Hlavní obsah

Aukční rekord: McLaren F1 prodán za 20 milionů dolarů

Foto: Gooding & Company Auctions

Jednoduchý, designově čistý a na dnešní poměry skoro až nenápadný. Takový byl McLaren F1, nejrychlejší silniční auto své doby. Dodnes jde o nejrychlejší auto poháněné atmosférickým motorem

Dost možná si vybavujete, že se na stránkách Garáže objevil článek o dosud patrně nejzachovalejším exempláři slavného britského supersportu, který byl díky své maximální rychlosti 386 km/h po dobrou jednu dekádu nejrychlejším silničním autem světa. A že onen konkrétní exemplář měl najeto „čistě náhodou“ 386 kilometrů.

Článek

Možná si vzpomínáte i na to, že hodnota tohoto McLarenu F1 ve stavu prakticky nového vozu se odhadovala na „více než 15 milionů dolarů“. Jenže chyba lávky – v aukční síni Gooding & Company se tento krasavec nakonec vydražil za těžko uvěřitelných 20 465 000 dolarů. Tedy na české koruny vzhledem k aktuálnímu kurzu téměř 442 milionů korun!

Foto: Gooding & Company Auctions

Pro širší veřejnost možná nebude vyloženě krásný – McLaren F1 byl především účelný, tehdy se na efekt tolik nehrálo. Motorový prostor byl například vykládán zlatem – nikoli však pro okrasu, nýbrž pro lepší rozptýlení tepla (viz galerie)

Všichni tu však dobře víme, že nájezd 386 kilometrů náhoda v žádném případě není – symbolika v očích sběratelů, ať chceme nebo ne, hraje určitou roli. Dá se tedy docela reálně odhadovat, že tento konkrétní kousek je tím pádem odsouzen být až do konce svých dnů pouze investicí, nebo takovým pojízdným pomníkem, chcete-li. Jakmile by měl najeto řekněme 411 kilometrů, už by to zkrátka nebylo ono.

Asi s námi budete souhlasit, že je to strašná škoda – vždyť McLaren F1 vyvíjel jeden z nejlepších konstruktérů a designérů, Gordon Murray, a navíc jej poháněl skvělý 6,1l atmosférický vidlicový dvanáctiválec z dílen BMW o výkonu 627 koní a 650 Nm točivého momentu. Ne že by ty parametry snad někdo neznal – možná až na těch pár jedinců, co nás čtou v čekárně – ale v dnešní době je pořád spousta lidí, kteří mají rádi čísla. Kdo by si přesto chtěl osvěžit paměť nebo se jen dozvědět nějakou tu zajímavost, stačí kliknout sem.

627 koní je sice i v dnešní době pěkná hodnota, ale leckdo by možná namítnul, že takovým výkonem disponují „normální“ supersporty, nikoliv hyperauta. Jenže McLaren F1 vážil bez posádky pouhých 1 138 kilogramů, což je zhruba jako současná Škoda Fabia. Dnešní supersporty jsou tak zhruba o čtvrt tuny těžší a to už se počítá!

Pochopitelně i šasi 029, jedna z pouhých 64 silničních F1 a jedna ze 106 celkově vyrobených, přenáší svoji sílu výhradně na zadní kola přes precizní šestistupňový manuál. Šasi 029 bylo naspecifikováno v hnědé metalíze Creighton s čalouněním interiéru tvořeným částečně světle a částečně tmavě hnědou kůží. Není to úplně obvyklá kombinace, nebo snad dokonce kombinace typická pro šestisetkoňový supersport, ale na té božské F1 prostě z nějakého nepochopitelného důvodu funguje i tato kombinace.

Vůz vyjel z fabriky ve Wokingu v roce 1995 a vzhledem ke směšnému nájezdu není zase až takové překvapení, že má i původní pneumatiky Goodyear Eagle F1. K vozu je servisní knížka, titanové nářadí vyhotovené speciálně pro F1 a další doplňky jako zcela nezbytné hodinky TAG Heuer.

Tato konkrétní F1 je zatím nejdražším prodaným McLarenem F1 – v roce 2017 se jeden kus prodal za 15,6 milionu dolarů a relativně nedávno se jeden stříbrný přestavěný na verzi LM prodal za 19,8 milionu dolarů. Bude rekord téměř 20,5 milionu dolarů v dohledné době překonán?

Načítám