Hlavní obsah

Konec starých časů: Dlouhé roky šlo o největší automobilku světa, teď na zaniklé značky jen vzpomínáme

Foto: Hummer

General Motors býval desítky let největší automobilkou světa, čemuž pomáhala i bohatá nabídka značek. Dávno už to však neplatí, možná i kvůli výraznému zúžení portfolia.

Článek

Americký koncern General Motors patří mezi nejvýznamnější automobilové výrobce na světě, už dávno však nemá tak silnou pozici jako kdysi. Do roku 2008 býval desítky let největší automobilkou světa, čemuž pomáhalo i široké portfolio značek cílící na různorodou klientelu. Právě na začátku milénia však vrcholilo zužování nabídky značek skupiny.

Výsledkem radikální restrukturalizace je fakt, že dnes GM na americkém trhu nabízí vozy jen čtyř značek – Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac. Pro Čínu ještě existují značky Baojun a Wuling. Jaký rozdíl proti začátku milénia, kdy tu byly Hummer, Oldsmobile, Pontiac nebo Saturn. Do skupiny patřilo i korejské Daewoo, švédský Saab nebo australský Holden. Šlo o opravdický kolos, jehož americkou část jsme se rozhodli připomenout.

Hummer: Specialista na SUV

Hummer patřil mezi mladší členy General Motors. Vozy této značky se začaly vyrábět v roce 1992, součástí skupiny se stala až v roce 1998. Do té doby byla vlastníkem společnost AM General, která zajišťovala výrobu modelů H1 i H2.

Příběh Hummeru je celkem známý. Původně šlo o vojenský terénní speciál HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) pro americkou armádu, ten si ale našel tolik fanoušků z řad civilních zákazníků, že vznikla i verze pro silniční provoz. A to díky i Arnoldu Schwarzeneggerovi, který mezi tyto fandy patřil.

Foto: Hummer

Hummer H2 byl dostupný výhradně s vidlicovými osmiválci.

Drsňácký vzhled měl v době rostoucí popularity SUV velký potenciál, a tak právě pod křídly General Motors Hummer postupně rozšířil svou nabídku. Vyloženě utilitární H1 doplnila v roce 2001 H2 se základem v platformě GMT820 přizpůsobené truckům. K dispozici byl jako SUV i pick-up, a to výhradně s vidlicovými osmiválci. V roce 2005 pak následovala o něco menší H3, kterou už nevyvíjelo AM General, ale GM. Pořád šlo ale o celkem velký automobil poháněný osmiválcem nebo pětiválcem.

Charakteristické vlastnosti Hummeru si sice našly řadu fanoušků, ale také řadu odpůrců. Zvlášť v novém miléniu proti Hummeru brojili ekologičtí aktivisté, kterým vadila závratná spotřeba paliva. I z toho důvodu byla produkce hummerů nakonec v roce 2010 ukončena, protože kazila image celému koncernu. V éře downsizingu a nastupující elektrifikace šlo zkrátka o neekologického dinosaura.

Foto: Hummer

Hummer se vrátil v roce 2021 jako součást nabídky GMC.

Oldsmobile: Patřil mezi nejstarší

Oldsmobile proti tomu patřil mezi vůbec nejstarší automobilky světa, vždyť založen byl už v roce 1897 jako Olds Motor Vehicle Company. Součástí General Motors se stal v roce 1908, kdy byl umístěn ve středu nabídky skupiny. V rámci hierarchie stál nad Chevroletem a Pontiacem a naopak pod Buickem a Cadillacem.

Nejvíce se značce dařilo v osmdesátých letech, kdy překonala hranici milionu prodaných aut ročně. V devadesátých letech ale nestačila reagovat na konkurenci z řad prémiových značek japonských automobilek, jako byla Acura, Infiniti nebo Lexus, a prodeje Oldsmobilu rychle klesaly. Třeba v roce 1993 tak byly méně než poloviční proti roku 1985.

Foto: Oldsmobile

Oldsmobile Silhouette používal stejný základ jako jiné minivany od GM.

Právě klesající zájem zákazníků byl důvod, proč GM již v roce 2000 oznámil ukončení prodejů vozů Oldsmobile. Stalo se přitom jen krátce poté, co se začala prodávat třetí generace SUV Bravada, jež měla být prodejním tahounem značky. Ukončení přitom bylo postupné, v roce 2002 byl ukončen sedan Intrigue, rok nato Aurora. V roce 2004 se pak přestaly vyrábět i minivan Silhouette, SUV Bravada a kompaktní Alero. Právě Alero se v dubnu 2004 stalo posledním vyrobeným vozem značky, která v té době byla nejstarší fungující značkou založenou v USA. Fungovala 107 let.

Pontiac: Původně levná značka koncernu

Pontiac původně vznikl jako modelová řada značky Oakland. Postupem času se však Pontiac stal natolik populárním, že z něj General Motors vytvořil samostatnou značku. V roce 1929 Pontiac zcela nahradil stávající Oakland, v rámci tehdejší recese vedení koncernu vsadilo právě spíše na levnější vozy, které měly mít po krachu na newyorské burze větší obchodní potenciál.

Foto: Pontiac

Pontiac G6 v roce 2005 nahradil léta nabízený model Grand Am.

V rámci tehdejší pětičlenné rodiny značek General Motors byl Pontiac tou druhou nejlevnější. Usazen byl mezi nejlevnějším Chevroletem a „středostavovským“ Oldsmobilem. V poválečné éře značka začala zdůrazňovat svůj sportovní charakter.

V novém tisíciletí pak Pontiac postupně nahradil právě i Oldsmobile, spolu s čímž se proměnila modelová nabídka. Ošklivý Aztek byl nahrazen modelem Torrent, bratrem Chevroletu Equinox. Přišly i modely G6 a G8.

Foto: Pontiac

Pontiac G8 byl v Austrálii znám jako Holden Commodore.

V roce 2009 se ještě zdálo, že Pontiac čeká další změna. Zaměřit se měl na speciální „niche“ modely, které měly být „mladistvé“ a sportovní. Nakonec se ale tak nestalo a v roce 2010 bylo fungování značky ukončeno. Poslední vůz, konkrétně sedan Pontiac G6, sjel z výrobní linky v lednu 2010. Na rozdíl od jiných značek vedení GM ani neuvažovalo o prodeji.

Saturn: Reakce na Japonce

Také Saturn patřil mezi ty mladší značky GM. Založen byl v roce 1985 v reakci na tehdy levné vozy japonských značek, zaměřen byl tudíž na kompaktní auta. Proti ostatním členům GM se lišil i jistou nezávislostí, původně sídlil ve Spring Hills v Tennessee.

Foto: Saturn

Saturn Astra se stejně jako výchozí opel prodával také s třídveřovou karoserií.

Právě zacílení na cenově dostupná auta však Saturnu zlomilo vaz. V novém miléniu v rámci úspor byly snižovány vývojové náklady, výsledkem čehož Saturn nabízel jen přeznačkované vozy jiných členů GM. Saturn Aura byl vlastně Opel Vectra, model Vue zase Antara a model Astra původce svého základu netajil ani jménem. Zákazníci tak o značku postupně ztratili zájem, Saturn definitivně zmizel v roce 2010.

Restrukturalizace zdůvodněná bankrotem

Konec značek Hummer, Oldsmobile, Pontiac a Saturn byl důsledkem restrukturalizace vyžádané bankrotem, který General Motors musel vyhlásit v roce 2009. Právě tato čtveřice značek byla tehdy v nejhorší kondici, s nejslabšími prodeji, a tak se o jejich ukončení spekulovalo už měsíce před vyhlášením bankrotu skupiny.

Konkrétně Hummer a Saturn byly tehdy na prodej, nového vlastníka se ale nakonec najít nepovedlo. Jiná situace byla u švédského Saabu, kterého koupil holandský Spyker. Bylo to ale jen prodloužení trápení, švédská značka se z finančních potíží ani tak nedostala, několikrát měnila svého majitele a nakonec stejně ukončila výrobu.

Dnešní doba každopádně patří retro stylu a oživování mnohých vozů z minulosti, a tak by se nabízelo, že by GM některou ze svých značek oživil. Zatím se to stalo jen v omezené formě, na trhu je opět Hummer, avšak jakožto model značky GMC specializované na trucky a SUV. S původním humvee má přitom jen pramálo společného, GMC Hummer je totiž elektromobil.

Související témata:
Saturn
Oldsmobile
Načítám