Hlavní obsah

Audi uvedlo vrchol své nabídky SUV. Seznamte se s SQ8 TDI

Foto: Audi

Audi SQ8 TDI

Nové vrcholové SUV se může pochlubit jedním zajímavým nej. Tím je nejvýkonnější vznětový motor na evropském trhu. Kromě toho ale SQ8 nabídne třeba odemykání přes chytrý telefon, stabilizaci bočního náklonu, řízení všech kol a sportovní diferenciál. Jen cenu pro český trh zatím nevíme. Automobilka by ji ale měla brzy prozradit.

Článek

SUV rodina značky Audi už člena se jménem Q8 má a zhruba rok jej nabízí. Automobilka se tedy rozhodla, že to chce něco nového, a hlavně výkonného. Proto právě v těchto dnech na trh uvádí jeho okořeněného sourozence v podobě SQ8. A nebudeme chodit kolem horké kaše a rovnou přejdeme k tomu nejdůležitějšímu, tedy k pohonné jednotce. Tou je dieselový osmiválec s dvojicí turbodmychadel o objemu rovné 4 litry. Výkon tohoto agregátu je 435 koní a točivý moment vpravdě mamutích 900 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Audi za 4,8 sekundy, a to i přes to, že hmotnost dotyčného „drobečka“ je více než dvě tuny a délka více než 5 metrů. Auto v rozletu zastaví až omezovač zasahující ve 250 km/h. Samozřejmostí je zde pohon všech kol quattro, který rozděluje sílu mezi nápravy v poměru 40 : 60.

O přenos hnací síly se stará osmistupňová převodovka Tiptronic s dvouhmotovým setrvačníkem, který je vybaven torzním tlumičem. Model SQ8 je vybaven systémem částečně hybridního pohonu MHEV, který snižuje spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,5 litru na 100 kilometrů. Dále je vůz sériově vybaven systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select se sedmi režimy a sportovním adaptivním vzduchovým odpružením (adaptive air suspension sport) s elektronicky řízenými tlumiči. Nechybí vzduchové odpružení, které umí pozvednout světlou výšku karoserie v závislosti na situaci až o 90 milimetrů, ale Audi za příplatek nabídne také systém řízení všech kol. Zajímavostí je rovněž elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci bočního náklonu.

Interiér auta je, jak už to tak u Audi bývá, poměrně elegantní, ale nechybí mu ani řada sportovních prvků. Už v základu dostanete sportovně tvarovaná sedadla, ale můžete si připlatit ještě i za zajímavě tvarovaná sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a výraznými bočnicemi. Co se materiálů týče, Audi sází hlavně na Alcantaru a kůži, přičemž hezkým detailem je výrazné kontrastní prošívání. Hlavními ovládacími prvky v modelu Audi SQ8 TDI jsou dva velké dotykové displeje s haptickou a akustickou zpětnou vazbou. Na horním displeji se ovládají informační, zábavní a navigační systémy. Na spodním zase klimatizace, komfortní funkce a zadávání textu. Auto je možné rovněž ovládat hlasovými pokyny a v té souvislosti není bez významu, že systém umí rozpoznat i hovorovou řeč. Kromě těchto dvou displejů zde samozřejmě nechybí digitální panel sdružených přístrojů a systém Audi virtual cockpit, kdy otáčkoměr a rychloměr mají v jízdním režimu podobu velkých kruhových přístrojů, zatímco v informačním a zábavním režimu se do popředí dostává mapa.

Novince samozřejmě nechybí přehlídka bezpečnostních asistentů. Namátkou zmíníme třeba adaptivní asistent řízení vozidla, který je podporou při řízení v podélném a příčném směru, asistent pro jízdu v dopravní koloně, asistent pro průjezd křižovatkou, asistent pro sledování vozidel přijíždějících vzadu ze stran, asistent pro vystupování nebo asistent pro změnu jízdního pruhu. SQ8 je prostě jako bezpečná pojízdná pevnost, která jen tak nedovolí, aby řidič chyboval. A je také celkem praktická! V základním provedení má zavazadlový prostor o objemu 605 litrů. Po sklopení sedadel dokonce 1 755 litrů. Novinky se dočkáme ještě v průběhu letošního léta, kdy také Audi prozradí její ceny.

Načítám