Článek
Za každým zajímavým vozem stojí nějaké jméno. Takový Gordon Murray je otcem ikony McLaren F1, Michal Hradský zase stvořil Kaipan a Sigmu má na svědomí duo Martin Straka a Jan Hrudík.
Straka byl vždy milovníkem aut, snil o jízdě na Nürburgringu, obdivoval takové ikony jako Lotus Elise, Lancer EVO, Impreza STi nebo Civic Type-R, přičemž ve svém motoristickém bloumání nakonec zakotvil u myšlenky, že jediná správná cesta je nízká hmotnost.
A tak po gymplu zamířil na VUT do Brna, kde spolu se svým dlouholetým kamarádem, Janem Hrudíkem, začali hltat anglickou sportovní školu – Ariel, Caterham, Lotus a další. Když nastal čas na diplomovou práci, vznikla koncepce sportovního vozu a byly položeny základy sporťáku jménem Sigma.
Straka věděl, že chce stvořit vůz s trubkovým rámem a motorem uprostřed, nicméně nejprve šel pracovat do Škodovky jako vývojář podvozků, kde si přičichl k tomu, jak auta vyvíjí velcí hráči. Hrudík zase odešel do španělské Tramontany (automobilka), kde nabral potřebné zkušenosti.
Toho času oba nadšenci sehnali dost peněz na stavbu prvního prototypu Sigmy a začali tvořit. Do toho se Straka přestěhoval a nastoupil do Tatrovky, kde projektoval vozidla a konstruoval řízení.
První kousek - Sigma TN - byl v té době takřka hotov, proto v roce 2017 vznikla firma Sigma Motor, která začala nabízet vývoje vozidel a další služby také ostatním společnostem. Později byla Sigma TN dokončena úplně.
V roce 2019 vstoupila do projektu Sigma Motor firma Entry Engineering, což byl nový impulz pro rozvoj firmy v oblasti zakázkového vývoje. Postupně tedy došlo k rozšíření o vlastní svařovnu i montáž, takže od té doby Sigma Motor nabízí komplexní služby vývoje produktu na klíč.
Mezi zákazníky Sigmy patří jak v oblasti vývoje, tak dodávek komponent např. Škoda Motorsport, Hyundai Motorsport, Škoda Auto, Tatra Trucks, Zebra, Bobcat a další společnosti.
Rok 2021 se nesl v duchu stěhování do větších prostor v Přerově a rozjetí nového vývojového centra. Sigma TN se díky poznatkům z testování prototypu dočkala takřka kompletního přepracování hlavně s přihlédnutím na technologii výroby a vznikl zcela předělaný prototyp nazvaný Sigma WR (Weekend racer).
Firmě hodně dlouho trvala adaptace pohonného agregátu PSA (motor 1,6 litru turbo a šestirychlostní manuál) na Euro 6 a celkové naladění. Totiž moderní řídicí jednotka motoru počítá, že dostává vstupy od dalších desítek řídicích jednotek, jenže když motor s převodovkou usadíte do splašených trubek, které nemají ani ABS, natož GPS…
Nicméně oříšky se podařilo rozlousknout a první klienti se dočkali svých vozidel. Letos probíhá poslední dolaďování modelů WR tak, aby byly schopny 100% fungovat jak na malých okruzích, tak i těch velkých. Na vývoji spolupracuje rovněž česká ikona Tomáš Enge, který se s námi nedávno svérázně seznámil a rovnou nás v prototypu Sigmy WR svezl.
V roce 2024 se chtějí zástupci Sigmy Motor, která má nyní už 25 zaměstnanců, více opřít do prodeje, expandovat dále do střední Evropy, potažmo i do USA. Svými ambicemi totiž útočí na takové matadory, jakými jsou Ariel Atom nebo KTM X-Bow.
Přerovské splašené trubky zkrátka frčí a mohou být další stanicí pro všechny, kterým už natuněné Subaru BRZ nebo Mazda MX-5 prostě nedostačuje a chtějí něco víc. Radikální Sigma WR totiž startuje na sumě cirka 1,8 milionu korun a má silniční schválení, takže na okruh můžete přijet i odjet takříkajíc po svých…