Hlavní obsah

Kodiaq a jeho předchůdci: Babeta, Trekka, Yeti nebo letňanský džíp předznamenaly nástup SUV

Foto: Škoda Auto

Sportovně-užitkové a terénní vozy mají v českém prostředí překvapivě bohatou historii. České značky taková auta postavily v době, kdy byl boom SUV ještě daleko.

Článek

Automobilka Škoda Auto před pár dny představila druhou generaci modelu Kodiaq, modelu, který doopravdy zahájil rozšiřování nabídky SUV v portfoliu mladoboleslavské značky. Právě Kodiaqem plně odstartovala expanze Škody na tomto poli, která neustane ani v nadcházejících letech. Historie SUV je ale v českém prostředí daleko bohatší. Nezačala Kodiaqem, a dokonce ani Yetim, který byl prvním novodobým SUV Škody.

Mladoboleslavská automobilka vozy do terénu stavěla už desítky let předtím. Své si k tématu řekla dokonce i Avia a zapomenout bychom neměli ani na automobilovou továrnu v Nošovicích.

Škodovácké armádní speciály

Již v meziválečném období vznikla Škoda 903, vojenský štábní automobil se třemi nápravami vyvinutý pro potřeby tehdejší československé armády. Poháněn byl šestiválcem, první prototypy 2,7litrovým, pozdější vozy 3,1litrovým pocházejícím z tehdejšího Superbu. Nakonec vzniklo 45 kusů tohoto automobilu.

Foto: Lukáš Volšický

Šestikolový speciál 903 měl své základy v tehdejší Škodě Superb.

V podobném duchu se nesl i poválečný model Škoda 1101 VO (později P, jako pohotovostní), jehož prototyp byl v roce 1947 prezentován jako náhrada za dosluhují vozy wehrmachtu, které v armádní službě pokračovaly i po válce.

Jeho základem byl osobní sedan 1101 Tudor, což se pro vojenský automobil tolik nehodilo, a to přestože existovala i varianta s pohonem všech kol a redukční převodovkou. Proto „tudor bojový“ nakonec sloužil spíše u Sborů národní bezpečnosti nebo u jednotek požární ochrany. Vyvážen byl ale i do zahraničí, do Bulharska nebo Egypta. I díky tomu bylo postaveno na 4 000 exemplářů tohoto automobilu.

Foto: Škoda Auto

Škoda 1101 VO (později 1101 P) vznikla na bázi Tudoru. Proto se jí přezdívá „tudor bojový“.

Podobně koncipována byla rovněž Škoda 973 přezdívaná Babeta díky svému účinkování v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. V něm se totiž objevila během scény, v níž Hana Hegerová a Karel Gott zpívají píseň „Babeta šla do světa“. Auto z počátku padesátých let ostatně mělo nahradit předcházející vojenský 1101 P. Hlavně ale mělo ambice stát se armádní džípem pro celý východní blok, když se zúčastnilo i náročného testování nedaleko Drážďan. Ve výběrovém řízení na „východoevropský Jeep“ však nakonec dostal přednost GAZ 69, a tak Škoda 973 zůstala jen prototypem.

To Škoda 998 „Agromobil“ byla vozem z trochu jiného těsta, který byl v tomto případě cílen na zákazníky z oblasti zemědělství, již podobně jako armáda měli ocenit auto schopné v terénu. Proto měl vůz přídavnou dvoustupňovou převodovku i připojitelný pohon všech kol.

Ani v tomto případě však k sériové výrobě nedošlo. Na dokončení projektu nebyl dostatek financí, a tak byly práce zastaveny. Nakonec se tak model 998 podobně jako 973 objevil v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů.

Foto: Škoda Auto

Škoda 998 „Agromobil“ měla pracovat v zemědělství, na její dokončení pro sériovou výrobu však nebyl dostatek financí.

Novozélandská Trekka

To Škoda Trekka z přelomu šedesátých a sedmdesátých let se už sériově vyráběla, nikoliv však pro Československo. Šlo totiž o netradiční projekt automobilu pro novozélandský trh. Projekt vznikl kvůli vysokým clům na dovážené automobily na Novém Zélandu – z dovážených dílů se tam montovala už Škoda 1000 MB, Trekka pak byla navržena přesně na míru potřebám tamějších zákazníků. Za myšlenkou stáli novozélandský dovozce Škodovek Phil Andrews, podnikatel Noel Turner a karosář Josef Velebný, který na Zélandu dohlížel na tehdy se rozbíhající montáž „embéčka“.

Auto ve stylu Land Roveru bylo dostupné v různorodých variantách, jako kombík, pick-up nebo kabriolet. Podvozek, nápravy i benzinová dvanáctistovka o výkonu 35 kW pocházely z tehdejší Octavie.

Nešlo přitom o jediný takový projekt. Podobně koncipovaná byla i Škoda Skopak pro Pákistán nebo Kamyonet pro Turecko.

Letňanský Jeep

Následně se vývoj aut v mladoboleslavské automobilce ubíral odlišným směrem. V devadesátých letech však terénní vozy začaly být na českém trhu oblíbené, což zaujalo i jednoho českého výrobce. Nikoliv však Škodu, ale letňanskou Avii.

Dnes už zapomenutým projektem je Avia A11 z poloviny devadesátých let, kdy se letňanská továrna snažila uspět ve výběrovém řízení české armády, která tehdy hledala náhradu za zastaralý UAZ 469 z dob Sovětského svazu.

Foto: Avia

Avia svého času zkoušela proniknout na trh terénních aut. Úplně to nedopadlo…

Pro tento projekt Avia využila svých kontaktů ve Francii a navázala spolupráci s firmou Auverland vyrábějící mimo jiné licenční Jeepy Willys. Výsledný automobil vycházel z francouzské techniky, což platilo i pro pohonné jednotky, konkrétně pocházející od Peugeotu. Auto s tuhými nápravami a připojitelným pohonem všech kol nabízelo dvě verze délky a různé typy karoserie.

Zajímavý projekt bohužel nakonec skončil i kvůli neúspěchu v armádním tendru – v něm nakonec zvítězil upravený Land Rover Defender. Definitivní tečkou pak bylo převzetí Avie korejským Daewoo, který v produkci terénních aut neviděl potenciál, a tak výrobu A11 ukončil. Nakonec tak podle různých zdrojů bylo postaveno až 250 kusů tohoto auta.

Foto: Avia

Ambice Avie byly s novým terénním modelem vysoké.

Nástup škodováckých SUV

Škoda se SUV dočkala až v novém miléniu. Konkrétně v roce 2009 nastoupil nezvykle koncipovaný model Yeti, který svým způsobem předběhl dobu. Na trh přicházel v době, kdy se trend kompaktních SUV začal teprve rozvíjet (prvním byl v roce 2007 Nissan Qashqai).

Příchod automobilu naznačily dva stejnojmenné koncepty už v roce 2005. Modrý měl tvarům výsledného vozu Yeti hodně blízko, pozdější oranžový bylo netradiční SUV-kabrio s plátěnou střechou.

Úspěchy Yetiho následně vedly k postupné expanzi SUV značky Škoda. V roce 2016 přišlo rodinné SUV Kodiaq s místem až pro sedm osob. Yetiho ve výrobě v roce 2017 nahradil kompaktní Karoq, velikostně mu však odpovídá spíše crossover Kamiq uvedený v roce 2019.

Poslední léta jsou však spíše ve znamení elektrických SUV, s nimiž musíme počítat i do budoucna. Kodiaq druhé generace by měl být posledním SUV se spalovacím motorem značky pro evropské trhy. Enyaq a Enyaq Coupé totiž v roce 2025 doplní nový Elroq, elektrické SUV velikosti Karoqu. Později přijde i velké rodinné SUV s elektrickým pohonem vycházející z konceptu Vision 7S.

Foto: Škoda Auto

Všechny připravované elektrické novinky od Škodovky hezky pohromadě. Najdete mezi nimi modernizovaný Enyaq, menší Elroq a větší Vision 7S.

Škoda už je dnes globálně působící automobilkou, která nabízí i některé modely přizpůsobené mimoevropským trhům. Pro Čínu tu byl prodloužený Yeti i originální Kamiq, pro Indii zase v roce 2021 vznikl zcela svébytný Kushaq s jednodušší technikou přizpůsobenou tamějšímu odbytišti.

SUV z Nošovic

V přehledu českých SUV bychom neměli zapomenout ani na modely Hyundai vyráběné v Nošovicích, což je první evropský závod korejské automobilky. Ostatně v minulosti byly některé tyto modely i v reklamách prezentovány jako „česká SUV“.

Prvním takovým vozem byl Hyundai ix35, který se v Nošovicích začal vyrábět v roce 2011. Do té doby model vznikal v Žilině v továrně automobilky Kia, kvůli vývoji poptávky se však výroba musela přesunout. Opačným směrem putovala Kia Venga doposud vyráběná po boku spřízněného Hyundai ix20.

Foto: Hyundai

Hyundai Tucson lze považovat za „české SUV“ – vyrábí se totiž v Nošovicích.

Na ix35 v Nošovicích později navázali i jeho nástupci – už opět i v Evropě nazvaní Hyundai Tucson. Současná generace se vyrábí od roku 2020, pro Evropu má kratší rozvor než u verze pro mimoevropské trhy.

V roce 2020 z nošovické továrny začaly vyjíždět i první elektromobily – konkrétně model Kona Electric. Ta se zde vyrábí pro evropské trhy, od letošního léta už v druhé generaci, která vsadila na výraznější a futurističtější vzhled než předchůdce.

Načítám