Hlavní obsah

Tyto vzácné škodovky nemají ani v boleslavském muzeu. Přijďte si je prohlédnout, jsou vystaveny jen pár minut od Prahy

Video: Garáž.cz

Plejáda aut na výstavní ploše muzea Svět Škodovek u Čerčan je vskutku rozmanitá, přesto to milovníky nostalgie vždycky nejvíc táhne na jedno místo. Do nenápadného koutku v rohu, kde jsou vystaveny unikátní prototypy, mnohdy vzácnější než kousky v tovární sbírce.

Článek

Ze soukromého muzea Svět Škodovek, které najdete za Čerčany u Prahy, jsme si ukázali už několik exemplářů. Představili jsme si edici pomalovaných felicií a fabií, prošli si zdravotnické speciály včetně pick-upu pro funebráky, ale řada přišla i na moc hezké exportní škodovky. Tentokrát jsme do muzea vyrazili pátrat po vzácných prototypech, které jinde jen tak neuvidíte. Tady jsou!

Škoda 110 R (1969)

Prototyp jednoho z nejznámějších modelů mladoboleslavské značky se začal vyrábět v roce 1969 a zhotoven byl o rok později. Jde o jediné „erko“ v metalické barvě, proti sériové Škodě 110 R se však liší i nespočtem dalších detailů. Kdo má auto nakoukané, ten si všimne třeba jiných rámů kolem oken, výše umístěného hrdla nádrže, ale především čtveřice světel v přední masce, která nejsou v jedné linii jako u pozdějších verzí (ta první měla pouze dvě světla). Specifický je rovněž nápis na přední masce a logo. Ani volant, který je v kabině, se nikdy neobjevil v žádné jiné škodovce.

Po skončení všech testovacích procedur byl prototyp „erka“ zabalen a poslán jako dar tehdejšímu vůdci Sovětského svazu Brežněvovi. Ten ovšem sbíral jenom auta amerického původu a specialitu z ČSSR odmítl. S potupou tak zamířila zpátky domů.

Škoda 720 Combi I-4 (1968)

Ač je na ploše muzea vystaven žlutý kousek, původně měl tento kombík řady 720 zelenou barvu. Vpřed jej hnala patnáctistovka s výkonem 85 koní a ve Vrchlabí byl dokončen v listopadu 1968. Design karoserie navrhl Jan Žáček, odkud také pramení přezdívka auta „Žáčkova bouda“.

Problém při testech a jízdních zkouškách představovalo rozsáhlé prosklení karoserie, kvůli kterému docházelo k častým závadám. Testy byly nakonec ukončeny předčasně v červenci 1969, kdy mělo auto najeto necelých 36 tisíc kilometrů. Nedochovala se ani původní přední maska, k jejímuž poškození došlo právě během testů. Příď se pak opravila tím, co bylo zrovna při ruce. Posléze kousek putoval do soukromého vlastnictví.

Škoda 120 GLC (1975)

Jeden z prvních prototypů Garde - nástupce Škody 110 R - byl vyroben v roce 1975, zatímco sériová výroba začala až o šest let později. I tady najdeme ve srovnání s produkčním autem řadu odlišností – sedačky nápadně podobné tehdejšímu Porsche 911 nebo velkoformátové zadní lampy. Že vám jsou povědomé? Vznikly přeuspořádáním zadních svítilen z Tatry 613!

Není to však jediná zajímavost tohoto prototypu. On byl totiž do soukromé sbírky prodán už v roce 1978, prvními majiteli se stala rodina funkcionářů KSČ z Kolína, která s autem projela celou západní Evropu. To všechno dlouhé tři roky před sériovou výrobou! Jen si něco takového představte v dnešní době…

Škoda 990 NOV Favorit (1960)

Pod zkratkou NOV se skrývá označení Nový osobní vůz a kousek ze Světa Škodovek je jedním z prvních vyrobených prototypů známé Škody 1000 MB. Tento vznikl čtyři roky před startem produkce a odlišuje se několika detaily.

Všimnout si můžete světel vysunutých více dopředu, jiných nárazníků, náprav, ale i odlišného umístění víčka palivové nádrže. Prototyp z roku 1960 dostal dále ručně vyráběné mřížky nebo kliky. Specifický je rovněž interiér s jiným volantem, který se pak v sériovém autě značně odlišoval.

Tyto a mnoho dalších vzácných prototypů i jiných kousků si stále můžete prohlédnout v muzeu Svět Škodovek nedaleko Čerčan. Z pražského Chodova jste tam autem za dvacet minut, otevřeno mají celé září a v říjnu pak ještě o víkendech. Rozhodně doporučujeme stihnout ještě letošní sezonu, celá výstavní plocha stojí za to!

Načítám