Hlavní obsah

Když ještě autosalony praskaly ve švech: Připomeňte si pařížské premiéry Škodovky, jedna byla obzvlášť důležitá

Foto: Škoda Auto

Pařížský autosalon je dnes už jen duchem někdejší výstavy patřící mezi největší autoshow světa. I mladoboleslavská automobilka ve městě nad Seinou představila zajímavé novinky. Které to byly?

Článek

Automobilové výstavy mají to nejlepší v Evropě už několik let za sebou. Definitivním hřebíčkem do jejich rakve byla pandemie koronaviru, po níž se jen málokterá výstava vzpamatovala v plné síle. Ženeva to několikrát zkoušela s oživením, ale nakonec i kvůli financím padla, její pořadatelé raději organizují výstavu v Kataru.

Frankfurtský autosalon se zase přesunul do Mnichova a stal se podivnou přehlídkou prezentující nejen auta, ale i další formy mobility, a to hlavně v ulicích města. To Paříž se zatím drží, a přestože už jen vzpomíná na svou někdejší slávu, v letošním roce představila mnohé zajímavé novinky.

Nový Elroq

Konkrétně na stánku automobilky Škoda to je nový elektromobil Elroq, který podle původních plánů měl být náhradou za Karoq. Kvůli nedostatečnému zájmu evropských zákazníků o elektroauta se ale nakonec bude prodávat po jeho boku. Stojí na stejném základu jako větší Enyaq, vedle kompaktnějších rozměrů se liší hlavně novou tváří, navrženou podle designového jazyka značky Modern Solid.

Změnu autosalonových trendů mimochodem dokazuje i fakt, že vystavovatelem na pařížském výstavišti není přímo automobilka Škoda, ale lokální francouzské zastoupení značky. Tak aspoň, že na Mondial de l'Auto Škoda letos vůbec vystavuje.

Foto: Škoda Auto

Slavnostní premiéra Elroqu se odehrála v Praze, štace menšího sourozence Enyaqu teď pokračuje právě v Paříži.

Několikaletá pauza

Před dvěma lety totiž mladoboleslavská značka v Paříži chyběla. Pařížský autosalon se tehdy vracel po čtyřleté pauze, ročník 2020 musel být zrušen kvůli pandemii koronaviru, a to ve velmi omezeném rozsahu. Víceméně šlo jen o přehlídku domácích značek, i kvůli tomu, že výstava byla pořád pandemií ovlivněna.

To v roce 2018 bylo onemocnění covid-19 ještě daleko, přesto pařížský autosalon měl to nejlepší už za sebou. Na tehdejším ročníku některé automobilky chyběly, protože jim prezentace na velkém veletrhu nedávala smysl. O to větší pozornost však byla upřena na ty, co zůstali. A mezi ně patřila právě i Škoda.

Foto: Geneva International Motor Show

Takto to na autosalonech vypadalo ještě pár let dozadu. Covid ale s kartami pořádně zamíchal a značky dnes preferují vlastní akce, případně auta představí online, což je nejméně nákladné.

Ukázka Scaly

Hlavní hvězdou jejího tehdejšího stánku byl koncept Škoda Vision RS. Studie kompaktního hatchbacku prezentující náhradu za Rapid, kterým se posléze stal sériový model nazvaný Scala. A jak se jen o pár měsíců později ukázalo, koncept Vision RS měl ke Scale hodně blízko. Zajímavostí je pak i to, že Vision RS už měl volant s nápisem Škoda místo loga výrobce, což je detail dnes využívaný právě na již zmíněném modelu Elroq.

Foto: Škoda Auto

Předobrazem Scaly byl koncept Vision RS. Sériové auto se zas až tolik nelišilo.

To rok 2016 byl v Paříži ve znamení první generace Škody Kodiaq, rodinného SUV až pro sedm. Mladoboleslavská automobilka nicméně už tehdy plně razila strategii samostatných premiér na vlastních akcích. Kodiaq se tak světu poprvé ukázal na akci v Berlíně, pár týdnů před tehdejším autosalonem v Paříži, kde se však prvně ukázal široké veřejnosti a třeba odhalil i české ceny.

Třetí Fabia

Naopak rok 2014 na pařížském autosalonu v případě značky Škoda patřil modelu z opačného spektra nabídky, malému hatchbacku Fabia, která se právě v městě nad Seinou představila ve své třetí generaci, s interním označením NJ.

Tu tvořil ještě tým Josefa Kabaně, a to podle tehdejšího stylu „krystalického designu“. Nabídka pak jasně dokazovala postupnou změnu trendů. Fabia III už nedorazila jako sportovní model Fabia RS a v průběhu životního cyklu z nabídky vyškrtla vznětové motory kvůli nízkému zájmu. Nakonec se Fabia III stala i posledním malým kombíkem, kvůli tržním trendům se už dnešní čtvrtá generace této karosářské verze nedočkala.

Foto: Škoda Auto

Obzvlášť důležitá pařížská premiéra. Na výstavišti ve Francii se poprvé ukázala třetí generace oblíbené Fabie.

Rapid i elektrická Octavia

Také ročník 2012 nebyl vlastně překvapující, pařížský stánek patřil tehdy nově uvedené Škodě Rapid, která se však světu oficiálně ukázala už několik týdnů předtím. A tak to bylo hlavně o tom, aby si vůz osahali potenciální zákazníci. Mimochodem v Paříži tehdy debutoval liftback, tvarově navazující na dřívější koncept MissionL. Hatchback Rapid Spaceback dorazil až v létě následujícího roku.

Foto: Škoda Auto

Technicky jednoduchý a cenově dostupný. Není divu, že Rapid byl u zákazníků hodně oblíbený.

Ročník 2010 byl pro Škodu takovou přípravou na dobu budoucí. Stánek mladoboleslavské značky byl ve znamení ekologických modelů Greenline sázejících na úsporné turbodiesely – ano, to byla doba, kdy ještě vznětové motory byly hojně propagovány ve všech segmentech.

Hlavním tahákem byl tehdy nicméně koncept Škoda Octavia Green E Line, což byl prototyp kombíku s elektrickým pohonem. Po funkčním prototypu následovala i testovací flotila zkoušená přímo v běžném provozu. Zajímavé na tom všem je, že elektrická Octavia se zatím stále neprodává. Plány na takové auto sice existují, poslední zprávy ale naznačují, že se Octavia EV opozdí.

Foto: Škoda Auto

Vize elektrické Octavie tu byla dávno před Enyaqem a spol.

Začátek milénia byl u Škody v Paříži hlavně ve znamení nových derivátů nebo faceliftů stávajících aut. Právě na pařížském autosalonu se tak představila třeba Octavia Scout (2006) nebo modernizovaná Fabia první generace (2004).

Pařížská výstava Mondial de l'Auto se kdysi prezentovala jako největší autosalon světa, však ho třeba v roce 2016 navštívilo přes 1,2 milionu osob. Zároveň patří také mezi nejstarší automobilové výstavy, letošní ročník je v pořadí už devadesátý. Do roku 1976 se autosalon konal každý rok, od té doby jednou za dva roky – termínově se na podzim ob rok střídá s německým veletrhem IAA, v posledních letech pořádaným v Mnichově.

Načítám