Článek
Dacia byla na začátku tohoto milénia výrobcem levných aut určených primárně pro východní Evropu. O to větší překvapení způsobil koncept Dacia Duster představený v roce 2009. S dosavadním portfoliem měl totiž jen pramálo společného.
Automobil se světu představil na jaře 2009 na tehdejším ženevském autosalonu, a to v době, kdy se čile spekulovalo o příchodu nového SUV se znaky Dacia. Tímto konceptem výrobce tyto spekulace značně přiživil.
Crossover s prvky SUV a MPV
Koncept se prezentoval jako crossover kombinující prvky SUV s MPV. Za jeho vznikem stálo tehdy nově vzniklé stylistické centrum Renaultu pro východní Evropu sídlící v rumunské Bukurešti. To nicméně úzce spolupracovalo s centrálou Renaultu v Guyancourtu.

Takhle futuristický koncept od rumunské Dacie skutečně nikdo nečekal. Ve finále se z něj do produkce dostalo kromě pár detailů jen jméno.
Designéři vsadili na futuristické tvary, kterými Duster Concept dával jasně najevo, že má spíše zjišťovat názory veřejnosti než představovat sériový vůz. A to se přesně potvrdilo, sériový Duster uvedený v roce 2010 měl s konceptem společné vlastně jen jméno.
Koncept měl oblou, asymetrickou karoserii s dveřmi pouze pro řidiče na jedné straně a párem dveří na straně spolujezdce. Ty byly otevírané proti sobě, což jako u jiných konceptů mělo usnadnit vstup do kabiny. Spolu s prosklenou střechou toto řešení navíc prosvětlovalo interiér.

Koncept protisměrně otevíraných dveří designéři milují, jejich výroba je však pro většinu automobilek zbytečně složitá a drahá.
Kabina byla rovněž futuristická, myslelo se však i na variabilitu. Dala upravit tak, aby v ní bylo možné převážet sportovní výbavu jako třeba jízdní kolo. Stačilo sedadlo spolujezdce zasunout za sedadlo řidiče. Nechyběl ani velký zavazadelník o objemu 470 litrů nebo množství velkorysých odkládacích prostorů uvnitř – např. kapsy ve dveřích měly objem osm litrů, schránka před spolujezdcem dokonce 20 litrů. Autoři to vysvětlovali možností vytvořit z auta pro každý den vůz pro volný čas.
Některé detaily Dacia nakonec přece jen využila
A to je něco, co přebírají i současné vozy Dacia. Rumunský výrobce dnešní modely, hlavně aktuální Duster a Bigster, prezentuje jako vozy pro volný čas, což se projevuje i na dobrodružném vzhledu. Není to přitom to jediné, co se z futuristického konceptu nakonec přece jen dostalo do sériové výroby.

Nezapomnělo se ani na praktičnost, do kabiny se pohodlně vešlo třeba kolo.
Vidíte ta koncová světla ve tvaru trojúhelníku? Vždyť to je přece úplně stejný motiv, jaký najdete na aktuálním Dusteru nebo Bigsteru.
Futuristická karoserie byla také aerodynamicky velmi účinná se součinitelem odporu s hodnotou 0,3. Auto bylo dlouhé 4,25 metru, široké 1,64 metru a vysoké 1,49 metru, s rozvorem 2,8 metru. Koncept Duster tak velikostně odpovídal malým SUV.

Tak už víte, kde designéři nového Dusteru brali inspiraci pro zadní světla?
Co se týče techniky v útrobách, tak o pohon se staral turbodiesel 1.5 dCi naladěný na výkon 77 kW (105 k) a točivý moment 240 Nm, který spolupracoval s šestistupňovým manuálem. Jednotka zajišťující údajně spotřebu 5,3 l / 100 km odpovídala tehdejší módě. Dnes už Dacia vznětové motory ve svém portfoliu nemá, kvůli dnešním trendům je nahradila benzinovými hybridy.
Výsledný Duster vypadal zcela jinak
Dacia Duster Concept se v dané podobě do sériové výroby nedostala. Už pár měsíců po premiéře vyšlo díky špionážním snímkům prototypu najevo, že sériové auto dostane zcela jiné tvary odpovídající typickým SUV. S délkou 4,3 metru pak spadalo spíše na dolní hranu kompaktních SUV.

Produkční Duster se držel mnohem víc při zemi. Skvěle ale kombinoval široké schopnosti s dostupnou cenovkou, takže se z něj rychle stal bestseller, který Dacia nyní nabízí již v třetí generaci.
SUV Dacie se nakonec začalo prodávat v roce 2010. Z konceptu převzalo jméno Duster, byť se ještě před odhalením spekulovalo o použití označení Steppe nebo Kanjara. Název Duster totiž nebyl nic nového, jako Dacia Duster se kdysi na vybraných trzích prodávalo ARO 10.