Článek
Automobilka Škoda Auto před pár dny představila druhou generaci modelu Kodiaq, modelu, který doopravdy zahájil rozšiřování nabídky SUV v portfoliu mladoboleslavské značky. Právě Kodiaqem plně odstartovala expanze Škody na tomto poli, která neustane ani v nadcházejících letech. Historie SUV je ale v českém prostředí daleko bohatší. Nezačala Kodiaqem, a dokonce ani Yetim, který byl prvním novodobým SUV Škody.
Mladoboleslavská automobilka vozy do terénu stavěla už desítky let předtím. Své si k tématu řekla dokonce i Avia a zapomenout bychom neměli ani na automobilovou továrnu v Nošovicích.
Škodovácké armádní speciály
Již v meziválečném období vznikla Škoda 903, vojenský štábní automobil se třemi nápravami vyvinutý pro potřeby tehdejší československé armády. Poháněn byl šestiválcem, první prototypy 2,7litrovým, pozdější vozy 3,1litrovým pocházejícím z tehdejšího Superbu. Nakonec vzniklo 45 kusů tohoto automobilu.

Šestikolový speciál 903 měl své základy v tehdejší Škodě Superb.
V podobném duchu se nesl i poválečný model Škoda 1101 VO (později P, jako pohotovostní), jehož prototyp byl v roce 1947 prezentován jako náhrada za dosluhují vozy wehrmachtu, které v armádní službě pokračovaly i po válce.
Jeho základem byl osobní sedan 1101 Tudor, což se pro vojenský automobil tolik nehodilo, a to přestože existovala i varianta s pohonem všech kol a redukční převodovkou. Proto „tudor bojový“ nakonec sloužil spíše u Sborů národní bezpečnosti nebo u jednotek požární ochrany. Vyvážen byl ale i do zahraničí, do Bulharska nebo Egypta. I díky tomu bylo postaveno na 4 000 exemplářů tohoto automobilu.

Škoda 1101 VO (později 1101 P) vznikla na bázi Tudoru. Proto se jí přezdívá „tudor bojový“.
Podobně koncipována byla rovněž Škoda 973 přezdívaná Babeta díky svému účinkování v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. V něm se totiž objevila během scény, v níž Hana Hegerová a Karel Gott zpívají píseň „Babeta šla do světa“. Auto z počátku padesátých let ostatně mělo nahradit předcházející vojenský 1101 P. Hlavně ale mělo ambice stát se armádní džípem pro celý východní blok, když se zúčastnilo i náročného testování nedaleko Drážďan. Ve výběrovém řízení na „východoevropský Jeep“ však nakonec dostal přednost GAZ 69, a tak Škoda 973 zůstala jen prototypem.
To Škoda 998 „Agromobil“ byla vozem z trochu jiného těsta, který byl v tomto případě cílen na zákazníky z oblasti zemědělství, již podobně jako armáda měli ocenit auto schopné v terénu. Proto měl vůz přídavnou dvoustupňovou převodovku i připojitelný pohon všech kol.
Ani v tomto případě však k sériové výrobě nedošlo. Na dokončení projektu nebyl dostatek financí, a tak byly práce zastaveny. Nakonec se tak model 998 podobně jako 973 objevil v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů.

Škoda 998 „Agromobil“ měla pracovat v zemědělství, na její dokončení pro sériovou výrobu však nebyl dostatek financí.
Novozélandská Trekka
To Škoda Trekka z přelomu šedesátých a sedmdesátých let se už sériově vyráběla, nikoliv však pro Československo. Šlo totiž o netradiční projekt automobilu pro novozélandský trh. Projekt vznikl kvůli vysokým clům na dovážené automobily na Novém Zélandu – z dovážených dílů se tam montovala už Škoda 1000 MB, Trekka pak byla navržena přesně na míru potřebám tamějších zákazníků. Za myšlenkou stáli novozélandský dovozce Škodovek Phil Andrews, podnikatel Noel Turner a karosář Josef Velebný, který na Zélandu dohlížel na tehdy se rozbíhající montáž „embéčka“.
Auto ve stylu Land Roveru bylo dostupné v různorodých variantách, jako kombík, pick-up nebo kabriolet. Podvozek, nápravy i benzinová dvanáctistovka o výkonu 35 kW pocházely z tehdejší Octavie.
Nešlo přitom o jediný takový projekt. Podobně koncipovaná byla i Škoda Skopak pro Pákistán nebo Kamyonet pro Turecko.
Letňanský Jeep
Následně se vývoj aut v mladoboleslavské automobilce ubíral odlišným směrem. V devadesátých letech však terénní vozy začaly být na českém trhu oblíbené, což zaujalo i jednoho českého výrobce. Nikoliv však Škodu, ale letňanskou Avii.
Dnes už zapomenutým projektem je Avia A11 z poloviny devadesátých let, kdy se letňanská továrna snažila uspět ve výběrovém řízení české armády, která tehdy hledala náhradu za zastaralý UAZ 469 z dob Sovětského svazu.

Avia svého času zkoušela proniknout na trh terénních aut. Úplně to nedopadlo…
Pro tento projekt Avia využila svých kontaktů ve Francii a navázala spolupráci s firmou Auverland vyrábějící mimo jiné licenční Jeepy Willys. Výsledný automobil vycházel z francouzské techniky, což platilo i pro pohonné jednotky, konkrétně pocházející od Peugeotu. Auto s tuhými nápravami a připojitelným pohonem všech kol nabízelo dvě verze délky a různé typy karoserie.
Zajímavý projekt bohužel nakonec skončil i kvůli neúspěchu v armádním tendru – v něm nakonec zvítězil upravený Land Rover Defender. Definitivní tečkou pak bylo převzetí Avie korejským Daewoo, který v produkci terénních aut neviděl potenciál, a tak výrobu A11 ukončil. Nakonec tak podle různých zdrojů bylo postaveno až 250 kusů tohoto auta.

Ambice Avie byly s novým terénním modelem vysoké.
Nástup škodováckých SUV
Škoda se SUV dočkala až v novém miléniu. Konkrétně v roce 2009 nastoupil nezvykle koncipovaný model Yeti, který svým způsobem předběhl dobu. Na trh přicházel v době, kdy se trend kompaktních SUV začal teprve rozvíjet (prvním byl v roce 2007 Nissan Qashqai).
Příchod automobilu naznačily dva stejnojmenné koncepty už v roce 2005. Modrý měl tvarům výsledného vozu Yeti hodně blízko, pozdější oranžový bylo netradiční SUV-kabrio s plátěnou střechou.
Úspěchy Yetiho následně vedly k postupné expanzi SUV značky Škoda. V roce 2016 přišlo rodinné SUV Kodiaq s místem až pro sedm osob. Yetiho ve výrobě v roce 2017 nahradil kompaktní Karoq, velikostně mu však odpovídá spíše crossover Kamiq uvedený v roce 2019.
Poslední léta jsou však spíše ve znamení elektrických SUV, s nimiž musíme počítat i do budoucna. Kodiaq druhé generace by měl být posledním SUV se spalovacím motorem značky pro evropské trhy. Enyaq a Enyaq Coupé totiž v roce 2025 doplní nový Elroq, elektrické SUV velikosti Karoqu. Později přijde i velké rodinné SUV s elektrickým pohonem vycházející z konceptu Vision 7S.

Všechny připravované elektrické novinky od Škodovky hezky pohromadě. Najdete mezi nimi modernizovaný Enyaq, menší Elroq a větší Vision 7S.
Škoda už je dnes globálně působící automobilkou, která nabízí i některé modely přizpůsobené mimoevropským trhům. Pro Čínu tu byl prodloužený Yeti i originální Kamiq, pro Indii zase v roce 2021 vznikl zcela svébytný Kushaq s jednodušší technikou přizpůsobenou tamějšímu odbytišti.
SUV z Nošovic
V přehledu českých SUV bychom neměli zapomenout ani na modely Hyundai vyráběné v Nošovicích, což je první evropský závod korejské automobilky. Ostatně v minulosti byly některé tyto modely i v reklamách prezentovány jako „česká SUV“.
Prvním takovým vozem byl Hyundai ix35, který se v Nošovicích začal vyrábět v roce 2011. Do té doby model vznikal v Žilině v továrně automobilky Kia, kvůli vývoji poptávky se však výroba musela přesunout. Opačným směrem putovala Kia Venga doposud vyráběná po boku spřízněného Hyundai ix20.

Hyundai Tucson lze považovat za „české SUV“ – vyrábí se totiž v Nošovicích.
Na ix35 v Nošovicích později navázali i jeho nástupci – už opět i v Evropě nazvaní Hyundai Tucson. Současná generace se vyrábí od roku 2020, pro Evropu má kratší rozvor než u verze pro mimoevropské trhy.
V roce 2020 z nošovické továrny začaly vyjíždět i první elektromobily – konkrétně model Kona Electric. Ta se zde vyrábí pro evropské trhy, od letošního léta už v druhé generaci, která vsadila na výraznější a futurističtější vzhled než předchůdce.