Článek
Když se řekne „gran turismo“, jistě si představíte elegantní sportovní kupé s aristokratickým rodokmenem a mocným motorem, které vás v okamžiku teleportuje z Prahy do Nice na večerní party na jachtě. Jenže doba se mění – i tahle třída aut se dostala do ohrožení invazí SUV, která umí být podobně rychlá a pohodlná, a přitom jsou mnohem praktičtější a univerzálnější.
Mladí milionáři si tak z klubu mohou odvézt kolik modelek chtějí, postarším milionářům se do nich zase snáz nastupuje a lépe z nich vidí, a pokud jde o rodiny milionářů, ty už na dovolenou nemusí cestovat dvěma auty. A když pak přijde čas zimní dovolené, stačí dát na střechu rakev s lyžemi a čtyřkolka vás vyveze až do horského resortu, místo aby pro vás museli potupně posílat rolbu, protože si váš nádherný Aston Martin s uřvaným dvanáctiválcem pohánějícím pouze zadní kola se zasněženými kopci jaksi nerozumí.
Právě proto Bentley a Lamborghini postavili svá SuperSUV a Aston Martin i Ferrari je intenzivně připravují. Jenže pokud nevyžadujete červený koberec všude, kam přijedete, mohlo by vám klidně stačit nové Audi SQ5 – vypadá totiž nenápadněji, stojí o mnoho méně, a přitom zvládá mezistátní lety se stejnou bravurou. Prostě se necháte obejmout sedačkou, nastavíte na tempomatu 200 km/h a chvilku sledujete rozmazanou krajinu za oknem, než vám navigace oznámí, že jste v cíli.
Právě pro takový účel se zrodilo SQ5, takže turbodiesel pod jeho kapotou nikoho neuráží. Má navíc ještě větší zátah než předchozí turbobenzin 3,0 TFSI (700 Nm místo 500 Nm), takže vás ještě silněji zamáčkne do sedačky, když zašlápnete plyn do podlahy a auto s basovým burácením (které má na svědomí rezonátor ve výfuku, ale komu by to vadilo) vyrazí vpřed jako rozzuřený býk (na stovce je dokonce o 0,3 s rychleji).
Na rozdíl od benzinu je ale nový turbodiesel ukázkově skromný – při klidnějším tempu není problém vejít se do osmi litrů nafty na 100 km (díky 70litrové nádrži tak snadno ujedete mezi čerpáními hodně přes 800 kilometrů). V takovém módu SQ5 na vzduchovém podvozku úžasně plavně žehlí asfalt, 8stupňový automat řadí naprosto hladce, řízení je (i díky náloži asistentů) snadné, sedadla příjemně pohodlná, kabina báječně utlumená a audio Bang & Olufsen s 19 reproduktory a výkonem 755 W hraje prostě fantasticky. V SQ5 je zkrátka radost absolvovat dlouhé „štreky“ – jenom musíte dávat pozor na to, abyste ukolíbaní vším tím konejšivým komfortem za volantem neusnuli…
Jenže pak stačí přepnout z komfortního na dynamický jízdní režim a SQ5 vycení zuby dravce. Motor burácí o poznání hlasitěji a táhne razantněji, převodovka řadí bryskněji, řízení je ostřejší a podvozek tužší, auto najednou projevuje hbitost, kterou byste do toho konejšivého cestovního kočáru v životě neřekli. Brzdy jsou drtivě výkonné, gumy se zakousnou do asfaltu a oddaně drží stopu, podvozek potlačuje náklony a hmotu auta má naprosto pod kontrolou. Efektivní pohon všech kol vás pak vytáhne ze zatáčky a vystřelí na další rovinku, kterou motor zhltne jako malinu. SQ5 se prostě pod tlakem chová, jako by bylo o číslo menší a o pár metráků lehčí.
Dobře, nebudeme si nic nalhávat, stejně byste v tu chvíli asi raději seděli v Bentley nebo Astonu, které by vám při okreskové střelbě daly víc emocí. Ale řídit SQ5 rychle bude pro většinu řidičů dost uspokojivé a vzrušující – zvlášť, když pak budete moci kamarádům vyprávět, jak jste v alpských pasech proháněli Bentley nebo Aston, které vám prostě nedokázaly ujet.
Většinu zbylého času, kdy budete překonávat stovky nudných dálničních kilometrů nebo poskakovat po městě, si SQ5 užijete daleko víc díky jeho pohodlí, kultivovanosti a praktičnosti. A pak jsou tu ještě citelně nižší pořizovací i provozní náklady, což je však pro gentlemany příliš nízké téma k diskusi. V životě bych nečekal, že to řeknu, ale pokud hledáte dokonalý rychlý cestovní vůz, SUV Audi SQ5 je prostě perfektní.
Se základní cenovkou 1 879 900 Kč nemůžeme SQ5 označit za levné (s příplatky v tom budete spíš za 2,5 milionu), ale ostatní auta třídy GT stojí dvojnásobek, takže z tohoto úhlu pohledu jste v tom ještě hodně lacino…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, turbo + elektrický kompresor, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 2 967 cm3 |
Výkon | 255 kW (347 k) při 3 850 ot./min. |
Točivý moment | 700 Nm při 2 500 - 3 100 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 055 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,1 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kola a pneumatiky | 255/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 663/1 893/1 659 mm |
Rozvor | 2 819 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 510 l |