Hlavní obsah

I v socialistickém Československu se prodávala západní auta. Některá i za cenu škodovek, jiná si zase oblíbili herci nebo řezníci

Foto: archiv automobilek

Chrysler 180 se stal populárním u herců, lékařů či řezníků, zkrátka všech těch, co na něj měli.

Československému automobilovému trhu v dobách socialismu vládla hlavně auta domácích značek, potažmo východoevropských výrobců. Na trh se ale dostaly také některé zajímavosti ze Západu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nabídka automobilů na československém trhu v době socialismu byla proti dnešní době značně omezená. Prodávaly se u nás primárně modely domácí výroby, k dispozici však byly i mnohé automobily spřátelených zemí východní Evropy – hlavně ze Sovětského svazu a třeba také z východního Německa, Polska či Rumunska. V omezeném množství se k nám dostaly i vozy ze Západu, které pro československé zákazníky byly těžce dostupné, kvůli omezenému dovozu i vysoké ceně. Připomeňme si ty nejzajímavější, jež se prodávaly nejen v Tuzexu, ale některé třeba také v Mototechně.

Francouzský průkopník

Prvním vozem západoevropské provenience, který se v poválečném Československu začal prodávat, byl Renault 4CV. Docela to ale trvalo, protože prvních zhruba 60 kusů tehdejší Mototechna nabídla až v roce 1955, celých devět let od premiéry tohoto vozu přezdívaného želvička. Do Československa tak dorazil až v druhé polovině své kariéry. Několik kusů k nám dokonce bylo dovezeno ještě pár let poté, co byla výroba Renaultu 4CV ukončena.

Automobil byl poháněn vzadu uloženým, vodou chlazeným čtyřválcem o objemu 747 cm3, který dosahoval výkonu 15,5 kW. Spárován byl s třístupňovým manuálem.

Foto: archiv automobilek

Renault 4CV alias francouzská želvička byl první vůz západoevropské produkce, který se u nás po válce začal prodávat.

Renault 4CV patřil mezi automobily, které pomohly motorizovat Francii. Byl dokonce prvním vozem francouzské značky, jenž překonal hranici milionu vyrobených kusů. Do Československa bylo dovezeno přes 5 000 exemplářů, které se prodávaly jak v Mototechně, tak později i v Tuzexu. Zajímavostí je, že navzdory svému původu šlo ve své době o jeden z nejlevnějších automobilů na československém trhu.

Anglická Anglia

V padesátých letech se na československý trh dostal i vůz, který pomohl motorizovat Velkou Británii. Šlo o Ford Anglia, jehož prvních 500 kusů k nám dorazilo v roce 1957. Auto se mimochodem prodávalo za stejnou cenu jako tehdejší Škoda 440 („Spartak“).

Československá kariéra ale netrvala dlouho. V roce 1959 už se k nám Anglia nedovážela, protože podle nejvyšších míst nenabízela nic navíc proti tuzemským vozům.

Foto: archiv automobilek

Ford Anglia měl na československém trhu krátkou kariéru, údajně nenabízel nic navíc proti československé produkci.

Šlo mimochodem o automobil s dvoudveřovou karoserií se stupňovitou zádí, do nějž se vešly čtyři osoby. Pohon zajišťoval vpředu uložený čtyřválec o objemu 1,2 litru a výkonu 26 kW, jehož síla byla posílána na zadní kola.

Exotika ze Švédska

Na československý trh se ale v době socialismu dostaly i vcelku exotické vozy Saab. Konkrétně šlo o Saab 96, jehož propagátorem byl závodník Zdeněk Treybal, který dokonce zprostředkoval dovoz několika desítek kusů tohoto modelu. Oficiálně vůz prodával Tuzex, později Mototechna.

Foto: archiv automobilek

Vozy zaniklé značky Saab se u nás prodávaly už za socialismu, třeba model 96.

Dvoudveřové auto s elegantní karoserií se i do ČSSR dostalo s několika motory. V Tuzexu se prodával jak s dvoudobým tříválcem o výkonu 29 kW, tak v silnější verzi s 40,5 kW. Později byl k dispozici také nezvyklý čtyřválec do V původem od Fordu o objemu 1,5 litru a výkonu 48 kW.

Předobraz Dacie

Československý trh patřil mezi důležité odbytiště vozů Dacia, konkrétně modelu 1300. V Tuzexu se však prodával i jeho předobraz, Renault 12. V první polovině sedmdesátých let k nám bylo dovezeno na 1 500 kusů tohoto tříprostorového automobilu s osobitě se svažující zádí.

Foto: archiv automobilek

Renault 12 byl předobrazem Dacie 1300. Krátce se prodával i v Československu.

Šlo o vůz moderní koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol. Konkrétně pod kapotou pracoval čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 40 kW spárovaný s čtyřstupňovou manuální převodovkou.

Americký koráb

Přestože Spojené státy americké platily v době socialismu za kapitalistického nepřítele, dorazily k nám i vozy amerických značek. Konkrétně šlo třeba o Chrysler 180, který se nicméně vyráběl u evropské divize této automobilky ve francouzském Poissy, dříve nesoucí název Simca.

Chrysler 180 byl zajímavý mezinárodní projekt, design navrhli v Americe, vývoj karoserie a podvozku probíhal ve Velké Británii a motor pocházel z Francie. Výsledkem toho byl komfortní automobil střední třídy dlouhý 4,5 metru se čtyřválcovou osmnáctistovkou o výkonu 71 kW pohánějící zadní kola.

Foto: archiv auto

Chrysler 180 se stal populárním u herců, lékařů či řezníků, zkrátka všech těch, co na něj měli.

V Československu se vůz představil v březnu 1971, jen půlroku po své premiéře na pařížském autosalonu. První kusy se u nás prodaly už následující rok, a to jak v Tuzexu, tak pár kousků i v Mototechně, převážně si je pořídily socialistické instituce a podniky. Později se Chrysler stal oblíbeným také u lékařů či herců.

Nakonec se stoosmdesátka u nás prodávala až do roku 1977, krátce pod novým označením Chrysler Simca 1610. Dohromady k nám bylo dovezeno přes 2 400 exemplářů.

Francouzské kupé

Sportovní vozy na československém trhu neměly na růžích ustláno. Byly považovány za buržoazní přežitek, a tak třeba škodovácká kupé vznikala hlavně pro vývoz do zahraničí a zisk důležitých deviz. Přesto k nám byly takové vozy dováženy ze zahraničí a oficiálně prodávány.

Mezi ně patřil Renault 15, který se československému lidu poprvé ukázal v září 1972 na tehdejším brněnském veletrhu. Trvalo však ještě zhruba dva roky, než se dovoz k nám povedlo realizovat.

Foto: archiv automobilek

Renault 15 patřil mezi jedno z mála kupé, která se u nás prodávala.

Čtyřmístný automobil vycházel z modelu Renault 12, využíval vpředu podélně a před přední nápravou uložený motor. Tím byla u verze 12 TL třináctistovka o výkonu 44 kW, u posílené varianty 12 TS pak šestnáctistovka s 66 kW. Dovážela se k nám i modernizovaná verze uvedená v roce 1976, rozpoznatelná díky přepracované přídi.

Vzhledem ke koncepci není divu, že Renault 15 byl v Československu rarita. Mezi lety 1974 až 1978 k nám bylo dovezeno jen asi sedm stovek těchto kupé, z nichž jedno vlastnila i Hana Zagorová. Textař Jiří Štaidl pak za volantem tohoto kupé zemřel při nehodě.

Britská výjimka potvrzující pravidlo

V druhé polovině sedmdesátých let se československý trh více otevřel automobilům ze Západu, tedy pokud mluvíme o rozšiřující se nabídce Tuzexu, která nicméně pro většinu českých zájemců o vůz nebyla dostupná. Našly se však i výjimky, jako byl britský Austin Allegro, který se prodával v Mototechně.

Foto: archiv automobilek

Austin Allegro patřil v sedmdesátých letech mezi výjimky, prodával se i v Mototechně, což u vozů západoevropské provenience nebylo zvykem.

První tři stovky vozů do Československa dorazily v roce 1977, podobný objem následoval i v dalších letech. Do roku 1981 tak u nás bylo provozováno přes 1 100 exemplářů, většina z nich se prodala v Mototechně, část ale i v Tuzexu.

K dispozici byly u nás vozy druhé série, představené v roce 1975, ta původní debutovala v roce 1973. Čtyřdveřový automobil s elegantní zádí byl pětimístný s možností sklopení sedadel do lůžkové úpravy. Pohon zajišťoval 1,5litrový čtyřválec o výkonu 51 kW spojený s pětistupňovým manuálem.

Načítám