Hlavní obsah

Když Zetor nastartoval revoluci: Slavná UŘ 1 vydržela ve výrobě přes 40 let a změnila svět traktorů

Foto: Zetor

Zetor UŘ 1 byl ve své době revolučním počinem. Možná i proto stroj uvedený v roce 1960 vydržel s několika modernizacemi ve výrobě až do roku 2004.

Článek

Brněnská Zbrojovka se po válce zaměřila na civilní sektor, konkrétně na zemědělskou techniku. A to nadmíru úspěšně. Traktory vyráběné pod značkou Zetor byly žádané, zvlášť po příchodu modelu Zetor 25, který se hojně vyvážel i do zahraničí. Tyto úspěchy umožnily výrobu inovovat a přijít s opravdu revolučním strojem. Tím byl Zetor UŘ 1.

Progresivní charakter

Na této řadě se začalo pracovat v roce 1957. Základní myšlenka byla ve své době progresivní, ale pro potřeby zemědělské techniky doslova geniální. Cílem bylo maximálně unifikovat použité díly u jednotlivých variant, což umožnilo snížit vývojové i výrobní náklady, stejně jako zjednodušit údržbu již hotových strojů. Dnes už ve světě traktorů nejde o nic neobvyklého, v době uvedení na trh to ale byl revoluční počin, i v rámci globálního trhu. Ostatně i proto na tento charakter odkázal i samotný název řady – UŘ 1 znamená „unifikovaná řada“.

Foto: Zetor

Tady to vše začalo – revoluční Zetor 3011.

Traktory této řady se nakonec začaly sériově vyrábět v roce 1960. Jako první byl na trh uveden typ Zetor 3011 poháněný čtyřdobým naftovým tříválcem o objemu 2 340 cm3 poskytujícím výkon 22 kW. Dva roky nato následovala verze Zetor 4011 se čtyřválcovým nafťákem o objemu 3 118 cm3 a výkonu 30 kW, v roce 1963 dorazil Zetor 2011 s dvouválcem o objemu 1 560 cm3.

Vrcholem se pak v roce 1966 stal Zetor 5511 s výkonem 38 kW. Ten dostal moderní vzhled s novou přístrojovou deskou i nový motor.

Různé výkonové varianty měly lákat různé zákazníky. Základ pohonné jednotky byl však vždy shodný, mezi unifikované komponenty patřily písty, ventily i hlavy válců a jejich vložky. Shodovalo se tak vrtání válce 95 mm i zdvih pístu 110 mm. Dnes bychom moderně tuto konstrukci nazvali jako modulární.

Foto: Zetor

Dobový snímek čtyřválcového Zetoru 4011.

Specialitou nové řady byl i tzv. Zetormatic – hydraulický zvedací systém s automatickou kontrolou hloubky orby, který umožnil přenést část váhy taženého nářadí na zadní nápravu traktoru a tím zlepšit trakční vlastnosti stroje. Zetor navíc jako jeden z prvních začal traktory vybavovat bezpečnostním rámem na ochranu při případném převrácení.

Různé deriváty pro různé účely

Jedna řada přitom čítala množství různých derivátů, které se lišily nejen motorem v útrobách. Zetory 2013 a 3013 byly určené pro vinice, díky úzké konstrukci s šířkou jen 1 127 mm, zatímco Zetory 2017 a 3017 cílily na klientelu z horských oblastí, díky své vyšší světlosti.

Zetory 3045 a 4045 měly přiřaditelný pohon přední nápravy, na což odkazoval číselný kód 45 v názvu. V případě Zetorů 3016 a 4016 zase šlo o polopásová provedení, s přídavnými koly obepínanými terénním hnacím pásem, což bylo levnější řešení než klasické pásy, které se v případě Zetoru nikdy pořádně neprosadily.

Stroje se přitom nevyráběly jen v Brně. Na základě hospodářské politiky tehdejšího politického uskupení Zetor poskytl výrobní dokumentaci k UŘ 1 do Polska, kde byla zahájena výroba se znaky tamějšího výrobce Ursus. Stroj Ursus C-4011 se začal vyráběl v roce 1964, přičemž po několika modernizacích vydržel ve výrobě až do roku 1992.

Zetor navíc postupně pomohl motorizaci zemědělství v zemích Asie, Středního východu a Jižní Ameriky, díky lokální montáži v Barmě, Indii a Iráku. V iráckém závodě se od roku 1970 stroje vyráběly pod obchodní značkou Antar, v indickém zase jako HMT (Hindustan Machine Tools).

Postupné inovace

Také u zemědělské techniky však byly potřeba inovace. V roce 1967 tak debutovala modernizovaná UŘ 1, která byla inovována hlavně v reakci na zpětnou vazbu od západoevropských zákazníků. Výroba tzv. UŘ 1 série 5 odstartovala o rok později, deriváty 2511, 3511 a 4511. Rozpoznatelná byla podle hranatější přídě.

Foto: Zetor

Zetor 4712 ze sedmdesátých let ve svém přirozeném prostředí.

K další modernizaci došlo v roce 1972, kdy se začala vyrábět tzv. řada „7“ se základními modely 4712, 5711 a 6711 a později i s dvouválcovým modelem 2511. Traktory dostaly robustní, a přesto pohodlnou a tichou bezpečnostní kabinu. Oproti předchůdcům byly celkově masivnější a dosahovaly vyšších výkonů.

„Sedmička“ vydržela ve výrobě pět let. V roce 1977 byla uvedena řada „9“ se základními modely 4911, 5911 a 6911. Při modernizaci se dbalo na komfort řidiče. Nová kabina byla konstrukčně i dispozičně lépe řešena a dostala modernější přístrojový panel. Navíc byla vytápěná a pečlivěji odhlučněná.

Už v roce 1980 však přišla série „10“ UŘ I. Ta se dočkala silnějších, ale úspornějších agregátů nebo vylepšených převodovek s větším rozsahem rychlostí. Myslelo se však i na designové úpravy. Světlomety byly integrované do přídě a změnily se barvy nátěrů – ráfky kol byly nově bílé místo červených a karoserie se změnila z béžové na tmavozelenou. Navíc ji ozdobilo nové logo Zetoru, které vystřídalo do té doby používané zjednodušené vyobrazení hlavně děla.

Foto: Zetor

Zetor 4911 z konce sedmdesátých let měl ještě volně stojící světlomety.

Čtyři roky nato tu byla další modernizace, nazývaná jako série „2“, se základními modely 5211, 6211 a 7211. Opět tu byl nový motor. Novinkou pak byl derivát 7245 H s varovným systémem překročení sklonu svahu a bezpečnostní kabinou. V roce 1989 přišel model 7711 s pohonem na všechna kola, včetně verze Turbo s výkonem 65 kW.

Zetor UŘ 1 v nové době

Další inovace nezastavila ani sametová revoluce, stejně jako následná privatizace výrobce. Rok 1992 je tak rokem příchodu série „92“ s modely 3320/40, 4320/40, 5320/40, 6320/40 a 7320/40 Turbo.

V roce 1997 přicházejí modely 3321/41, 4321/41, 5321/41, 6321/41 a 7321/41 T se zcela novou kabinou, která po letech řadu UŘ 1 vrací k oblým tvarům. Kabina tzv. Super UŘ 1 je modernější a rozšířila se nabídka příslušenství. Opět modernizovaný traktor nabídl tříválcové a čtyřválcové motory o výkonu 33 až 60 kW, které měly pohon jedné i obou náprav.

Po tolika letech se však ukazuje, že konstrukce datovaná do konce padesátých letech je přece jen už dávno zastaralá. Brněnský výrobce se musí přizpůsobit požadavkům trhu, a proto je Zetor UŘ 1 od roku 1999 nově cílen na trhy v Africe a Rusko.

V této formě Zetor UŘ 1 vydrží ještě pět let, kdy je postupně inovován z hlediska plnění zpřísňujících se předpisů na ochranu životního prostředí na vyspělých trzích. V roce 2004 se kariéra stroje definitivně uzavírá. Jako náhrada přichází nová řada Proxima. Ta vsadila hlavně na nové motory podle přísnějších emisních norem, které navíc znamenají změnu v konstrukci, protože končí koncepce čtyř oddělených hlav válců. Nové čtyřválce jsou k dispozici ve výkonovém rozpětí 55 až 66 kW.

Související témata:
Načítám