Článek
Audi Q8 určitě znáte – je to velké, luxusní SUV se sportovním stylingem, které konkuruje BMW X6 a Mercedesu GLE Coupe. A je zkonstruované podle toho samého receptu: vyšší jízdní pozice, naprostý luxus pro posádku, schopnost pohodlně překonávat kontinenty, a to vše v kabátku s kontroverzním střihem, který od pohledu vypadá draze.
Rychlá verze SQ8 do toho koktejlu přidává dvakrát přeplňovaný turbodiesel 4,0 V8 doplněný elektrickým kompresorem pro rychlejší reakci na pobídnutí plynem. Jeho masivních 900 Nm se tak dočkáte hned od 1 250 otáček, kdy vás vystřelí na stovku pod pět sekund a rozjedou až na 250 km/h, kde vám násilně přistřihne křídla elektronický omezovač.
Zní to možná trochu brutálně, ale skutečnost je o poznání delikátnější. V podání svého zátahu totiž SQ8 není hulvátsky neurvalé, nýbrž drtivě rezolutní – spíš valící se lavina než vybuchující sopka. Předjíždění je na lusknutí plynu, připojování do rychlého dálničního pruhu je bleskové a králem autobahnu jste za pár sekund plynu podrženého na podlaze. V tom je SQ8 brilantní – i když letí intergalaktickou rychlostí, v kabině panuje ticho a klid, s řízením pomáhají jízdní asistenty a posádka lehce poklimbává, zatímco se za oknem míhají jednotlivé země Evropy v jedné rozmazané šmouze. Vážně působivé.
A aby toho nebylo málo, je přitom ještě nečekaně úsporná. Tedy, průměr kolem devíti litrů vám rozhodně nezajistí vítězství v žádné eko rallye, ale mezi rychlými cesťáky je to zázračná hodnota, která vám získá obdiv kamarádů s rozežranými benzinovými motory – oni jsou v tom obvykle spíš za patnáct litrů, a přitom nejedou ani o kousek rychleji. Kdepak, benzinový motor pod kapotou vám při běžné jízdě a přeletech po dálnici chybět nebude.
Ale při rychlé jízdě na točitých silničkách by mohl. Osmiválcový diesel má sice síly víc než dost a rezonátor ve výfuku dělá, co může, aby rychlé jízdě přidal patřičné drama, jenže to vzrušení z točení benzinového motoru k červenému poli doplněného gradujícím řevem vám diesel prostě nikdy dát nemůže (s tím budeme muset počkat až na benzinovou RS Q8).
To ale neznamená, že byste se s ním nudili, protože jeho mocný zátah a lehkost, s jakou nabírá absurdní rychlost, je pro podvozek (spolu s mamutími rozměry a masivní hmotností) skutečná výzva. Proto má SQ8 geniální kombinaci vzduchových tlumičů a aktivních stabilizátorů – proto dokáže pohodlně polykat výmoly (všimnete si jich jen kvůli mase těch obrovských 22palcových kol obutých do nízkoprofilových šlupek) a v zatáčce se přitom pevně zapře a bez velkého náklonu sebejistě vykrouží dokonalý oblouk. Překvapivě utažený oblouku, protože se zadní náprava v pomalejších zatáčkách natočí proti směru zatáčení, čímž utáhne stopu, v těch rychlých se zase natočí po směru a přidá na stabilitě. SQ8 tak sice nemá obratnost hot hatche, ale rozhodně vám za volantem při okreskové střelbě přijde nečekaně schopná a až nemravně rychlá.
Pořád z ní však máte pocit, že si víc než ve vymetání pavučin z apexů zatáček zapadlých okresek libuje ve svižných dálničních přeletech. Při nich prezentuje dokonalou kombinaci samozřejmě působící rychlosti a fantastického pohodlí jízdy i pobytu v kvalitním, úžasně vypadajícím a fungujícím interiéru. Cestovat v SQ8 je vážně potěšení, aniž byste museli při každé cestě atakovat těch 250 km/h (ale můžete… nepříjemně snadno…).
Zcela upřímně, Audi SQ8 je odpovědí na otázku, na kterou se nikdo neptal. Vlastně silně pochybuji, že by takové zadání zvládli vymyslet i Mach se Šebestovou v záchvatu kreativity žáků 3. B, i kdyby jim v tom pomáhala paní Kardnožková i se psem Jonatánem. Přesto vzniklo a ani protichůdnost jeho zadání mu nezabránila naprosto excelovat ve všem, co si předsevzalo. Dokáže být pohodlně plavné i ostře sportovní, klidné a úsporné i rychlé a drtivě dynamické. Je vážně bláznivé. Takže si ho dost možná zamilujete.
Tedy pokud si ho můžete dovolit – Audi SQ8 začíná na cenovce 2 759 900 Kč. A i když má vyčerpávající seznam výbavy, pořád se najde spousta příplatkových prvků, kterými můžete cenovku o pár set tisíc navýšit. Pro srovnání, nové BMW X6 M50d začíná o 200 tisíc níž, ale pohání ho slabší naftový šestiválec, pche…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, přeplňování elektrickým kompresorem a turbodmychadlem, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 3 956 cm3 |
Výkon | 320 kW (435 k) při 3 750 - 4 750 ot./min. |
Točivý moment | 900 Nm při 1 250 - 3 250 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 440 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,8 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 85 l |
Kola a pneumatiky | 285/45 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 006/1 995/1 705 mm |
Rozvor | 2 996 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 605 l |