Hlavní obsah

Český závoďák Sigma začal coby diplomová práce, dnes konkuruje světovým hvězdám jako Ariel Atom nebo KTM X-Bow

Foto: Sigma Motor

Sigma už od prvopočátku sází na nízkou hmotnost, podobně jako anglické závoďáky.

Česko je poměrně bohaté na malosériově vyráběné sportovní vozy. Vždyť stačí vzpomenout na RAF, Gordon, Kaipan, potažmo na Hoffmann & Novague R200 nebo novodobé pragovky. Ale co ryze závodní vozy se silniční homologací? Jeden bychom tu měli, jmenuje se Sigma, konkuruje světové špičce a nese jezdecký podpis Tomáše Engeho.

Článek

Za každým zajímavým vozem stojí nějaké jméno. Takový Gordon Murray je otcem ikony McLaren F1, Michal Hradský zase stvořil Kaipan a Sigmu má na svědomí duo Martin Straka a Jan Hrudík.

Foto: Sigma Motor

Sigma sice začínala jako projekt dvou nadšenců, nicméně dnes se kolem vozu točí celý tým profesionálů.

Straka byl vždy milovníkem aut, snil o jízdě na Nürburgringu, obdivoval takové ikony jako Lotus Elise, Lancer EVO, Impreza STi nebo Civic Type-R, přičemž ve svém motoristickém bloumání nakonec zakotvil u myšlenky, že jediná správná cesta je nízká hmotnost.

A tak po gymplu zamířil na VUT do Brna, kde spolu se svým dlouholetým kamarádem, Janem Hrudíkem, začali hltat anglickou sportovní školu – Ariel, Caterham, Lotus a další. Když nastal čas na diplomovou práci, vznikla koncepce sportovního vozu a byly položeny základy sporťáku jménem Sigma.

Foto: Sigma Motor

Vize splašených trubek se postupně začala zhmotňovat.

Straka věděl, že chce stvořit vůz s trubkovým rámem a motorem uprostřed, nicméně nejprve šel pracovat do Škodovky jako vývojář podvozků, kde si přičichl k tomu, jak auta vyvíjí velcí hráči. Hrudík zase odešel do španělské Tramontany (automobilka), kde nabral potřebné zkušenosti.

Toho času oba nadšenci sehnali dost peněz na stavbu prvního prototypu Sigmy a začali tvořit. Do toho se Straka přestěhoval a nastoupil do Tatrovky, kde projektoval vozidla a konstruoval řízení.

Foto: Sigma Motor

Společnost Sigma Motor byla založena v roce 2017.

První kousek - Sigma TN - byl v té době takřka hotov, proto v roce 2017 vznikla firma Sigma Motor, která začala nabízet vývoje vozidel a další služby také ostatním společnostem. Později byla Sigma TN dokončena úplně.

V roce 2019 vstoupila do projektu Sigma Motor firma Entry Engineering, což byl nový impulz pro rozvoj firmy v oblasti zakázkového vývoje. Postupně tedy došlo k rozšíření o vlastní svařovnu i montáž, takže od té doby Sigma Motor nabízí komplexní služby vývoje produktu na klíč.

Foto: Sigma Motor

Sigma TN v plné kráse ukazovala, co všechno české ručičky dovedou.

Mezi zákazníky Sigmy patří jak v oblasti vývoje, tak dodávek komponent např. Škoda Motorsport, Hyundai Motorsport, Škoda Auto, Tatra Trucks, Zebra, Bobcat a další společnosti.

Rok 2021 se nesl v duchu stěhování do větších prostor v Přerově a rozjetí nového vývojového centra. Sigma TN se díky poznatkům z testování prototypu dočkala takřka kompletního přepracování hlavně s přihlédnutím na technologii výroby a vznikl zcela předělaný prototyp nazvaný Sigma WR (Weekend racer).

Foto: Sigma Motor

Model WR prošel zásadním technickým přepracováním.

Firmě hodně dlouho trvala adaptace pohonného agregátu PSA (motor 1,6 litru turbo a šestirychlostní manuál) na Euro 6 a celkové naladění. Totiž moderní řídicí jednotka motoru počítá, že dostává vstupy od dalších desítek řídicích jednotek, jenže když motor s převodovkou usadíte do splašených trubek, které nemají ani ABS, natož GPS…

Nicméně oříšky se podařilo rozlousknout a první klienti se dočkali svých vozidel. Letos probíhá poslední dolaďování modelů WR tak, aby byly schopny 100% fungovat jak na malých okruzích, tak i těch velkých. Na vývoji spolupracuje rovněž česká ikona Tomáš Enge, který se s námi nedávno svérázně seznámil a rovnou nás v prototypu Sigmy WR svezl.

Foto: Sigma Motor

Vůz pomáhá ladit motoristická ikona Tomáš Enge.

V roce 2024 se chtějí zástupci Sigmy Motor, která má nyní už 25 zaměstnanců, více opřít do prodeje, expandovat dále do střední Evropy, potažmo i do USA. Svými ambicemi totiž útočí na takové matadory, jakými jsou Ariel Atom nebo KTM X-Bow.

Přerovské splašené trubky zkrátka frčí a mohou být další stanicí pro všechny, kterým už natuněné Subaru BRZ nebo Mazda MX-5 prostě nedostačuje a chtějí něco víc. Radikální Sigma WR totiž startuje na sumě cirka 1,8 milionu korun a má silniční schválení, takže na okruh můžete přijet i odjet takříkajíc po svých…

Načítám