RS je vaše nejoblíbenější?
První
51,5 %
Druhá
6,6 %
Třetí
32,7 %
Čtvrtá
9,2 %
Celkem hlasovalo 678 čtenářů.
Související témata:
Načítám