Článek
Psal se tok 1991 a mladý John Hennessey patrně netušil, že se o pár let později stane jedním z hlavních světových lovců maximálních automobilových rychlostí.
Talentovaný Američan, jemuž v žilách namísto krve koluje benzin, zakoupil ikonické Mitsubishi 3000GT VR4 a všechny svoje úspory utratil za jeho tuning ve formě zástavby vylepšených tubodmychadel a výfukového systému.
V témže roce se svojí japonskou bestií začal obrážet závody soustředěné na rychlost, a to včetně vrchařských. jako je Pikes Peak. V srpnu poté stanovil rychlostní rekord na solných pláních v Bonneville, kde to rozpálil na 284,85 km/h.
Tyto a další dosažené úspěchy neunikly pozornosti médií, takže se okolo Hennesseyho začala brzy tvořit skupinka nadšenců, která po něm chtěla tuning i pro své plechové oře. John si tak pronajal garáž, najal jednoho mechanika a začal modifikovat japonské a americké automobily.
Prvním oficiálním produktem Hennessey Performance byl Dodge Viper, upravený a přejmenovaný na Viper Venom. Vůz dosáhl světového úspěchu, proto v roce 1997 dorazil nový milník jménem Viper GTS. John a jeho tým jej vylepšili na 650 koní, což bylo o skoro 200 kobyl navíc oproti sérii. Není tedy s podivem, že „superviper“ jako první Viper vůbec pokořil rychlostní metu 321,86 km/h.
Na začátku milénia Hennessey představil ještě bestiálnější Viper, a to tisícikoňový Venom 1000 s dvakrát přeplňovaným desetiválcem. Model se vyvinul do podoby Venomu 1000 SRT-10, s nímž redaktoři známého magazínu Road & Track v roce 2005 dosáhli rychlosti 338,28 km/h.
V roce 2006 se rostoucí společnost Hennessey Performance přestěhovala do nového domova vedle texaského závodního střediska Lonestar Motorsports Park, které odkoupila už v roce 2004.
Hned po přestěhování se svět dočkal Hennesseyho Fordu GT 1000 Twin Turbo, svého času nejrychlejšího Fordu GT vůbec. S maximálkou 376,58 km/h se tomu ani nelze divit. Toho roku (2006) rovněž došlo k založení „Tuner School“ neboli školícího střediska pro vzdělávání profesionálních úpravců.
Kdekdo pamatuje rok 2009 a veřejný zájem o vytuněný Cadillac CTS-V, Corvette ZR1, případně o Hennessey 700 LS9 Camaro s výkonem 691 koňských sil. Rok na to se první zákazníci dočkali Venomu GT – přestavěného Lotusu Exige s motorem V8 o výkonu 1 244 koní.
Připomeneme, že Venom GT váží pouze 1 244 kg, z nuly na 321,86 km/h zrychlí za 14,51 sekundy a jeho nejvyšší rychlost činí 435,31 km/h.
Předběhl i Bugatti
Když se v roce 2012 otevírala nová placená silnice v Texasu, Hennesseyho tým ji pokřtil rychlostí 355,66 km/h s upraveným Cadillacem CTS-V (VR1200). Potom na sebe pozornost strhl znovu Venom GT, jelikož v roce 2013 stanovil rychlostí rekord v akceleraci z 0 na 300 km/h, k čemuž potřeboval jen 13,63 sekundy.
Roku 2014 se Venom GT stal nejrychlejším produkčním autem světa, když to rozpálil na 435,31 km/h. Rekordy padaly i na poli roadsterů, jelikož v roce 2016 udolal Venom GT Roadster otevřené Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Byl (nej)rychlejší, dosáhl 427,28 km/h.
Před čtyřmi lety zazářil též The Exorcist (Vymítač) – Camaro ZL1 posílené na tisíc koní. Komu spadla brada v době, když Dodge ukázal Challenger Demon (808 koní), měl by si ji sebrat, aby mu mohla upadnout znovu. Hennessey totiž stvořil jeho 1 035koňového pokořitele, a navíc oslavil milník 10 000 upravených vozidel.
Tři roky nazpět firma značně rozšířila portfolio čtyř i šestikolových pick-upů, mnohdy upravených na výkony přesahující 1 000 koňských sil. Vzpomeňme třeba Silverado, Maximus (Jeep Gladiator) nebo VelociRaptor Ranger. A pokud vám tisíc koní přijde málo, uvědomte si, že z dílen Hennessey vyjelo také Camaro pojmenované The Resurrection (Vzkříšení) o výkonu 1 200 koní.
Krizový rok 2020 přinesl přece jen něco pozitivního, protože v posledním měsíci tohoto období debutoval Venom F5 – supersport s dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem Hennessey 6,6 litru o výkonu 1 817 koní, který slibuje překonání rychlosti 500 km/h.
Určitě to nebylo tak, že by se tým věnoval pouze Venomu F5. Společnost si vzala do parády také (nejrychlejší) Corvette C8 a rozjela ji na 330 km/h. Modernizace se dočkala i 700koňová úprava Goliath pro pick-upy GMC Sierra a Chevrolet Silverado, narodila se tisícikoňová varianta Cadillacu CTS-V, světlo světa spatřil RAM TRX upravený na Hennessey Mammoth 6×6 o výkonu 1 200 koní a rovněž došlo na Lamborghini Urus. O 109 koní posílené italské SUV totiž zrychlí z nuly na sto za fenomenálních 2,74 sekundy.
Nyní se firma zaměřuje na ladění vyprodaného Venomu F5, aby vozidlo skutečně překonalo magických 500 km/h, k čemuž by mělo dojít nejpozději zkraje příštího roku. Do toho se už v roce 2026 máme dočkat převratného šestikolového elektrického GT nazvaného Project Deep Space (Projekt hluboký vesmír), slibujícího okázalost soukromých tryskáčů a podivuhodnou sílu.
To není vše, protože do konce roku 2030 uvidíme ještě další dva modely s plnohodnotnou DNA úspěšné společnosti Hennessey.
Kdybychom měli popsat slovem „úžasné“ všechno, co talentovaný benzinový nadšenec od roku 1991 dokázal, patrně by nešlo o dostatečné vyjádření. Z pronajaté garáže do pozice světového lovce maximálních rychlostí se nedostanete jen tak, to chce opravdu hodně entuziasmu, píle, vytrvalosti, inteligence a dalších důležitých vlastností. A hlavně si musíte jít za svým snem, což John Hennessey dělá už dlouhých 31 let.
Model | Premiéra | Max. rychlost |
---|---|---|
Mitsubishi 3000GT VR4 | 1991 | 284,85 km/h |
Venom 1000 Twin Turbo (Viper) | 2005 | 338,28 km/h |
Hennessey Venom GT | 2010 | 435,31 km/h |
VR1200 (CTS-V) | 2012 | 355,66 km/h |
HPE600 Corvette C7 | 2013 | 321,86 km/h |
The Exorcist (Camaro) | 2017 | 349,22 km/h |
Hennessey Heritage Edition Mustang | 2018 | 321,86 km/h+ |
Hennessey Venom F5 | 2020 | 437,1 km/h |