Hlavní obsah

Audi V8 – Vrchol z Ingolstadtu

Foto: Archiv Garáž.cz

První opravdová vlajková loď Audi dodnes nepřestává fascinovat fanoušky. Teda alespoň ty, kteří si na ni vzpomenou. Ale zapomínat bychom na tenhle úžasný sedan rozhodně neměli, pojďme si říct proč.

Článek

Poměrně nedávno se představila nová vlajková loď Audi – model A8 čtvrté generace. Já bych se ale dnes chtěl vrátit na začátek a připomenout si první vlajkovou loď – model V8. Tahle limuzína se představila v roce 1988 a vycházela z vrcholné řady 100, nebo spíše z modelu 200 Turbo Quattro s pětiválcem, který v USA znají jako Audi 5000. Na Mercedes to tehdy stačilo, jeho třída S W126 měla také osmiválec, BMW 7 generace E32 už ale nabízelo dvanáctiválec.

Foto: Archiv Garáž.cz

Audi si pod kapotu nachystalo vidlicový osmiválec s dvaatřiceti ventily a objemem 3,6 litru. Šlo vlastně o dva motory z Golfu GTI 16V spojené dohromady. To vše ale před pohledy skrývala elegantní karoserie převzatá z modelů 100/200. Někomu mohla připadat nudná a její původ konvenční, mně se ale doutník s velkou maskou a většími koly dodnes hodně líbí. Zlepšení aerodynamického odporu dnes nutí k zívání, ale tehdy to zákazníky zajímalo více, než tabulková hodnota udané spotřeby nebo produkovaných emisí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vlajková loď sice na pohled nebyla příliš odlišná od levnějšího sedanu 100, ale v reálu vůbec levně nepůsobila. V roce 1991 jste za své peníze dostali opravdu řádně nadupanou limuzínu. Stádo 250 koní tehdy vůbec nebylo samozřejmostí a maximálka 235 km/h není špatné číslo ani dnes. Zrychlení na stovku trvalo 9 sekund. Ovladatelnost byla díky pohonu všech kol Quattro fenomenální. Audi později nabízelo ještě verzi 4.2 s výkonem 280 koní, čímž se připravovalo na budoucí modely S8.

Foto: Archiv Garáž.cz

Automobilka vyrobilo necelých 22 tisíc kusů své vlajkové lodi. To bylo výrazně méně než konkurence, prakticky jen zlomek vyrobených BMW řady 7, kterých se za dva roky prodalo 300 tisící kopií. A existoval nejen civilní verze, Audi vůz poslalo i na okruhové závody, kde si to mělo rozdat s odvěkým rivalem BMW. Ford byl ze hry venku, BMW s Mercedesem to zkoušeli s malými lehkými sedany M3 E30 a 190E 2.5-16 a Audi poslalo na tratě svůj velký sedan s pořádnou strojovnou pod kapotou. A třeba na Hockenheimu v roce 1990 obsadilo první tři místa a na konci roku slavil Hans Stuck titul mezi jezdci. Následující rok už ale malé Mercedesy dominovaly, Audi se radovalo jen když náhodou pršelo.

Načítám