Článek
Centrální automobilový institut známý též pod zkratkou NAMI (jinak anglicky Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute) je pochopitelně státní institucí a tím pádem je celá automobilka státem řízená. Její první model svým vzezřením prozrazuje původ v prezidentské limuzíně, zároveň však ukazuje i značnou inspiraci u britského Rolls-Royce. Koneckonců právě Rollsu a Bentley jde ruská pojízdná citadela po krku. Za celým nápadem stojí údajně sám Putin, podle něhož by Rusko mělo vyrábět svoje auto podobného typu.
Už samotné rozměry jsou impozantní. Rozvorem 3300 mm a délkou 5630 mm to teprve začíná, neboť verze s prodlouženým rozvorem dosahuje dokonce 4300 mm rozvoru a 6630 mm délky. To už je opravdu hodně slušná limuzína, oproti které vypadá i prodloužený Phantom se svými 5982 milimetry jako trpaslík.
V luxusním interiéru plném prémiové kůže, dřeva a kovových doplňků vyčnívá solidní elektronická výbava zahrnující digitální budíky a velký displej navigace. Ačkoliv pokud je zevnějšek vozu obšlehnut od Rolls-Royce, uvnitř se pro změnu neschová velmi patrná inspirace Mercedesem. Dvojice ohromných displejů poskládaných do velké „stěny“ před řidičem jako kdyby vypadla z aktuální třídy S.
V interiéru je nicméně podstatné hlavně místo na zadních sedadlech. Na pasažéry vzadu se cílí přednostně a ačkoliv fotky zadních míst bohužel uveřejněny nebyly, čekají zde sedadla s opěrákem sklopitelným do úhlu 45 stupňů nebo lednice doplněná o křišťálové sklenice s logem automobilky.
Spousta opulence pokračuje taky pod kapotou, kde se nešetřilo objemem ani výkonem. Dvojici motorů údajně vyvinul institut NAMI v kooperaci s Porsche a v prvním případě se jedná o osmiválec o objemu 4,4 litru spojený s elektromotorem pro výsledný výkon 600 koní. Hybridní ústrojí s devítistupňovou automatickou převodovkou dokáže katapultovat stroj o neznámé hmotnosti z nuly na sto za necelých šest sekund.
Druhou a ještě exkluzivnější variantou je dále přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 6,6 litru oplývající 860 koňmi. Žádné další detaily a specifikace nejsou známé a docela by nás zajímalo, jestli se jedná o zcela nově vyvinuté pohonné jednotky, nebo vycházející z nějakých hotových.
Na první pohled úchvatný, přesto však stále trochu tajemný Senat se představil světu na autosalonu v Moskvě a do prodeje jde začátkem příštího roku. Jako první se k vozu dostanou zákazníci z Ruska, ale v plánu je expanze na další trhy Asie (hlavně Blízkého východu) a Evropy. Alespoň ze začátku se počítá s poměrně nízkým odbytem a za rok 2019 a 2020 se má vyrobit jen po 150 kusech. Nový výrobní závod v roce 2021 však navýší kapacitu na 5000 aut ročně a bude-li poptávka, tak následně i na 10000. Až se Senat pořádně zaběhne, má Aurus v plánu ještě minivan Arsenal a SUV Komandant.
Naprosto podstatná, zatím však neznámá je tady cena. Aurus oficiálně nic neřekl, ovšem ruský tisk citoval tamní ministerstvo průmyslu a obchodu, podle kterého má být cena o nějakých 20 % nižší než u konkurenčních značek Bentley a Rolls-Royce.