Článek
Docela běžně se dozvídáme, že jsou elektromobily „bezemisní“, ačkoliv tato prohlášení se vždy týkají pouze lokálních emisí, kdy vůz nevypouští žádné škodliviny za jízdy. Audi ovšem posunulo bezemisnost E-Tronu ještě o kousek dál a vytvořilo vůbec první masově vyráběný vůz prémiového segmentu disponující neutrální bilancí CO2. Při samotné výrobě se používají obnovitelné zdroje energie a ve funkci jsou navíc i různé ekologické projekty čistící vzduch v okolí. Ve finále je proto náklad CO2 na vznik vozu nulový a veškeré emise spojené s jeho provozem vznikají pouze při výrobě elektřiny na jeho pohon. Konkrétní hodnoty ovšem záleží na takzvaném „energetickém mixu“ každé země – tedy na tom, zda se elektřina vyrábí ve vodních a větrných elektrárnách, nebo naopak v elektrárnách tepelných.
Teď ovšem konečně něco k vozu jako takovému. Podobně jako včera představený Mercedes EQC využívá Audi koncepci s jedním elektromotorem na každé nápravě. Dva motory mají potom souhrnný výkon 355 koní a kola roztáčí silou 561 N.m. K dispozici je také funkce „boost-mode“, kdy se na několik sekund zvýší výkon na 402 koní a točivý moment na 664 N.m. Po osmi vteřinách se však výkon opět vrátí k normálu, aby nedošlo k přetížení baterií.
Bateriemi se v tomto případě myslí v podlaze umístěné články o kapacitě 95 kWh, podle měřícího cyklu WLTP (toho reálnějšího) vystačí až na 400 kilometrů jízdy. Opětovné dobití na většinu kapacity potrvá na rychlé nabíječce o výkonu 150 kW pouhých 30 minut. Zatouží-li řidič po svižném svezení, může využít akcelerace z nuly na sto za méně než šest sekund. Maximálka je potom elektronicky omezena na rovných 200 km/h. Sílu rekuperace lze nastavit ručně pomocí pádel pod volantem.
Navenek je E-Tron poměrně tradičně střiženým crossoverem, v zásadě nerozeznatelným od klasické automobilové produkce. Jedinou větší nezvyklostí však mohou být zrcátka, potažmo jejich absence. Na některých trzích totiž nabídne Audi místo tradičních vnějších zpětných skleněných dozadu mířící kamery, jejichž obraz je přenášen do displejů ve dveřích. Tento prvek ale nebude k mání všude, neboť v některých zemích jsou kamery místo zrcátek zákonem zakázány.
Interiér nese klasické rysy současných modelů Audi, jejich ergonomie a elektronické výbavy. Nechybí jeden displej před řidičem nahrazující klasické budíky, ale ani dva pod sebou umístěné displeje ve středovém panelu palubní desky. Přes ně se ovládá úplně všechno od rádia a navigace až po klimatizaci a jízdní režimy.
Jak už bylo řečeno, E-Tron se začal vyrábět tento týden v pondělí. Oficiální a definitivní představení auta (prakticky už zbývá jen nezamaskovaný vzhled) se odehraje 17. září na speciální akci v americkém San Franciscu. Začátek prodejů v ČR zatím datován není a stejně tak zatím nepadla ani cena. V průběhu příštího roku se na bruselské lince přidá k E-Tronu taky elektrický liftback E-Tron Sportback.