Hlavní obsah

31 let na lovu nejvyšších rychlostí: Hennessey začal s mitsubishi, dnes staví elektrickou šestikolku

Foto: Hennessey Performance

Říká vám něco jméno John Hennessey? Aby ne, staví nejrychlejší vozy světa

Mnohokrát jsme už psali, abyste si plnili své motoristické sny, dokud je čas a jsou možnosti. Tohoto cíle se držel i John Hennessey, kdysi snílek, který v roce 1991 založil továrnu na rychlost. Dnes patří jeho upravené vozy k nejžádanějším a nejvýkonnějším na světě, nicméně tušíte, jak a čím to všechno začalo?

Článek

Psal se tok 1991 a mladý John Hennessey patrně netušil, že se o pár let později stane jedním z hlavních světových lovců maximálních automobilových rychlostí.

Foto: Hennessey Performance

Tak tímto vozem vše začalo, představuje vám Hennesseyho Mitsubishi 3000GT VR4 (1991)

Talentovaný Američan, jemuž v žilách namísto krve koluje benzin, zakoupil ikonické Mitsubishi 3000GT VR4 a všechny svoje úspory utratil za jeho tuning ve formě zástavby vylepšených tubodmychadel a výfukového systému.

V témže roce se svojí japonskou bestií začal obrážet závody soustředěné na rychlost, a to včetně vrchařských. jako je Pikes Peak. V srpnu poté stanovil rychlostní rekord na solných pláních v Bonneville, kde to rozpálil na 284,85 km/h.

Foto: Bring a Trailer

Hennessey Viper Venom byl vlastně prvním oficiálním produktem společnosti

Tyto a další dosažené úspěchy neunikly pozornosti médií, takže se okolo Hennesseyho začala brzy tvořit skupinka nadšenců, která po něm chtěla tuning i pro své plechové oře. John si tak pronajal garáž, najal jednoho mechanika a začal modifikovat japonské a americké automobily.

Prvním oficiálním produktem Hennessey Performance byl Dodge Viper, upravený a přejmenovaný na Viper Venom. Vůz dosáhl světového úspěchu, proto v roce 1997 dorazil nový milník jménem Viper GTS. John a jeho tým jej vylepšili na 650 koní, což bylo o skoro 200 kobyl navíc oproti sérii. Není tedy s podivem, že „superviper“ jako první Viper vůbec pokořil rychlostní metu 321,86 km/h.

Foto: Hennessey Performance

Fly Navy, tak se jmenuje jeden z Hennesseyho superviperů o 1 000 koních

Na začátku milénia Hennessey představil ještě bestiálnější Viper, a to tisícikoňový Venom 1000 s dvakrát přeplňovaným desetiválcem. Model se vyvinul do podoby Venomu 1000 SRT-10, s nímž redaktoři známého magazínu Road & Track v roce 2005 dosáhli rychlosti 338,28 km/h.

V roce 2006 se rostoucí společnost Hennessey Performance přestěhovala do nového domova vedle texaského závodního střediska Lonestar Motorsports Park, které odkoupila už v roce 2004.

Foto: Tuner School

Hennessey začal ve své Tuner School učit ostatní profesionály umění vylepšování aut

Hned po přestěhování se svět dočkal Hennesseyho Fordu GT 1000 Twin Turbo, svého času nejrychlejšího Fordu GT vůbec. S maximálkou 376,58 km/h se tomu ani nelze divit. Toho roku (2006) rovněž došlo k založení „Tuner School“ neboli školícího střediska pro vzdělávání profesionálních úpravců.

Kdekdo pamatuje rok 2009 a veřejný zájem o vytuněný Cadillac CTS-V, Corvette ZR1, případně o Hennessey 700 LS9 Camaro s výkonem 691 koňských sil. Rok na to se první zákazníci dočkali Venomu GT – přestavěného Lotusu Exige s motorem V8 o výkonu 1 244 koní.

Foto: Hennessey Performance

Hennessey Venom GT má maximálku 435,31 km/h

Připomeneme, že Venom GT váží pouze 1 244 kg, z nuly na 321,86 km/h zrychlí za 14,51 sekundy a jeho nejvyšší rychlost činí 435,31 km/h.

Předběhl i Bugatti

Když se v roce 2012 otevírala nová placená silnice v Texasu, Hennesseyho tým ji pokřtil rychlostí 355,66 km/h s upraveným Cadillacem CTS-V (VR1200). Potom na sebe pozornost strhl znovu Venom GT, jelikož v roce 2013 stanovil rychlostí rekord v akceleraci z 0 na 300 km/h, k čemuž potřeboval jen 13,63 sekundy.

Foto: Hennessey Performance

Hennessey VR1200 vzešel z Cadillacu CTS-V Coupe

Roku 2014 se Venom GT stal nejrychlejším produkčním autem světa, když to rozpálil na 435,31 km/h. Rekordy padaly i na poli roadsterů, jelikož v roce 2016 udolal Venom GT Roadster otevřené Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Byl (nej)rychlejší, dosáhl 427,28 km/h.

Před čtyřmi lety zazářil též The Exorcist (Vymítač) – Camaro ZL1 posílené na tisíc koní. Komu spadla brada v době, když Dodge ukázal Challenger Demon (808 koní), měl by si ji sebrat, aby mu mohla upadnout znovu. Hennessey totiž stvořil jeho 1 035koňového pokořitele, a navíc oslavil milník 10 000 upravených vozidel.

Foto: Hennessey Performance

Vymítač je pojmenování super silného Camara

Tři roky nazpět firma značně rozšířila portfolio čtyř i šestikolových pick-upů, mnohdy upravených na výkony přesahující 1 000 koňských sil. Vzpomeňme třeba Silverado, Maximus (Jeep Gladiator) nebo VelociRaptor Ranger. A pokud vám tisíc koní přijde málo, uvědomte si, že z dílen Hennessey vyjelo také Camaro pojmenované The Resurrection (Vzkříšení) o výkonu 1 200 koní.

Krizový rok 2020 přinesl přece jen něco pozitivního, protože v posledním měsíci tohoto období debutoval Venom F5 – supersport s dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem Hennessey 6,6 litru o výkonu 1 817 koní, který slibuje překonání rychlosti 500 km/h.

Foto: Hennessey

Hennessey Maximus je maximálně adekvátní pojmenování pro překopaný Gladiator

Určitě to nebylo tak, že by se tým věnoval pouze Venomu F5. Společnost si vzala do parády také (nejrychlejší) Corvette C8 a rozjela ji na 330 km/h. Modernizace se dočkala i 700koňová úprava Goliath pro pick-upy GMC Sierra a Chevrolet Silverado, narodila se tisícikoňová varianta Cadillacu CTS-V, světlo světa spatřil RAM TRX upravený na Hennessey Mammoth 6×6 o výkonu 1 200 koní a rovněž došlo na Lamborghini Urus. O 109 koní posílené italské SUV totiž zrychlí z nuly na sto za fenomenálních 2,74 sekundy.

Nyní se firma zaměřuje na ladění vyprodaného Venomu F5, aby vozidlo skutečně překonalo magických 500 km/h, k čemuž by mělo dojít nejpozději zkraje příštího roku. Do toho se už v roce 2026 máme dočkat převratného šestikolového elektrického GT nazvaného Project Deep Space (Projekt hluboký vesmír), slibujícího okázalost soukromých tryskáčů a podivuhodnou sílu.

Foto: Hennessey Performance

Venom F5 jde po maximálce přes 500 km/h

To není vše, protože do konce roku 2030 uvidíme ještě další dva modely s plnohodnotnou DNA úspěšné společnosti Hennessey.

Kdybychom měli popsat slovem „úžasné“ všechno, co talentovaný benzinový nadšenec od roku 1991 dokázal, patrně by nešlo o dostatečné vyjádření. Z pronajaté garáže do pozice světového lovce maximálních rychlostí se nedostanete jen tak, to chce opravdu hodně entuziasmu, píle, vytrvalosti, inteligence a dalších důležitých vlastností. A hlavně si musíte jít za svým snem, což John Hennessey dělá už dlouhých 31 let.

ModelPremiéraMax. rychlost
Mitsubishi 3000GT VR41991284,85 km/h
Venom 1000 Twin Turbo (Viper)2005338,28 km/h
Hennessey Venom GT2010435,31 km/h
VR1200 (CTS-V)2012355,66 km/h
HPE600 Corvette C72013321,86 km/h
The Exorcist (Camaro) 2017349,22 km/h
Hennessey Heritage Edition Mustang2018321,86 km/h+
Hennessey Venom F52020437,1 km/h
Načítám