Článek
Namontovat airbag na bok auta není nijak převratná myšlenka – ostatně německý dodavatel automobilových komponent ZF na své verzi pracuje už celou dekádu. Velký vzduchový vak překrývající bok auta je integrovaný v prahové liště a v případě bočního nárazu se za méně než 100 milisekund nafoukne a překryje bok auta, čímž sníží dopad nárazu na karoserii vozu i na jeho posádku. To není těžké. Ta těžká část je detekce…
Interiérové airbagy se aktivují v případě nehody a díky práci deformačních zón a setrvačnosti mají „dost času“ na to se nafouknout a chránit posádku. Jenže vaky zvenku na boku musí srážce předcházet. Bok auta navíc aktuálně nesledují žádné senzory – všechny radary a kamery koukají vpřed nebo vzad, boky pokrývají pouze ultrazvukové parkovací senzory, které však mají příliš malý dosah (v řádu metrů).
Firma ZF proto ke svým airbagům vyvinula i systém detektorů na radarové (vynikají v měření vzdálenosti) a kamerové (vynikají v rozeznávání objektů) bázi doplněných LiDARem (laserové měření vzdálenosti, které pomáhá vytvořit 3D mapu okolí), které sledují situaci kolem vozu a vyhodnocují rizika. To, co totiž opravdu nechcete, jsou airbagy nafukující se při každém falešném poplachu.
Vnější airbagy slibují snížení nebezpečí narušení kabiny o 30 % a snížení rizika zranění posádky o 20 až 30 %. Problémem jsou náklady, protože sadu vnějších airbagů prodraží senzory, kterými je auto také nutné vybavit. ZF proto zmiňuje, že potřebné senzory lze využít i pro funkce jízdních asistentů, jako je třeba udržování jízdy v pruhu.
Uvidíme, jestli se podaří o přínosnosti vnějších bočních airbagů přesvědčit automobilky. Firma ZF však věří, že vnější boční airbagy uvidíme na sériovém autě do dvou let, a my jim držíme palce, protože mohou významně přispět k tomu, aby byla auta ještě bezpečnější, než jsou teď.