Článek
Tři triumfy, které Peugeot ukořistil v nejznámějším vytrvalostním závodě světa, nevypadají ve srovnání s 19 vítězstvími Porsche nebo 13 tituly Audi jako mnoho. Jenže vzhledem k obrovské konkurenci, která na tomto podniku již sto let panuje, jsou hodně významné a hlavně tvrdě vybojované. Peugeot tak patří k elitě účastníků tohoto závodu a letos to chce při svém slavném návratu v nejvyšší lize potvrdit. Ale začněme od začátku…
Úspěchy hned zkraje
Vozy Peugeot se na trati kolem městečka Le Mans objevily již v roce 1937. Émile Darl’mat, jeden z dealerů značky, upravoval sériové vozy do sportovní podoby a vyrazil s nimi také dobývat závodní svět. A nevedl si věru špatně, když jeho stroje skončily na druhém a třetím místě ve třídě do dvou litrů objemu, následující rok si již připsal vítězství ve třídě. Druhá světová válka však jeho snahy (a mnohých jiných) překazila.
Na plný plyn do knihy rekordů
Peugeot dodnes drží na okruhu Le Sarthe rekord, který už s největší pravděpodobností nebude nikdy překonán. Celé to začalo v půlce 70. let, kdy si dva inženýři Peugeotu, Gerard Welter and Michel Meunier, postavili vlastní závodní vůz, jehož srdcem byl právě motor Peugeot. Stáj WM získala v roce 1979 vítězství ve třídě GTP, ale s nástupem speciálů skupiny C provozovaných továrními týmy o celkovém vítězství mohla jen snít.
Místo toho se rozhodli získat jiné prvenství – nejvyšší dosaženou rychlost. Pilot Roger Dorchy to dokázal v roce 1988, kdy speciál P88 poháněný dvakrát přeplňovaným 3,0 V6 s maximálním výkonem vyšponovaným na více než 900 koní prohnal po rovince Mulsanne rychlostí 407 km/h! Pro příští sezonu organizátoři instalovali na rovinku dvě zpomalovací šikany, takže tento neskutečný rekord už v budoucnu nejspíš nikdo nepokoří.
Dva tituly pro 905
Na konci 80. let se Peugeot vrhl do závodů sportovních aut naplno pod křídly závodního týmu Peugeot Talbot Sport, kterému tehdy šéfoval jistý Jean Todt – možná jste o něm už slyšeli. Výsledkem dvou let intenzivního vývoje byl speciál 905 s karbonovým monokokem od letecké společnosti Dassault poháněný celohliníkovým V10, který produkoval přes 600 koní ve 12 000 otáčkách (zkonstruoval ho Jean-Pierre Boudy, jenž stál za úspěchem Renaultu v F1 s V6 Turbo).
V debutové sezoně 1991 přišly první úspěchy, ale na Le Mans se oba Peugeoty 905 nedočkaly ani ranního rozbřesku, tým se totiž potýkal s velkými technickými problémy. Pro následující sezonu tak byl vůz zásadně přepracován (dostal jméno 905B) a hodně se zapracovalo i na spolehlivosti, za volant také usedli špičkoví jezdci Philippe Alliot, Mauro Baldi a Jean-Pierre Jabouille v jednom voze, Derek Warwick, Mark Blundell a Yannick Dalmas v druhém – a právě druhá posádka vybojovala celkové vítězství v Le Mans 1992, když za sebou nechala speciály Toyoty i Mazdy. O rok později na jejich úspěch navázala posádka Christophe Bouchut, Geoff Brabham (syn slavného Jacka Brabhama) a Éric Hélary. To podpořilo ambice Peugeotu, který se následně zaměřil na F1. A Jean Todt se přestěhoval k týmu Ferrari.
Válka s vůní nafty
Diesel není právě typickým palivem pro závodní motory, ale u vytrvalostních speciálů dává jistý smysl – což potvrdilo Audi svým triumfem v Le Mans v roce 2006. A 2007. A pak znovu 2008. Ve skutečnosti však dominance německého Audi na francouzském okruhu trvala již od roku 2000 (s jednou pauzou v roce 2003, kdy celkové vítězství vybojovalo Bentley) a s tím se Peugeot odmítl smířit. Musel kvůli tomu postavit nejen nové auto, ale kolem něj také celý závodní tým, protože moc lidí, kteří před dekádou pracovali na projektu 905, už u Peugeotu nezůstalo.
Stejně jako Audi R10 TDI poháněl Peugeot 908 HDi FAP mocný twin-turbodiesel 5,5 V12 (nediktovala to pravidla, Francouzi prostě také chtěli ukázat, jak jsou jejich diesely výkonné, úsporné a spolehlivé), na rozdíl od Audi však měl uzavřený kokpit, který sice komplikoval výměnu jezdců, ale přinášel jim větší komfort a bezpečí. O lepší aerodynamice ani nemluvě. Srdcem vozu však byl motor produkující 700 koní a hlavně mocných 1220 Nm, které vás vystřelily ze zatáčky jako katapult!
Peugeot při své první účasti s 908 HDi FAP v roce 2007 získal v kvalifikaci pole position, ale na pokoření Audi mu chyběla rychlost i spolehlivost (skončili druzí s odstupem 10 kol). O rok později se ale vrátili v lepší formě a o vítězství bojovali až do posledního kola, skončili však znovu těsně druzí. Zadařilo se až v roce 2009, kdy Peugeot 908 s posádkou Dave Brabham (nejmladší syn Jacka Brabhama), ukončil kralování Audi v Le Mans (s druhým vozem posádky Franck Montagny, Sébastien Bourdais a Stéphane Sarrazin těsně v závěsu na druhém místě). I následující rok Peugeot vedl skoro dvě třetiny závodu (144 kol), následně ho však vyřadil technický problém (vlastně ani jedno ze čtyř nasazených aut nevidělo cíl) a vítězství spadlo do klína Audi.
Náhlý konec
Peugeot pokračoval ve vývoji 908 podle aktuálních pravidel pro sezonu 2011, kdy z naftového V12 přešel na 3,7 V8. V Le Mans se pak utkal se zcela novým Audi R18 TDI o prvenství v další epické bitvě mezi těmito mocnými soupeři. Po 24 hodinách jízdy na plný plyn je v cíli oddělovalo pouhých 13,854 sekundy! Radovalo se však Audi a jeho dominance pokračovala.
Peugeot dál zbrojil na účast v nové závodní sérii FIA World Endurance Championship (WEC), a vyvíjel proto hybridní variantu 908 s pohonem všech čtyř kol, když na začátku roku 2012 přišlo nečekané rozhodnutí managementu automobilky program LMP1 kompletně ukončit (mohly za to finance a dopady ekonomické krize). Zcela nový hybridní speciál tak objel poslední kolo na testovací trati Peugeotu a zaparkoval v garáži, aniž by jedinkrát okusil ostrý souboj na závodní trati.
Velký návrat
Nyní však nastal čas na odplatu – závodní tým Peugeot Sport se vrací na domácí okruh v Le Mans a touží ukončit další cizáckou dominanci, tentokrát japonského týmu Toyota Gazoo Racing, který triumfoval v posledních pěti ročnících za sebou. K tomu má posloužit hypersport označený 9X8, tedy zcela nový závodní speciál vyvinutý pro vytrvalostní závody, který snadno poznáte podle LED drápů vpředu i vzadu a nezaměnitelné siluety připomínající divokou šelmu ve skoku.
Pokud se vám nový závoďák Peugeotu líbí tolik jako nám, můžete si ho pořídit alespoň jako velký mode stavebnice LEGO.
Zajímavý je nejen jeho hybridní pohon, spojující twin-turbo 2,6 V6 roztáčející zadní kola (mohl by produkovat přes 700 koní, kdyby ho neomezovaly regule) s předním elektromotorem (produkujícím 270 koní a napájeným baterií s napětím 900 V) o kombinovaném výkonu 680 koní (což je při hmotnosti 1030 kg opravdu pořádná síla), ale také neobvyklá aerodynamická koncepce, která se obejde bez rozměrného zadního křídla – přítlak tu totiž vzniká pod autem, a velké křídlo ho tak neobírá o rychlost na rovinkách.
A právě v Le Mans by měl tento koncept ukázat své silné stránky. Jak to dopadne, to uvidíme už tento víkend, kdy se jede jubilejní 100. ročník nejslavnějšího vytrvalostního závodu na světě. Jisté je, že nás čeká velice vyrovnaná bitva až do cíle – a my jsme velice zvědaví, kdo nakonec zvítězí!