Hlavní obsah

Historie znaku Porsche: Na symbol slavné značky se čekalo skoro čtyři roky

Foto: Porsche

Automobilka byla oficiálně založena roku 1948, její znak ve finální podobě, jak jej známe dnes, však vznikl až začátkem roku 1952

Automobilka Porsche patří k nejprestižnějším výrobcům na světě a také k nejhodnotnějším značkám v celém automobilovém průmyslu. Na rozdíl od konkurence používá praktický stejný znak už 70 let. Aby ne, když jeho vznik trval tři roky!

Článek

Vznik Porsche coby výrobce automobilů se datuje do roku 1948. Konečná podoba jeho znaku však spatřila světlo světa bezmála čtyři roky poté. Vznik symbolu kvality, prestiže a řidičských zážitků je poutavý příběh nejen pro automobilové nadšence, ale i pro milovníky historie.

Připomeneme, že znak německé automobilky je inspirován erbem města Stuttgart a v jeho samém středu se nachází vzpínající se kůň na podkladu tvořeném zlatým štítem.

Foto: Porsche

Ferry Porsche „musel“ odletět za svojí průlomovou vizí až do samotného New Yorku. Zde se nachází na fotografii vlevo po boku Ferdinanda Piëcha vedle jednoho z prvních prototypů legendárního Porsche 917

O kus výše se nachází název města obklopený německými národními barvami, černou a červenou. Černé obloukovité útvary na zlatém podkladu jsou potom kupodivu parohy – znak bývalé spolkové země Württembersko-Hohenzollernsko, odkud pochází i slavná dynastie Hohenzollernů, kteří vládli v Německu do roku 1918, v Rumunsku dokonce do roku 1947. V horní části je potom přirozeně název značky plnící funkci jakési ochranné stříšky.

Jak zaznělo v úvodu, historický první vůz nesoucí explicitně jméno Porsche, typ 356, se nedočkal regulérního znaku minimálně až do března roku 1951. Tehdy automobilka oslovila několik uměleckých škol s tím, že vyhlašuje výběrové řízení pro návrh znaku pro tehdy velmi mladou německou automobilku, vítězi byla slíbena odměna 1 000 marek, což tehdy byly nějaké peníze.

Foto: Porsche

Porsche 356 muselo na svůj osobitý znak čekat až do roku 1952

Vítězem se nakonec stal… Vlastně nikdo. Žádný z návrhů se automobilce nezamlouval, a tak tomu asi chtěl sám osud, že byl základní stavební kámen položen o více než půl roku později v New Yorku, konkrétně 27. prosince 1951.

Tehdy se konstruktér Ferry Porsche sešel s rakouským rodákem Maxem Hoffmanem, konstruktérem a designérem, který vedl tamní oficiální zastoupení značky. U pracovního oběda společně probírali plány, myšlenky a vize a Porsche se kolegovi svěřil s tím, že si už pěkných pár měsíců lámou ve Stuttgartu hlavy s návrhem nového znaku automobilky.

Foto: Porsche

Znak automobilky se za posledních více než sedm dekád změnil jen minimálně

Společně pak dospěli k závěru, že jméno Porsche by mělo být ideálně spojeno s místem svého původu. Než se tito dva gentlemani rozloučili, poznamenal si Porsche na kus papíru poznámku: „Náboj volantu zdobený nápisem Porsche a obklopený stuttgartským erbem nebo něco takového.“ A to si nevymýšlíme, tak to opravdu popisuje sama automobilka.

Byla to sice jen vize, jakýsi „nástřel“. Ale věci se pak daly do chodu. Když se Ferry Porsche vrátil do Německa, pověřil tehdejšího designéra značky, Franze Xavera Reimspieße, aby se dal do práce.

Začátkem roku 1952 bylo hotovo a znak Porsche zkřížený se stuttgartským erbem se začal montovat na středové náboje volantů všech vyrobených vozů Porsche. Myšlenka se dobře ujala a prestiž značky rostla, takže o dva roky později se znak začal montovat na kapoty vozů a od roku 1959 se objevil i na kolech.

Od té doby znak prošel celkem čtyřmi drobnými úpravami a dokonce se o něco vyrostl, základní podoba a celková myšlenka, kterou si Ferry Porsche mezi vánočními svátky v roce 1951 poznačil na kus papíru v restauraci, zůstala dodnes.

Načítám