Hlavní obsah

Audi SQ8 TFSI quattro – Sportovní zážitek s V8 soundtrackem

Foto: Jiří Čermák

Nabroušené SUV Audi SQ8 nedávno přezbrojilo z turbodieselu na benzinový motor, který přináší nejen více výkonu a sportovnější projev, ale především fantastický soundtrack, z něhož vám bude běhat mráz po zádech!

Článek

Dobrý soundtrack dodá filmu větší grády. Třeba v Čelistech stačí, aby se ozvalo známé „Ta-ta-ta-ta-ta…“ a už vám začne běhat mráz po zádech, aniž byste zahlédli ploutev na hladině. Stejně tak při prvních tónech imperiálního pochodu cítíte, že na scénu přichází Darth Vader a začíná jít do tuhého. A stejně jako kvalitní hudba dodává filmu hutnou atmosféru, tak i zvuk motoru dodává větší hloubku zážitku za volantem.

Dojde vám to hned v první moment, když stisknete startér a se zlostným zavrčením naskočí dvakrát přeplňovaný 4,0 V8 pod kapotou SQ8, který před časem nahradil dřívější turbodiesel. Vám naskočí husina a všichni kolem se začnou rozhlížet po obloze, odkud se blíží ta bouřka. Motor se ustálí na zvýšeném, podrážděně znějícím volnoběhu, aby se rychleji zahřál na provozní teplotu… a aby všichni věděli, že to není bouřka, kdo tu dělá ten randál.

Foto: Jiří Čermák

SQ8 vypadá agresivně… a stejně tak i jezdí!

Je čas zmizet ze scény. S další porcí hromobití. V8 si při každém pobídnutí naštvaně brumlá, takže nenápadně odjet prakticky nejde. Lepší je odchod naopak podpořit sportovním režimem, který otevře klapky ve výfuku, aby všech osm válců mohlo zahrát naplno svou melodii na čtyři tlusté roury.

Foto: Jiří Čermák

Ze čtyř koncovek výfuku se line fascinující burácení

Jasně, chuligáni za volantem budou korzovat po bulvárech plných kaváren na plný plyn, ale distingvovaný gentleman zamíří na okresky za městem, a tam SQ8 povolí otěže a nechá ji pořádně proběhnout. Až tam se může osmiválec naplno rozburácet a divokým hromováním a střílením do výfuků rozhánět lesní zvěř – a rozechvívat řidičovy útroby stylem, který fanoušci čtyř kol milují.

Foto: Jiří Čermák

Řídit tohle auto vás bude vážně bavit

Kromě řevu sílícího s rostoucími otáčkami je dalším přínosem osmiválce také gradující zátah, takže na rozdíl od turbodieselu táhnoucího od volnoběhu jako lokomotiva má benzinový motor smysl točit až do červeného pole a držet ho tam pěkně pod krkem. Odezva na plyn je ostrá a síla, kterou vás všech jeho 770 Nm roztáčejících všechna čtyři kola zamáčkne do sedačky, je dostatečně důrazná. A rychlost… tak ta je přímo pekelná!

O schopnostech SQ8 hodně říká čas zrychlení na stovku – čtyři sekundy je teritoriem hodně divokých aut. Jenže ještě víc ohromí to, jak se neskutečně efektivně a nečekaně obratně se vypořádá s točitými silničkami. K překvapivé hbitosti jí pomáhají technické vychytávky, jako je pohon všech čtyř kol s vektorováním točivého momentu, adaptivní podvozek s aktivními stabilizátory, progresivní řízení nebo aktivní řízení zadní nápravy. Těžko byste uvěřili, že má tahle věc pět metrů na délku a váží 2,3 tuny!

Foto: Jiří Čermák

Mohutná SQ8 se zatáček vážně nebojí, naopak dokáže být pěkně hbitá!

Jenže SQ8 není jenom rozdivočelý nosorožec – umí se po stisku tlačítka komfortního jízdního režimu také neuvěřitelně vyklidnit a plout tiše a pohodlně jako luxusní limuzína, která vás plavnou jízdou, luxusní kabinou, špičkovými technologiemi v oblasti digitalizace a konektivity a sáhodlouhým seznamem dalších technických a komfortních vychytávek dokáže za volantem místo dopování adrenalinem neuvěřitelně zrelaxovat. Překonávat s SQ8 dlouhé vzdálenosti po dálnicích je lahoda (kterou vám mírně znepříjemní jen v průměru desetilitrová spotřeba – ale předchozí diesel nebyl o mnoho úspornější).

Přezbrojení z turbodieselu na turbobenzin modelu SQ8 (a samozřejmě také technicky spřízněné SQ7) hodně prospělo – nová pohonná jednotka má výrazně sportovnější charakter a přináší větší zážitek z jízdy. S SQ8 je tak větší radost jet na plný plyn, ale také jen plout na pohodu a užívat si basové brumlání. Tohle nám bude v elektrické éře fakticky chybět…

Za SQ8 si Audi řekne o ceníkových 2 847 900 Kč, a to ještě před započítáním příplatkové výbavy. A že je z čeho vybírat! Můžete však trochu ušetřit a pořídit si praktičtější (přitom technicky totožný) model SQ7 za 2 684 900 Kč.

Technické údaje
Motorvidlicový osmiválec, twin-turbo, uložený předu podél
Zdvihový objem3 996 cm3
Výkon373 kW (507 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment770 Nm při 2 000–4 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 345 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,1 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)12,0 l/100 km
Objem palivové nádrže85 l
Kola a pneumatiky285/45 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)5 006/1 995/1 790 mm
Rozvor2 996 mm
Objem zavazadlového prostoru605 l
Načítám